Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka relacji społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-KPS.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka relacji społecznych
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15h

Konwersatorium 30h

Konsultacje i zaliczenie 5h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 50h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,8


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 40

Przygotowanie się do zaliczenia 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych 70

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2,2


Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie końcowe

W2: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie końcowe

W3: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie końcowe

U1: zaliczenie końcowe

U2: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie końcowe

K1: dyskusja

K2: dyskusja

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi informacjami dotyczącymi założeń i głównych zasad etyki ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji moralnych występujących w środowisku relacji społecznych. Ukazanie historycznych stanowisk etycznych oraz problemowych zagadnień towarzyszących sytuacji jednostki w grupie (np. zespole projektowym) pozwoli studentowi zajmować merytoryczne stanowisko wobec danej sytuacji grupowej z użyciem argumentacji właściwej dla postępowania etycznego. Ukazanie aksjologicznego korelatu relacji społecznych pozwoli na merytoryczne uzasadnienie działania opartego na wartościach w kontekście jednostkowym, zespołowym oraz społecznym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Aronson E.: Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 1995.

Besson S.: Islamizacja Zachodu?, Dialog, Warszawa 2006.

Elias N.: Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, PIW, Warszawa 1980.

Jansen J. G.: Podwójna natura fundamentalizmu islamskiego, Libron, Kraków 2005.

Mayer H.; Odmieńcy, Muza SA, Warszawa 2005.

Ossowska M.: Moralność mieszczańska, Ossolineum, Wrocław 2005.

Ossowska M.: Podstawy nauki o moralności, PWN, Warszawa 1996.

Said E. W.: Orientalizm, Zysk i S-ka, Poznań 2005.

Tibi B.: Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997.

Andersen S.: Wprowadzenie do etyki, Dialog. Warszawa 2003.

Bourke J.V.: Historia etyki, Krupiński i S-ka, Warszawa 1994.

MacIntyre A.: Krótka historia etyki, PWN, Warszawa 1995.

Singer P.: Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

Ślipko T.: Zarys etyki szczegółowej, WAM, Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca:

Zygmunt Bauman, „Płynne życie”, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007 – fragmenty.

Thomas Campanella „Miasto słońca” – fragmenty.

Richard Dawkins, „Samolubny gen”, rozdz. 1: „Skąd się wzięli ludzie?”.

Thomas Hobbes, „Lewiatan” – fragmenty.

Lesław Hostyński, „Karnawał czy post? O moralnych zagrożeniach w świecie konsumpcji”, PWN, Warszawa 2021 – fragmenty.

Lesław Hostyński, „Wartości w świecie konsumpcji”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006 – fragmenty.

Emmanuel Lévinas, „Całość i nieskończoność” – fragmenty.

John Stewart Mill, „Utylitaryzm, O wolności”, Warszawa 1959 – fragmenty.

Thomas Morus, „Utopia” – fragmenty.

Platon, „Państwo” – fragmenty.

Ayn Rand, „Cnota egoizmu” – fragmenty.

Jean-Paul Sartre, „Egzystencjalizm jest humanizmem” – fragmenty.

Friedemann Schulz von Thun, „Sztuka rozmawiania” – fragmenty.

Peter Singer, „Jeden świat: etyka globalizacji” – fragmenty.

„Zarządzanie zespołami”, tłum. E. Krok, rozdz. 4: „Wyznaczanie ról w zespole”, Wydawnictwo Onepress/Helion, Gliwice 2007, s. 33-45.

Vernon J. Bourke, „Historia etyki”, Wydawnictwo Krupski i S-ka, Warszawa 1994, s. 13–24 i 25–33;

Max Scheler, „Dobra a wartości”, [w:] „Z fenomenologii wartości”, red. W. Galewicz, Wydawnictwo PAT, Kraków 1988 – fragmenty.

Robert Spaemann, „Podstawowe pojęcia moralne”, Wydawnictwo KUL, Lublin 2000.

Tomasz Ślipko, „Zarys etyki ogólnej”, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Kraków 1984, s. 12–47.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1: absolwent w pogłębionym stopniu zna i rozumie zjawiska i procesy społeczne oraz ich wzajemne powiązania z perspektywy etycznej (odnoszonej do różnych grup społecznych) (K_W01, P7U_W, P7S_WG)

W2: absolwent w pogłębionym stopniu zna i rozumie historyczne oraz współczesne problemy etyczne związane z człowiekiem i jego funkcjonowaniem w świecie, ze szczególnym uwzględnieniem relacji międzyludzkich, w tym stanowiska najnowsze (K_W01, P7U_W, P7S_WG)

W3: absolwent w pogłębionym stopniu zna i rozumie główne, etyczne problemy i dylematy współczesnych społeczeństw, takie jak problem komunikacji w przypadku społeczeństw różnorodnych i wielokulturowych (K_W07, P7U_W, P7S_WK)

Umiejętności:

U1: absolwent potrafi rozpoznawać etyczne konteksty problemów i dylematów życia społeczno-kulturowego i współczesnej cywilizacji oraz świadomie stosować posiadaną wiedzę z historii etyki (także współczesnej) do formułowania, analizowania, syntetyzowania oraz rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów życia społecznego (K_U01, P7U_U, P7S_UW)

U2: absolwent potrafi sprawnie komunikować się w języku specjalistycznym w obszarze zagadnień etycznych dotyczących różnych form komunikowania w grupach społecznych (rodziny, grupy koleżeńskiej, narodu itp.)

(K_U04, P7U_U, P7S_UK)

Kompetencje społeczne:

K1: absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy etycznej w rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów relacji społecznych występujących w marach grup społecznych i pomiędzy nimi (K_K02, P7U_K, P7S_KK)

K2: absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról społecznych. Jest też gotów do respektowania zasad etycznych na potrzebę funkcjonowania w różnych relacjach społecznych (K_K06, P7U_K, P7S_KR)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Polit
Prowadzący grup: Krzysztof Polit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0