Sfera publiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KS.11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sfera publiczna |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | ### Wykład – 2 ECTS • Aktywne uczestnictwo w wykładzie 30h - 0,5 ECTS • Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w egzaminie – 30h – 1 ECTS • Czytanie literatury, przygotowywanie notatek – 15h - 0,5 ECTS ### Konwersatorium - 1 ECTS • Aktywne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych 15h - 0,5 ECTS • Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do zaliczenia ćwiczeń: przygotowanie notatek, czytanie literatury - 15h = 0,5 ECTS. ### Razem – 90 h (3 ECTS) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie końcowe ustne - K_W01 K_W02 K_W06 K_W14 K_W03 K_W05 K_W08 K_U09 K_U13 K_U02 K_U04 K_U07 Aktywność – K_W06 K_W05 K_W08 K_W06 K_W08 K_U07 K_U09 K_U09 K_K03 K_K06 K_K05 |
Literatura: |
Castells, Manuel. 2008. The New Public Sphere: Global Civil Society, Communication Networks, and Global Governance. „The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science” 616:78-93. Correia, João Carlos Ferreira. 2011. Public Sphere Reconsidered. Theories and Practices. Covilhã: LabCom Books. Ferree, Myra Marx, William W. A. Gamson, Jürgen Gerhards, and Dieter Rucht. 2002. Four Models of the Public Sphere in Modern Democracies. „Theory and Society” 31:289-324. Fossum, John Erik, Philip Schlesinger (red.). 2006. The European Union and the Public Sphere: A Deliberative Democratic Perspective. London: Routledge Guidry, John A, and Mark M. Q. Sawyer. 2003. Contentious Pluralism: The Public Sphere and Democracy. „Perspective on Politics” 1:273-289. McKee, Alan. 2004. The Public Sphere: An Introduction. Cambridge; New York, NY: Cambridge University Press. Papacharissi, Zizi. 2002. The Virtual Sphere the Internet As a Public Sphere. „New Media & Society” 4:9-27. Polletta, Francesca. 1999. Free Spaces" in Collective Action. „Theory and Society“ 28:1-38. Raciborski, Jacek. 2011. Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Tilly, Charles. 2010. The Rise of the Public Meeting in Great Britain, 1758-1834. „Social Science History”. 34:291-299. Wnuk-Lipiński, Edmund. 2005. Socjologia życia publicznego. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma podstawową wiedzę na temat specyfiki metodologicznej i przedmiotowej filozofii społecznej, a także zna podstawową terminologię, niezbędna do zrozumienia swoistości sfery publicznej i kreatywności społecznej K_W01 K_W02 K_W06 posiada podstawową filozoficzną wiedzę o człowieku i instytucjach – jako podmiotach i przedmiotach kreatywnego działania w sferze publicznej – oraz zna zakres, a także strukturę życia publicznego i rozumie na czym polega ład w sferze publicznej K_W03 K_W05 K_W08 posiada wiedzę na temat typów aktywności w sferze publicznej oraz na temat transformacji sfery publicznej K_W14 posiada elementarną wiedzę na temat potencjału działania kreatywnego w sferze publicznej. K_W14 ma podstawową socjologiczną wiedzę na temat zjawisk społecznych i kulturowych, zna podstawową terminologię, niezbędna do zrozumienia specyfiki sfery publicznej i kreatywności społecznej K_W01 K_W02 K_W06 posiada podstawową wiedzę socjologiczną i politologiczną o instytucjach życia publicznego, strukturze i stratyfikacji społecznej. Zna mechanizmy kontroli społecznej oraz ma wiedzę na temat obszarów kreatywnego działania w sferze publicznej K_W03 K_W05 K_W08 Umiejętności potrafi zdobytą wiedzę z zakresu filozofii społecznej wykorzystać do formułowania i analizy problemów dotyczących sfery publicznej oraz do pobudzania i wspierania kreatywnego działania jednostek i grup społecznych K_U02 K_U04 K_U07 potrafi przygotowywać typowe prace pisemne, prezentacje i ustne wystąpienia dotyczące zagadnień z zakresu filozofii społecznej wykorzystując przy tym odpowiednią argumentację K_U09 potrafi odnaleźć te obszary sfery publicznej, w których można działać w sposób kreatywny; potrafi wskazać ograniczenia i przeszkody w twórczym działaniu K_U13 potrafi posługiwać się kategoriami pojęciowymi z zakresu socjologii i nauk politycznych do konceptualizacji i analizy problemów sfery publicznej, a także rozpoznawania kreatywnego działania aktorów społecznych K_U02 K_U04 K_U07 Kompetencje potrafi przygotowywać typowe prace pisemne, prezentacje i ustne wystąpienia dotyczące zagadnień z zakresu filozofii społecznej wykorzystując przy tym odpowiednią argumentację K_U09 potrafi odnaleźć te obszary sfery publicznej, w których można działać w sposób kreatywny; potrafi wskazać ograniczenia i przeszkody w twórczym działaniu K_U13 posiada motywację do stałego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i aktywnego rozwijania umiejętności związanych działaniem w sferze publicznej K_K01 potrafi określać zasady dialogu oraz współdziałania w sferze publicznej oraz docenia znaczenie aktywnego i kreatywnego uczestnictwa w życiu publicznym K_K03 K_K06 ma świadomość istnienia i respektowania zasad i wartości konstytuujących etos sfery publicznej w tym przestrzegania w swych działaniach norm prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej K_K04 docenia wartość dziedzictwa kulturowego własnego kraju i kultury zachodniej, ale także respektuje wartość innych kultur K_K05 jest odpowiednio zmotywowany do podnoszenia swoich kompetencji poznawczych i analitycznych do prowadzenia refleksji teoretycznej nad różnym obszarami sfery publicznej K_K01 potrafi definiować funkcje zasad dialogu obywatelskiego, negocjacji i mediacji w rozwiązywaniu konfliktów sferze publicznej K_K03 K_K06 jest świadomy istnienia norm społecznych (formalnych i nieformalnych), sterujących działaniami aktorów społecznych w sferze publicznej K_K04 docenia znacznie procesów socjalizacji w społeczeństwie, które posiada określoną historię i tradycje kulturowe K_K05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Chodak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Chodak, Aleksandra Kołtun, Andrzej Stawicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Chodak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Chodak, Małgorzata Dziekanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.