Kreatywność w retoryce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KPS.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kreatywność w retoryce |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu retoryki |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład - 30 godz. - 1 ECTS Konwersatoria - 30 godz. - 1 ECTS Konsultacje i egzamin - 3 godz. - 0,1 ECTS Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego - 63 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego - 2,1 ECTS Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury - 15 godz. - 0,5 ECTS Przygotowanie się do egzaminu - 12 godz. - 0,4 ECTS Łączna liczba godzin niekontaktowych - 27 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe - 0,9 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1 - aktywność na zajęciach, dyskusja, zaliczenie końcowe/egzamin W2 - aktywność na zajęciach, dyskusja, zaliczenie końcowe/egzamin W3 - aktywność na zajęciach, dyskusja, zaliczenie końcowe/egzamin W4 - aktywność na zajęciach, dyskusja, egzamin U1 - aktywność na zajęciach, egzamin U2 - aktywność na zajęciach, egzamin U3 - aktywność na zajęciach, dyskusja, egzamin U4 - aktywność na zajęciach, egzamin U5 - aktywność na zajęciach, egzamin K1 - dyskusja, egzamin K2 - dyskusja, egzamin K3 - dyskusja, egzamin K4 - dyskusja, egzamin |
Pełny opis: |
Wykład: Celem zajęć jest przedstawienie studentom historii retoryki ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnej kreatywności mówcy oraz zapoznanie ich z celami, zasadami oraz technikami przygotowania i zaprezentowania wypowiedzi retorycznej. W ramach zajęć omówione zostaną również zasady poprawnego i skutecznego argumentowania, stosowanie zróżnicowanych środków retorycznych i stylistycznych a także zagadnienie inwencji retorycznej, technik mnemotechniki i kreatywnej pronuncjacji. Konwersatoria: Celem zajęć jest zapoznaniu studentów z najważniejszymi zagadnieniami retoryki ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnej kreatywności mówcy. Studenci zostaną również zapoznani z zasadami przygotowywania oraz prezentowania wypowiedzi publicznej – zgodnej ze standardami mów retorycznych. W ramach zajęć omówione zostaną ponadto techniki skutecznego argumentowania, obrony przed technikami wywierania wpływu społecznego oraz etyczne aspekty wykorzystania mowy retorycznej i erystyki. Przedmiot wieńczyć będzie przygotowanie i prezentacja wystąpienia publicznego na temat uzgodniony w trakcie zajęć. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Wilczek P., Retoryka, Warszawa 2008. 2. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. 3. Lachowiecki L., Sztuka umiejętnego wypowiadania się: zasady retoryki klasycznej, Warszawa 1998. 4. Lichański J., Retoryka. Historia – teoria – praktyka, t. I-II, Warszawa 2007. 5. Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. 6. Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 2000. 7. Witkowska-Maksimczuk B., Elementy retoryki i erystyki w przykładach, Wyższa Szkoła Administracyjno-Społeczna, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca 1. Bańko M., Jadacka J., Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2022. 2. Bralczyk J., O języku propagandy i polityki, Warszawa 2007. 3. Fish S., Interpretacja, retoryka, polityka: eseje wybrane, przeł. K. Arbiszewski, Kraków 2008. 4. Lausberg H., Retoryka literacka: podstawy wiedzy o literaturze, przeł. A. Gorzkowski, Bydgoszcz 2002. 5. Lemmermann H., Komunikacja werbalna. Szkoła retoryki, Wrocław 1977. 6. Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przeł. M. Chomicz, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Absolwent zna i rozumie: W1: historię retoryki oraz reguły jej współczesnego funkcjonowania - K_W01, K_07 W2: podstawowe determinanty skuteczności wypowiedzi retorycznej - K_W01 W3: zasady tworzenia wystąpień publicznych - K_W02, K_W04 W4: rodzaje argumentów oraz zróżnicowane środki stylistyczne i retoryczne - K_W02 Umiejętności: Absolwent potrafi: U1: krytycznie i obiektywnie dobierać oraz analizować materiały do przygotowania wystąpienia - K_U01, K_U02 U2:krytycznie ocenić rzetelność oraz stosowność danej wypowiedzi - K_U01, K_ U02 U3:odpowiednio argumentować prezentowane przez siebie tezy - K_U02 U4:przygotować różnogatunkowe wystąpienia publiczne - K_U03 U5:poprawnie stosować terminologię z zakresu retoryki - K_U04 Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do: K1: ustawicznego uzupełnienia swej wiedzy z zakresu sztuki retoryki oraz pozyskiwania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu - K_K01 K2: aktywnego udziału w debatach publicznych - K_K03 K3: inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie posiadanych kompetencji poprzez organizację oraz aktywny udział w dyskusjach i debatach publicznych - K_K04 K4: ma poczucie odpowiedzialności za własny wkład w debatę publiczną - K_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Tymura | |
Prowadzący grup: | Dorota Tymura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.