Wbrew stereotypom. Starzenie we współczesnym społeczeństwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FWS-25Z(fakultet) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wbrew stereotypom. Starzenie we współczesnym społeczeństwie |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatoria 30h, 3 ECTS Konsultacje i zaliczenie 2h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 32h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 28h Przygotowanie się do zaliczenia 30h Łączna liczba godzin niekontaktowych 58h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K_W02: projekt; K_U01: projekt; K_U06: bieżąca ocena aktywności studenta podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest refleksja nad stereotypami dotyczącymi starości i seniorów oraz rzetelna ocena sytuacji osób starszych w Polsce, oparta na wynikach badań naukowych. Poddamy krytycznej analizie najczęściej spotykane stereotypy na temat starości, m.in. starość = choroba, starość = samotność, starość = bieda, starość = brak aktywności. Studenci zapoznają się z podstawowymi założeniami i teoriami gerontologii społecznej oraz socjologii starości, a następnie z zagadnieniami szczegółowymi. Przedmiotem krytycznej dyskusji będą m.in. stan zdrowia i sprawność seniorów, sytuacja rodzinna i więzi społeczne, aktywność (edukacyjna, zawodowa, społeczna), jakość życia (uwarunkowana stanem zdrowia) oraz wyzwania (rosnące zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze, dyskryminacja i przemoc). Omówione zostaną również założenia systemów pomocy skierowanej do osób starszych oraz polityki senioralnej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: PolSenior2 – Badanie poszczególnych obszarów stanu zdrowia osób starszych, w tym jakości życia związanej ze zdrowiem, red. P. Błędowski, T. Grodzicki, M. Mossakowska, T. Zdrojewski, Gdański Uniwersytet Medyczny, Gdańsk 2021 (fragm.). Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015 (fragm.). Literatura uzupełniająca: Błędowski P., Szweda-Lewandowska Z., Polityka wobec starości i starzenia się w Polsce w latach 2015-2035. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2016 (fragm.). System wsparcia osób starszych w środowisku zamieszkania. Propozycja modelu oraz wyniki badania antydyskryminacyjnego. SYNTEZA., red. B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
Student: • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska z zakresu subdyscyplin socjologicznych oraz pozostałe szczegółowe zagadnienia społeczne (K_W02) P6U_W P6S_WG • Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę socjologiczną do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (K_U01) P6U_U P6S_UW • Potrafi dyskutować na tematy społeczne i krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów (K_U06) P6U_U P6S_UK |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Nowakowski, Anna Sadowska | |
Prowadzący grup: | Anna Sadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.