Filozofia jako ćwiczenie duchowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KPS.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia jako ćwiczenie duchowe |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa orientacja w zagadnieniach etycznych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 h, 1 ECTS Konsultacje,, egzamin 6 h, 0,2 ECTS Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 36 h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,2 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 36 h – 1,2 ECTS Przygotowanie się do egzaminu 18 h – 0,6 ECTS Łączna liczba godzin niekontaktowych: 54 h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1,8 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie, egzamin ustny W2 ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie, egzamin ustny W3 ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie, egzamin ustny U1 zaliczenie, egzamin ustny U2 ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie U3 ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie K1 zaliczenie, egzamin ustny K2 ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie, egzamin ustny |
Pełny opis: |
Dzisiejszemu społeczeństwu, opanowanemu przez ustalone sposoby myślenia skorelowane ze szczególnymi wymaganiami instytucjonalnymi, filozofia jako ćwiczenie duchowe jest niemal nieznana. Jako prywatna praktyka ma zasięg znikomy. Zarazem jako celująca w wyzwolenie myśli jest najwyższą, znaną ludziom formą wolności. Oddający się ćwiczeniu staje się uważnym i rozważającym, wycisza procesy introjekcji, przyzwyczajenia i mentalnych nawyków. Jako taki może myśl rozwinąć i uczynić życie twórczym i znaczącym. W trakcie wykładu przedstawia się wzorce celującej w duchowy rozwój filozoficznej drogi życia eksponowane w dziejach filozofii, wskazując na ich aktualną użyteczność oraz na warunki ich zmodyfikowanej restytucji w czasach współczesnych. Zakres tematów: 1. Filozofia jako doświadczenie duchowe, terapia, droga życia. Umysłowy wysiłek czy/i recepcja 2. Konfucjańskie stawanie się mędrcem (sheng): lojalność (zhong) i empatia (shu) 3. Taoistyczne „beztroskie wędrowanie” (xiaoyao you) i „siedzenie w zapomnieniu” (zuowang) 4. Asceza jogiczna – powściągnięcie zjawisk świadomości 5. Buddyjska uważność (sati, smryti) 6. Filozofia drogą życia u Sokratesa i postsokratyków 7. Helleńskie szkoły filozofii praktycznej: instrukcje dobrego życia 8. Epikura rewaluacja szczęścia, przyjemności i dobra 9. Uwaga (prosoche) jako fundament stoickiej sztuki życia 10. Pareneza stoików rzymskich – Epiktet, Marek Aureliusz 11. Neohelleńskie Próby Montaigne’a 12. Epikureizm Hume’a 13. Dobre życie w najgorszym ze światów – Schopenhauer 14. Współczesny stoicyzm w Polsce - M. Fabjański, T. Mazur, P. Stankiewicz, A. Szlama, P. Seidler) 15. Filozofia jako doświadczenie duchowe. Perspektywy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Diogenes Laertios, Zywoty i poglądy słynnych filozofów, wyd. różne Hadot, P., Ćwiczenia duchowe i filozofia starożytna, Warszawa: Aletheia 2019 Stankiewicz, P., Sztuka życia według stoików. Jak żyć mądrze, dobrze i szczęśliwie, Warszawa: W.A.B. 2021 Literatura uzupełniająca: Bhagawadgita, wyd. różne Dhammapada, wyd. różne - sieciowe Epictetus (Epiktet), Wybrane diatryby i Encheiridion, Warszawa: Onepress 2022 Hume, D., Badania dotyczące rozumu ludzkiego, Warszawa: Zielona sowa 2006 Irvine, W. B., A Guide to the Good Life, Oxford: Oxford UP 2009 Ksenofont, Uczta, Warszawa: Teologia polityczna 2021 Marek Aureliusz, Rozmyślania, wyd. różne Konfucjusz, Analekta, Warszawa: Wydawnictwo UW, 2018 Montaigne, M. de, Próby, Warszawa: Zielona sowa 2004 Pigliucci, M., How to be a Stoic. Using Ancient Philosophy to Live a Modern Life, New York: Basic Books 2017 Platon, Fedon, Warszawa: Teologia polityczna 2018 Schopenhauer, A., Świat jako wola i przedstawienie, t. 1-2, Warszawa: PWN, 1994-95 Zhuangzi, Prawdziwa księga południowego kwiatu, Warszawa: Iskry, 2009 Źródła internetowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Absolwent zna i rozumie: W1 w pogłębionym stopniu historyczne oraz współczesne koncepcje człowieka jako podmiotu kreatywnego działania, w różnych jego wymiarach, w szczególności w zakresie umiejętności własnego rozwoju i jego społecznej użyteczności formułowane w filozofii, w tym stanowiska najnowsze – K_W03 W2 główne tendencje rozwojowe oraz najnowsze stanowiska w filozofii, wyjaśniające i prognozujące aktywne, kwalifikowane uczestniczenie w życiu społecznym i oddziaływanie na przebieg procesów społecznych, w kontekście rozwijania kreatywności oraz projektowania społecznego – K_W05 W3 główne problemy i dylematy współczesnego społeczeństwa wynikające z rozwoju cywilizacyjnego oraz odnoszące się do nich stanowiska formułowane w filozofii praktycznej pojmowanej jako ćwiczenie duchowe – K_W07 Umiejętności. Absolwent potrafi: U1 rozpoznawać złożone konteksty problemów i dylematów życia społeczno-kulturowego i współczesnej cywilizacji oraz świadomie stosować posiadaną wiedzę z zakresu filozofii jako ćwiczenia duchowego, do formułowania, analizowania, syntetyzowania oraz rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów życia społecznego i innowacyjnego wykonywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach, a także krytycznie dobierać właściwe źródła informacji oraz dokonywać ich analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji – K_U01 U2 prowadzić debatę na tematy związane z procesem komunikacji społecznej oraz rozwijaniem kreatywności związanej z uzyskiwaniem umiejętności „dobrego życia”, zarówno indywidualnej jak i społecznej; krytycznie oceniać stanowiska innych uczestników dyskusji – K_U05 U3 samodzielnie planować oraz realizować proces uczenia się i rozwoju osobistego z zastosowaniem wzorów ćwiczenia duchowego oraz wspierać innych w tym zakresie – KU_09 Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do: K1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy zawodowej i jej ustawicznego uzupełniania; rzetelnej analizy i oceny wiarygodności źródeł a także pozyskiwania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu o charakterze egzystencjalnym – K_K01 K2 uznawania znaczenia wiedzy filozoficznej, w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie rozwijania kreatywności i projektowania społecznego w wymiarze usprawniania jakości życia – K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kosior | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.