Kultura artystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KS.16 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura artystyczna |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Rudymentarna wiedza dotycząca dziejów kultury i sztuki. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 3,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji 15,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 12,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 15,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń 15,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. ocena aktywności na zajęciach |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Prehistoria sztuki 2. Historia i problemy definicyjne sztuki. - kształtowanie się swoistości tego co artystyczne - mimetyczne funkcje sztuki - sztuka jako forma - doświadczenie estetyczne – impresja - sztuka jako wyraz - ekspresja 3. Współczesne propozycje definiowania sztuki - sztuka jako pojęcie otwarte (M. Weitz); - nominatywna definicja sztuki (M. Mandelbaum); - „świat sztuki” (A. Danto); - instytucjonalna teoria sztuki (G. Dickie). 4. Sacrum i profanum w sztuce - sztuka wschodniego i zachodniego chrześcijaństwa; ikony i malarstwo rodzajowe (biblia pauperum) - procesy desakralizacji sztuki europejskiej 5. Skandal w sztuce 6. Sztuka krytyczna 7. Muzeum jako instytucja krytyczna |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Czerwiński Marcin, Sztuka w pejzażu kultury, Warszawa 1997. Dziamski Grzegorz, Estetyka wobec przeobrażeń dwudziestowiecznej praktyki artystycznej, w: tenże, Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, (rozdz. III), Poznań 1996, str. 55-80 Golka Marian, Zagadnienia socjologii sztuki, [w:] tegoż, Socjologia kultury, Warszawa 2008. Gombrich Ernst Hans, O sztuce, Poznań 2016, Kowalczyk Izabela, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., W-wa 2002 Piotrowski Piotr, Muzeum krytyczne, Poznań, 2011 Piotrowski Piotr, Muzeum krytyczne, Poznań, 2011 Tatarkiewicz Władysław, Sztuka: Dzieje pojęcia, w: tenże, Dzieje sześciu pojęć, W-wa, 1988, str. 21-52 Ujma Magdalena, Sztuki wizualne, W-wa 2011 Princi Eliana., Awangarda dwudziestego wieku, tłum. Marta Boberska, Wyd. Arkady, Warszawa 2012. Zydorowicz Jacek, Artystyczny wirus: Polska sztuka krytyczna wobec przemian kultury po 1989, W-wa 2005. |
Efekty uczenia się: |
01. Student posiada rudymentarną wiedzę na temat współczesnego systemu artystycznego, wraz z przynależnymi jej instytucjami tworzenia, obecności, obiegu i wymiany sztuki. K_W03 H1A_W10 S1A_W02 02. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą typów i form działalności instytucji kultury; jest świadom przemian, jakim podlegał system kulturalny w Polsce w ostatnich dekadach; orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, (z uwzględnieniem kontekstu lokalnego). K)W12 H1A_W10 S1A_W02 03.Student posiada podstawową wiedzę na temat systemu aksjologicznego regulującego postać współczesnej kultury artystycznej; ma przy tym świadomość wagi etycznego kontekstu, w jakim dokonuje się zarówno tworzenie, jak i odbiór form artystycznych. K_W13 H1A_W03 S1A_W07 04. Student, rozwinąwszy swe kompetencje badawcze, potrafi w sposób możliwie samodzielny przeprowadzić interpretację dzieła sztuki (głównie wykonanego w tradycyjnych mediach). Umie również, przynajmniej w podstawowym zakresie, dokonać analizy wybranych zjawisk życia artystycznego. K_U02 H1A_U02 S1A_U02 05. Student potrafi wyszukiwać informacje dotyczące interesujących go/ją zjawisk kultury artystycznej dzięki rozmaitym kanałom medialnym; umie też, korzystając z nich (np. kanały e-learningowe ) opublikować własną wypowiedź w wybranej materii. K_U08 H1A_U07 S1A_U07 06. Student potrafi współpracować w grupie, uczestnicząc w dyskusjach i przygotowując wspólne zadania twórcze. Jest nie tylko aktywnym mówcą, ale też kulturalnym słuchaczem, otwartym na zdanie innych. K_K02 H1A_K02 S1A_K02 07. Student, świadom wagi dziedzictwa kulturalnego regionu, kraju i Europy, pogłębia postawę aktywnego uczestnika - a w dużej mierze też współtwórcy - współczesnego sobie otoczenia kulturalnego. K_K05 H1A_K05 08. Student ma świadomość znaczenia swego uczestnictwa w życiu publicznym. Rozwija postawę obywatelską, w tym poczucie szczególnej odpowiedzialności za kulturę słowa w społecznych debatach o sztuce. K_06 H1A_K06 S1A_K05 09. Student potrafi myśleć kreatywnie, przyjmując rolę aktywnego odbiorcy sztuki. K_07 S1A_K07 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Czekaj | |
Prowadzący grup: | Rafał Czekaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Czekaj | |
Prowadzący grup: | Rafał Czekaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.