Nowożytne filozoficzne teorie społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KS.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowożytne filozoficzne teorie społeczne |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 9,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji 45,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 30,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 35,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów 31,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1, egzamin ustny W2, egzamin ustny W3, egzamin ustny W4, egzamin ustny U1, egzamin ustny, praca pisemna zaliczeniowa U2, praca pisemna zaliczeniowa K1, praca pisemna zaliczeniowa, ocena aktywności na zajęciach konwersatoryjnych K2, praca pisemna zaliczeniowa K3, egzamin ustny, ocena udziału w dyskusjach |
Pełny opis: |
Celem modułu "Nowożytne filozoficzne teorie społeczne" jest zapoznanie studentów z głównymi przemianami w nowożytnym sposobie rozumienia życia społeczno-historycznego. Student zdobywa wiedzę na temat głównych trendów teoretycznych, problemów i stanowisk formułowanych w tym zakresie w filozofii nowożytnej (filozofii społecznej i filozofii dziejów). Szczególna uwaga zostaje położona na problem roli człowieka w kreowaniu zjawisk społeczno-historycznych. |
Literatura: |
Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy Z. Czarnecki, Wartości i historia Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 2 O. Hoeffe, Mała historia filozofii J. Szacki, historia myśli socjologicznej, t. 1 L. Kopciuch, Szkice systematyczne z filozofii dziejów T. Morus – Utopia, s. 66-79 (od „O władzach” do „O podróżach Utopian”) wyd. Daimonion 1993 T. Campanella – Miasto słońca; s. 18-36, 69-78, Wyd. ALFA 1994 J. Szacki – Spotkania z utopią, s. 11-15 (O pojęciu utopii), s. 47-64 (O wielości i różnorodności utopii). N. Machiavelli, Książę, fragmenty. J. Locke – List o tolerancji, tłum L. Joachimowicz, PWN, Warszawa 1963, s. 2-11, 52-56 J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, traktat II, rozdz. 1-3, 7-9. T. Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, rozdziały: 13-14, 17, 21 J. J. Rousseau, Rozprawa o naukach i sztukach, fragmenty A. Krawczyk. Hobbes i Locke. Dwoiste oblicze liberalizmu, Warszawa 2012, rozdz. 2-3 Kopciuch L., Szkice systematyczne z filozofii dziejów, Lublin 2014, s. 239-250 I. Kant – Idea historii powszechnej w aspekcie kosmopolitycznym, [w:] I. Kant, Pisma z filozofii historii, Kęty 2005 I. Kant, Co to jest oświecenie?, [w:] I. Kant, Pisma z filozofii historii, Kęty 2005 (a także [w:]: T. Kroński, I. Kant, Myśli i Ludzie, Warszawa) L. Kopciuch, Człowiek historyczny Immanuela Kanta, [w:] red. J. Miklaszewska, P. Spryszak, Wyd. UJ, Kraków 2010. A. de Condorcet, Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje, fragmenty A. de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, tłum. M. Król, PIW, Warszawa 1976, część IV. Marks K. - Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne, podrozdział Praca wyobcowana. Marks K. – Tezy o Ludwiku Feuerbachu |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA (obowiązujące dla roczników rozpoczętych przed rokiem ak. 2019/2020) Wiedza: W1, ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej oraz metodologicznej nowożytnej filozofii społecznej i filozofii historii - K_W01 H1A_W01, S1A_W01 W2, zna terminologię, okresy i stanowiska w nowożytnej filozofii społecznej oraz ich powiązanie z innymi dyscyplinami - w zakresie ważnym dla rozumienia mechanizmów kreatywności społecznej - K_W02, K_W06, H1A_W02 H1A_W03, H1A_W05, S1A_W01 W3, ma podstawową wiedzą na temat głównych okresów, sporów i modelowych stanowisk w nowożytnej filozofii historii - K_W02, K_W06, H1A_W02, H1A_W03, H1A_W05, S1A_W01 W4, ma podstawową wiedzę na temat wpływu koncepcji nowożytnych (z zakresu refleksji nad procesami społeczno-historycznymi) na koncepcje współczesne K_W02, K_W06, H1A_W02, H1A_W03, H1A_W05, S1A_W01 Umiejętności: U1, potrafi stosować nowożytne teorie społeczne jako narzędzie pomocne w interpretacji zachowań społecznych oraz w formułowaniu programów inicjowania aktywności jednostek i grup społecznych - K_U04 H1A_U04 U2, potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne opracowujące zagadnienia nowożytnych filozoficznych teorii społecznych oraz wykorzystujące argumentacje z tych teorii - K_U09, H1A_U08, H1A_U09, S1A_U09, S1A_U10 Kompetencje społeczne: K1, ma świadomość konieczności przestrzegania różnorodnych wartości i norm ( w tym moralnych) – w działaniach społecznych i pobudzaniu zachowań kreatywnych K_K04, H1A_K04, S1A_K04 K2, ma świadomość konieczności przestrzegania w działalności zawodowej norm prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej K_K04, H1A_K04 S1A_K04 K3, docenia wartość zachodniego dziedzictwa społeczno--kulturowego oraz rozumie znaczenie działań mających na celu jego zachowanie i twórczy rozwój - K_K05, H1A_K05 EFEKTY UCZENIA SIĘ (obowiązujące od roku ak. 2019/2020): Wiedza: W1, zna w zaawansowanym stopniu główny cechy kolejnych okresów filozofii nowożytnej: odrodzenia, wieku XVII, oświecenia, wieku XIX i ich wpływ na koncepcje współczesne W2, zna w zaawansowanym stopniu i rozumie główne spory w nowożytnej filozofii społecznej: spór o naturę ludzką i genezę państwa, spór o postęp w historii, spór o rolę człowieka w przekształcaniu form życia społecznego, spór o rolę nauki w rozwoju społecznym W3, zna w zaawansowanym stopniu charakterystyczną terminologię nowożytnych filozofii społecznych: utopia, natura ludzka, postęp kumulatywny, postęp dialektyczny, alienacja, duch obiektywny, materializm historyczny, historiozofia, scjentyzm, nauka W4, zna w zaawansowanym stopniu poglądy społeczne Machiavellego, Vico, Voltaire’a, Condorceta, Kanta, Hegla, Cieszkowskiego, Marksa, Tocqueville’a, Burckhardta, Comte’a, Spencera, Milla Kompetencje społeczne: K1, ma świadomość konieczności przestrzegania w działaniu norm i wartości, takich jak rzetelność, prawda, dobro społeczne, dobro jednostki, przestrzeganie prawa, respektowanie norm prawa autorskie i ochrony własności intelektualnej K2, docenia wartość zachodniego dziedzictwa społeczno-kulturowego, obejmującego takie idee, jak: podział władzy, poddanie władzy pod prawo, liberalizm, indywidualizm, tolerancja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Leszek Kopciuch, Damian Winczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Leszek Kopciuch, Damian Winczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.