Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia kognitywistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-K.170
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia kognitywistyki
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość angielskiego pozwalająca na czytanie tekstów naukowych w tym języku.

Podstawy metodologii badań niekoniecznie kognitywistycznych.


Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60 (30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń)

Przygotowanie się studenta/ki do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30

Przygotowanie się studentki/a do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 20

Studiowanie przez studenta/ki literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 30


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wykład:

- egzamin pisemny; poprawkowy egzamin ustny

Konwersatorium:

- regularne sprawdzanie stanu przygotowania na zajęcia (ustne lub pisemne)

- kolokwia pisemne i referaty ustne


Pełny opis:

W multidyscyplinarnych badaniach nad poznaniem stykają się ustalenia i problemy różnych nauk, a także pojawiają nowe ustalenia i problemy, charakterystyczne tylko dla kognitywistyki. Dlatego celem tego kursu filozofii kognitywistyki jest zapoznanie się ze specjalnego rodzaju filozofią nauki z elementami metodologii i socjologii, mocno nakierowaną na praktykę badawczą. Na naszych zajęciach będziemy nie tylko omawiać poziom metateorii w tym obszarze badawczym, przyglądać się zmianom w tradycjach badawczych i zagadnieniom metodologicznym, lecz także analizować problemy związane z projektowaniem eksperymentów czy ich replikowalnością, jak i czynniki naukometryczne, instytucjonalne i społeczne (m.in. w zakresie dyskryminacji).

Literatura:

Wykaz podstawowych źródeł:

∙ Clark, A. (2001). Mindware: An Introduction to the Philosophy of Cognitive science. New York: Oxford University Press.

∙ Bermúdez, J.L. (2020). Cognitive Science. An Introduction to the Science of the Mind. Cambridge: Cambridge University Press.

∙ Laudan, L. (1978). Progress and Its Problems: Towards a Theory of Scientific Growth. California: University of California Press.

∙ Lerner, A.J., Cullen, S., Leslie, S.J. (red.). (2020) Current Controversies in Philosophy of Cognitive Science. New York: Routledge.

∙ Margolis, E., Samuels, R., Stich, S.P. (red.). (2012). The Oxford Handbook of Philosophy of Cognitive Science. Oxford: Oxford University Press.

∙ Nersessian, N. J. (2022). Interdisciplinarity in the making: Models and methods in frontier science. Cambridge, London: The MIT Press.

∙ Newell, A. (1990). Unified theories of cognition. Harvard: Harvard University Press.

∙ Thagard, P. (2005). Mind: Introduction to Cognitive Science. Cambridge, MA: MIT Press.

Powyższe prace są obszernymi opracowaniami, które tylko częściowo dotyczą tematyki naszych zajęć i stanowią przede wszystkim źródła dla prowadzącego kurs, choć będą też w miarę możliwości udostępnione dla chętnych. Na konwersatoriach natomiast omawiana będzie treść artykułów naukowych i fragmentów książek, których zestaw aktualizowany jest co roku.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

FKW1: Student/ka ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej kognitywistyki wymagającej inter- i multidyscyplinarnego podejścia, ma także rozszerzoną wiedzę na temat zależności między wybranymi dyscyplinami kognitywistycznymi (K_W01).

FKW2: Student/ka zna na poziomie rozszerzonym ogólną i specjalistyczną terminologię z zakresu kognitywistyki (K_W02).

FKW3: Student/ka ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą głównych teorii i innych reprezentacji naukowych w kognitywistyce oraz rozumie ich rolę w badaniach (K_W04).

FKW4: Student/ka ma zaawansowaną i aktualną wiedzę szczegółową dotyczącą wybranych problemów, metod, kierunków rozwoju i osiągnięć kognitywistyki (K_W06, K_W05, K_W07).

FKW5: Student/ka zna dylematy związane z badaniami nad naturalnymi, sztucznymi oraz hybrydowymi systemami poznawczymi i z wykorzystywaniem wyników tych badań w praktyce (K_W09, K_W05, K_W10).

Umiejętności:

FKU1: Student/ka potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać oraz integrować informacje z różnych źródeł (K_U01, K_U10).

FKU2: Student/ka potrafi sformułować problem i hipotezę naukową oraz dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze w zakresie wybranej perspektywy badania procesów poznawczych (K_U02, K_U10).

FKU3: Student/ka potrafi dokonać pogłębionej analizy wybranych komunikatów i tekstów z różnych perspektyw metodologicznych, umiejętnie formułując wnioski (K_U04, K_U02, K_U10).

FKU4: Student/ka potrafi dobrać i zaprezentować argumenty w odniesieniu do wybranego stanowiska, łącząc znajomość współczesnych dyskusji i ustaleń z wynikami własnych dociekań (K_U06, K_U01, K_U10).

FKU5: Student/ka potrafi prowadzić dyskusję w zakresie kognitywistyki oraz z metapoziomu (K_U07, K_U10).

Kompetencje społeczne:

FKK1: Student/ka rozwija w sobie zdolność krytycznej oceny posiadanej i dostępnej wiedzy oraz wiarygodności jej źródeł, jak również zdolność kreatywnego jej wykorzystania w praktyce naukowej czy zawodowej (K_K01, K_K04).

FKK2: Student/ka jest przygotowany do upowszechniania osiągnięć badań kognitywistycznych (K_K03, K_K05).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Wachowski
Prowadzący grup: Witold Wachowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0