Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia poznawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-K.216
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia poznawcza
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A3ysyDLoJRZkJL1ul_XNuyuPtYWYRXQJ7PpvKVt9BbFY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=202fd29d-5af3-422d-94a6-5d2e73ce89cf&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Mile widziana znajomość głównych zagadnień kognitywistyki oraz podstaw psychologii rozwojowej, jezykoznawstwa, semiotyki, neuronauki i filozofii umysłu.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia, realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30

Przygotowanie się studenta/ki do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30

Przygotowanie się studentki/a do zaliczeń (łączna liczba godzin w semestrze): 15

Studiowanie przez studenta/kę literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 20


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Aktywność na zajęciach i końcowe kolokwium pisemne (test i pytania otwarte).

Pełny opis:

Antropologia poznawcza w najogólniejszym jej rozumieniu bada związki między ludzkim poznaniem a kulturą. Chociaż można spotkać się z innym rozumieniem antropologii poznawczej czy kognitywnej (np. jako badań nad językiem), przedmiotem naszego kursu będzie to szersze ujęcie. Na potrzeby kierunku studiów skupimy się na antropologii w kognitywistyce oraz antropologii przydatnej dla kognitywistyki.

Aby zrozumieć, co czyni nas ludźmi i co powoduje różnice między nami, korzystamy z ustaleń zarówno antropologii ewolucyjnej i biologicznej, jak i antropologii kulturowej. To samo musimy uwzględniać, kiedy pytamy o człowieka jako istotę aktywną poznawczo. Odpowiedź nie będzie możliwa, jeśli skupimy się na wewnętrznej architekturze poznawczej lub na systemie przekonań, a zignorujemy ludzki ekosystem poznawczy, który ma charakter materialno-kulturowy.

Zapoznamy się z podstawowymi pojęciami, jak również pokrótce z historią antropologii poznawczej w relacji do kognitywistyki, wliczając przypadki konfliktów. Analizując literaturę badawczą, przyjrzymy się zarówno słabszym, jak i silniejszym wersjom perspektywy antropologicznej w badaniach nad poznaniem. Te słabsze wskazują na wpływ społeczeństwa i kultury na ludzkie procesy poznawcze. Te mocniejsze – na udział komponentów kulturowych w tych procesach. Zapoznamy się z odkryciami nurtów kulturowych, jak i z neuroantropologią i antropologią obliczeniową. Poznamy i ocenimy metody badań w antropologii poznawczej, w tym etnografię jakościową i ilościową. Przeanalizujemy też wybrane koncepcje, nurty i studia przypadków, dokonując niełatwego wyboru spośród prac klasycznych, nowych i najnowszych.

Literatura:

Podstawowe źródła:

- D. B. Kronenfeld, G. Bennardo, V. C. de Munck i M. D. Fischer (red.). (2015). A Companion to Cognitive Anthropology. Wiley-Blackwell.

- R. D'Andrade. (1995). The Development of Cognitive Anthropology. Cambridge University Press.

- S. C. Levinson i N. J. Enfield (red.) (2006). Roots of Human Sociality. Culture, Cognition and Interaction. Routledge.

- M. Bloch. (2012). Anthropology and the Cognitive Challenge. Cambridge University Press.

- G. Bateson. (1996). Umysł i przyroda. Jedność konieczna. (Tłum. A. Tanalska-Dulęba). Państwowy Instytut Wydawniczy.

- R. Bartra. (2014). Anthropology of the Brain: Consciousness, Culture, and Free Will. Cambridge University Press.

- A. Bender, E. Hutchins i D. Medin. (2010). Anthropology in Cognitive Science. Topics in Cognitive Science, 2.

- T. W. Deacon. (1998). The symbolic species: The co-evolution of language and the brain. W. W. Norton & Company.

- J. Lave. (1988). Cognition in Practice: Mind, Mathematics and Culture in Everyday Life. Cambridge University Press.

- E. Hutchins. (1995). Cognition in the Wild. MIT Press.

- Ł. Afeltowicz. (2012). Modele, artefakty, kolektywy: praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką. Wydawnictwo Naukowe UMK.

- H. S. Kim i J. Y. Sasaki. (2013). Cultural Neuroscience: Biology of the Mind in Cultural Contexts. Annual Review of Psychology, 65(1).

- L. Feldman-Barrett. (2024). Jak powstają emocje. Sekretne życie mózgu. (Przeł. A. Jarosz). Wydawnictwo: CeDeWu.

- C. Baber, P. Smith, J. Cross, J. E. Hunter i R. McMaster. (2006). Crime scene investigation as distributed cognition. Pragmatics & Cognition, 14/2.

- N. J. Nersessian. (2022). Interdisciplinarity in the making: Models and methods in frontier science. MIT Press.

- Situated Action. Numer specjalny czasopisma Cognitive Science, (1993) 17.

Efekty uczenia się:

[w przygotowaniu]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Wachowski
Prowadzący grup: Witold Wachowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)