Filozofia kognitywistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-K.170 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia kognitywistyki |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość angielskiego pozwalająca na czytanie tekstów naukowych w tym języku. Podstawy metodologii badań niekoniecznie kognitywistycznych. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 60 (30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń) Przygotowanie się studenta/ki do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30 Przygotowanie się studentki/a do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 20 Studiowanie przez studenta/ki literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 30 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład: - egzamin pisemny; poprawkowy egzamin ustny Konwersatorium: - regularne sprawdzanie stanu przygotowania na zajęcia (ustne lub pisemne) - kolokwia pisemne i referaty ustne |
Pełny opis: |
W multidyscyplinarnych badaniach nad poznaniem stykają się ustalenia i problemy różnych nauk, a także pojawiają nowe ustalenia i problemy, charakterystyczne tylko dla kognitywistyki. Dlatego celem tego kursu filozofii kognitywistyki jest zapoznanie się ze specjalnego rodzaju filozofią nauki z elementami metodologii i socjologii, mocno nakierowaną na praktykę badawczą. Na naszych zajęciach będziemy nie tylko omawiać poziom metateorii w tym obszarze badawczym, przyglądać się zmianom w tradycjach badawczych i zagadnieniom metodologicznym, lecz także analizować problemy związane z projektowaniem eksperymentów czy ich replikowalnością, jak i czynniki naukometryczne, instytucjonalne i społeczne (m.in. w zakresie dyskryminacji). |
Literatura: |
Wykaz podstawowych źródeł: ∙ Clark, A. (2001). Mindware: An Introduction to the Philosophy of Cognitive science. New York: Oxford University Press. ∙ Bermúdez, J.L. (2020). Cognitive Science. An Introduction to the Science of the Mind. Cambridge: Cambridge University Press. ∙ Laudan, L. (1978). Progress and Its Problems: Towards a Theory of Scientific Growth. California: University of California Press. ∙ Lerner, A.J., Cullen, S., Leslie, S.J. (red.). (2020) Current Controversies in Philosophy of Cognitive Science. New York: Routledge. ∙ Margolis, E., Samuels, R., Stich, S.P. (red.). (2012). The Oxford Handbook of Philosophy of Cognitive Science. Oxford: Oxford University Press. ∙ Nersessian, N. J. (2022). Interdisciplinarity in the making: Models and methods in frontier science. Cambridge, London: The MIT Press. ∙ Newell, A. (1990). Unified theories of cognition. Harvard: Harvard University Press. ∙ Thagard, P. (2005). Mind: Introduction to Cognitive Science. Cambridge, MA: MIT Press. Powyższe prace są obszernymi opracowaniami, które tylko częściowo dotyczą tematyki naszych zajęć i stanowią przede wszystkim źródła dla prowadzącego kurs, choć będą też w miarę możliwości udostępnione dla chętnych. Na konwersatoriach natomiast omawiana będzie treść artykułów naukowych i fragmentów książek, których zestaw aktualizowany jest co roku. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: FKW1: Student/ka ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej kognitywistyki wymagającej inter- i multidyscyplinarnego podejścia, ma także rozszerzoną wiedzę na temat zależności między wybranymi dyscyplinami kognitywistycznymi (K_W01). FKW2: Student/ka zna na poziomie rozszerzonym ogólną i specjalistyczną terminologię z zakresu kognitywistyki (K_W02). FKW3: Student/ka ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą głównych teorii i innych reprezentacji naukowych w kognitywistyce oraz rozumie ich rolę w badaniach (K_W04). FKW4: Student/ka ma zaawansowaną i aktualną wiedzę szczegółową dotyczącą wybranych problemów, metod, kierunków rozwoju i osiągnięć kognitywistyki (K_W06, K_W05, K_W07). FKW5: Student/ka zna dylematy związane z badaniami nad naturalnymi, sztucznymi oraz hybrydowymi systemami poznawczymi i z wykorzystywaniem wyników tych badań w praktyce (K_W09, K_W05, K_W10). Umiejętności: FKU1: Student/ka potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać oraz integrować informacje z różnych źródeł (K_U01, K_U10). FKU2: Student/ka potrafi sformułować problem i hipotezę naukową oraz dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze w zakresie wybranej perspektywy badania procesów poznawczych (K_U02, K_U10). FKU3: Student/ka potrafi dokonać pogłębionej analizy wybranych komunikatów i tekstów z różnych perspektyw metodologicznych, umiejętnie formułując wnioski (K_U04, K_U02, K_U10). FKU4: Student/ka potrafi dobrać i zaprezentować argumenty w odniesieniu do wybranego stanowiska, łącząc znajomość współczesnych dyskusji i ustaleń z wynikami własnych dociekań (K_U06, K_U01, K_U10). FKU5: Student/ka potrafi prowadzić dyskusję w zakresie kognitywistyki oraz z metapoziomu (K_U07, K_U10). Kompetencje społeczne: FKK1: Student/ka rozwija w sobie zdolność krytycznej oceny posiadanej i dostępnej wiedzy oraz wiarygodności jej źródeł, jak również zdolność kreatywnego jej wykorzystania w praktyce naukowej czy zawodowej (K_K01, K_K04). FKK2: Student/ka jest przygotowany do upowszechniania osiągnięć badań kognitywistycznych (K_K03, K_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT W
KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Wachowski | |
Prowadzący grup: | Witold Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.