Etyka relacji społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KPS.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka relacji społecznych |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15h Konwersatorium 30h Konsultacje i zaliczenie 5h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 50h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,8 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 40 Przygotowanie się do zaliczenia 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych 70 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2,2 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie końcowe W2: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie końcowe W3: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie końcowe U1: zaliczenie końcowe U2: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie końcowe K1: dyskusja K2: dyskusja |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi informacjami dotyczącymi założeń i głównych zasad etyki ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji moralnych występujących w środowisku relacji społecznych. Ukazanie historycznych stanowisk etycznych oraz problemowych zagadnień towarzyszących sytuacji jednostki w grupie (np. zespole projektowym) pozwoli studentowi zajmować merytoryczne stanowisko wobec danej sytuacji grupowej z użyciem argumentacji właściwej dla postępowania etycznego. Ukazanie aksjologicznego korelatu relacji społecznych pozwoli na merytoryczne uzasadnienie działania opartego na wartościach w kontekście jednostkowym, zespołowym oraz społecznym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Aronson E.: Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 1995. Besson S.: Islamizacja Zachodu?, Dialog, Warszawa 2006. Elias N.: Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, PIW, Warszawa 1980. Jansen J. G.: Podwójna natura fundamentalizmu islamskiego, Libron, Kraków 2005. Mayer H.; Odmieńcy, Muza SA, Warszawa 2005. Ossowska M.: Moralność mieszczańska, Ossolineum, Wrocław 2005. Ossowska M.: Podstawy nauki o moralności, PWN, Warszawa 1996. Said E. W.: Orientalizm, Zysk i S-ka, Poznań 2005. Tibi B.: Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997. Andersen S.: Wprowadzenie do etyki, Dialog. Warszawa 2003. Bourke J.V.: Historia etyki, Krupiński i S-ka, Warszawa 1994. MacIntyre A.: Krótka historia etyki, PWN, Warszawa 1995. Singer P.: Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. Ślipko T.: Zarys etyki szczegółowej, WAM, Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: Zygmunt Bauman, „Płynne życie”, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007 – fragmenty. Thomas Campanella „Miasto słońca” – fragmenty. Richard Dawkins, „Samolubny gen”, rozdz. 1: „Skąd się wzięli ludzie?”. Thomas Hobbes, „Lewiatan” – fragmenty. Lesław Hostyński, „Karnawał czy post? O moralnych zagrożeniach w świecie konsumpcji”, PWN, Warszawa 2021 – fragmenty. Lesław Hostyński, „Wartości w świecie konsumpcji”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006 – fragmenty. Emmanuel Lévinas, „Całość i nieskończoność” – fragmenty. John Stewart Mill, „Utylitaryzm, O wolności”, Warszawa 1959 – fragmenty. Thomas Morus, „Utopia” – fragmenty. Platon, „Państwo” – fragmenty. Ayn Rand, „Cnota egoizmu” – fragmenty. Jean-Paul Sartre, „Egzystencjalizm jest humanizmem” – fragmenty. Friedemann Schulz von Thun, „Sztuka rozmawiania” – fragmenty. Peter Singer, „Jeden świat: etyka globalizacji” – fragmenty. „Zarządzanie zespołami”, tłum. E. Krok, rozdz. 4: „Wyznaczanie ról w zespole”, Wydawnictwo Onepress/Helion, Gliwice 2007, s. 33-45. Vernon J. Bourke, „Historia etyki”, Wydawnictwo Krupski i S-ka, Warszawa 1994, s. 13–24 i 25–33; Max Scheler, „Dobra a wartości”, [w:] „Z fenomenologii wartości”, red. W. Galewicz, Wydawnictwo PAT, Kraków 1988 – fragmenty. Robert Spaemann, „Podstawowe pojęcia moralne”, Wydawnictwo KUL, Lublin 2000. Tomasz Ślipko, „Zarys etyki ogólnej”, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Kraków 1984, s. 12–47. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1: absolwent w pogłębionym stopniu zna i rozumie zjawiska i procesy społeczne oraz ich wzajemne powiązania z perspektywy etycznej (odnoszonej do różnych grup społecznych) (K_W01, P7U_W, P7S_WG) W2: absolwent w pogłębionym stopniu zna i rozumie historyczne oraz współczesne problemy etyczne związane z człowiekiem i jego funkcjonowaniem w świecie, ze szczególnym uwzględnieniem relacji międzyludzkich, w tym stanowiska najnowsze (K_W01, P7U_W, P7S_WG) W3: absolwent w pogłębionym stopniu zna i rozumie główne, etyczne problemy i dylematy współczesnych społeczeństw, takie jak problem komunikacji w przypadku społeczeństw różnorodnych i wielokulturowych (K_W07, P7U_W, P7S_WK) Umiejętności: U1: absolwent potrafi rozpoznawać etyczne konteksty problemów i dylematów życia społeczno-kulturowego i współczesnej cywilizacji oraz świadomie stosować posiadaną wiedzę z historii etyki (także współczesnej) do formułowania, analizowania, syntetyzowania oraz rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów życia społecznego (K_U01, P7U_U, P7S_UW) U2: absolwent potrafi sprawnie komunikować się w języku specjalistycznym w obszarze zagadnień etycznych dotyczących różnych form komunikowania w grupach społecznych (rodziny, grupy koleżeńskiej, narodu itp.) (K_U04, P7U_U, P7S_UK) Kompetencje społeczne: K1: absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy etycznej w rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów relacji społecznych występujących w marach grup społecznych i pomiędzy nimi (K_K02, P7U_K, P7S_KK) K2: absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról społecznych. Jest też gotów do respektowania zasad etycznych na potrzebę funkcjonowania w różnych relacjach społecznych (K_K06, P7U_K, P7S_KR) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Polit | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Polit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.