Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kreatywność w retoryce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-KPS.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kreatywność w retoryce
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu retoryki

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład - 30 godz. - 1 ECTS

Konwersatoria - 30 godz. - 1 ECTS

Konsultacje i egzamin - 3 godz. - 0,1 ECTS

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 63

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2,1 ECTS


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury - 15 godz. - 0,5 ECTS

Przygotowanie się do egzaminu - 12 godz. - 0,4 ECTS

Łączna liczba godzin niekontaktowych - 27

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 0,9 ECTS


Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 - aktywność na zajęciach, dyskusja, zaliczenie końcowe/egzamin

W2 - aktywność na zajęciach, dyskusja, zaliczenie końcowe/egzamin

W3 - aktywność na zajęciach, dyskusja, zaliczenie końcowe/egzamin

W4 - aktywność na zajęciach, dyskusja, egzamin

U1 - aktywność na zajęciach, egzamin

U2 - aktywność na zajęciach, egzamin

U3 - aktywność na zajęciach, dyskusja, egzamin

U4 - aktywność na zajęciach, egzamin

U5 - aktywność na zajęciach, egzamin

K1 - dyskusja, egzamin

K2 - dyskusja, egzamin

K3 - dyskusja, egzamin

K4 - dyskusja, egzamin

Pełny opis:

Wykład:

Celem zajęć jest przedstawienie studentom historii retoryki ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnej kreatywności mówcy oraz zapoznanie ich z celami, zasadami oraz technikami przygotowania i zaprezentowania wypowiedzi retorycznej. W ramach zajęć omówione zostaną również zasady poprawnego i skutecznego argumentowania, stosowanie zróżnicowanych środków retorycznych i stylistycznych a także zagadnienie inwencji retorycznej, technik mnemotechniki i kreatywnej pronuncjacji.

Konwersatoria:

Celem zajęć jest zapoznaniu studentów z najważniejszymi zagadnieniami retoryki ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnej kreatywności mówcy. Studenci zostaną również zapoznani z zasadami przygotowywania oraz prezentowania wypowiedzi publicznej – zgodnej ze standardami mów retorycznych. W ramach zajęć omówione zostaną ponadto techniki skutecznego argumentowania, obrony przed technikami wywierania wpływu społecznego oraz etyczne aspekty wykorzystania mowy retorycznej i erystyki. Przedmiot wieńczyć będzie przygotowanie i prezentacja wystąpienia publicznego na temat uzgodniony w trakcie zajęć.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Wilczek P., Retoryka, Warszawa 2008.

2. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.

3. Lachowiecki L., Sztuka umiejętnego wypowiadania się: zasady retoryki klasycznej, Warszawa 1998.

4. Lichański J., Retoryka. Historia – teoria – praktyka, t. I-II, Warszawa 2007.

5. Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005.

6. Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 2000.

7. Witkowska-Maksimczuk B., Elementy retoryki i erystyki w przykładach, Wyższa Szkoła Administracyjno-Społeczna, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca

1. Bańko M., Jadacka J., Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2022.

2. Bralczyk J., O języku propagandy i polityki, Warszawa 2007.

3. Fish S., Interpretacja, retoryka, polityka: eseje wybrane, przeł. K. Arbiszewski, Kraków 2008.

4. Lausberg H., Retoryka literacka: podstawy wiedzy o literaturze, przeł. A. Gorzkowski, Bydgoszcz 2002.

5. Lemmermann H., Komunikacja werbalna. Szkoła retoryki, Wrocław 1977.

6. Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przeł. M. Chomicz, Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Absolwent zna i rozumie:

W1: historię retoryki oraz reguły jej współczesnego funkcjonowania - K_W01, K_07

W2: podstawowe determinanty skuteczności wypowiedzi retorycznej - K_W01

W3: zasady tworzenia wystąpień publicznych - K_W02, K_W04

W4: rodzaje argumentów oraz zróżnicowane środki stylistyczne i retoryczne - K_W02

Umiejętności:

Absolwent potrafi:

U1: krytycznie i obiektywnie dobierać oraz analizować materiały do przygotowania wystąpienia - K_U01, K_U02

U2:krytycznie ocenić rzetelność oraz stosowność danej wypowiedzi - K_U01, K_ U02

U3:odpowiednio argumentować prezentowane przez siebie tezy - K_U02

U4:przygotować różnogatunkowe wystąpienia publiczne - K_U03

U5:poprawnie stosować terminologię z zakresu retoryki - K_U04

Kompetencje społeczne:

Absolwent jest gotów do:

K1: ustawicznego uzupełnienia swej wiedzy z zakresu sztuki retoryki oraz pozyskiwania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu - K_K01

K2: aktywnego udziału w debatach publicznych - K_K03

K3: inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie posiadanych kompetencji poprzez organizację oraz aktywny udział w dyskusjach i debatach publicznych - K_K04

K4: ma poczucie odpowiedzialności za własny wkład w debatę publiczną - K_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Tymura
Prowadzący grup: Dorota Tymura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-32439b0f2 (2025-04-22)