Antropologia pragmatyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KS.18 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia pragmatyczna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://leszekkopciuch.wordpress.com |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 9,0 - Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45,0 - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 35,0 - Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 25,0 - Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 36,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. Egzamin, praca zaliczeniowa 2. Egzamin, praca zaliczeniowa 3. Egzamin, praca zaliczeniowa 4. Egzamin, praca zaliczeniowa 5. Ocena udziału w dyskusjach, praca zaliczeniowa 6. Egzamin, praca zaliczeniowa, ocena udziału w dyskusjach 7. Ocena udziału w dyskusjach 8. Praca zaliczeniowa 9. Ocena udziału w dyskusjach |
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z głównymi problemami i stanowiskami z zakresu antropologii pragmatycznej oraz wskazanie możliwości wykorzystania tych teorii w konkretnej praktycznej aktywności - społecznej i indywidualnej. |
Literatura: |
1) I. Kant, Antropologia w ujęciu pragmatycznym: wstęp 2) L Kusak, Zarys antropologii Immanuela Kanta, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr. 722, 2006 - tekst dostępny online. 3) S. Czerniak, Pomiędzy szkoła frankfurcką a postmodernizmem, [w:] G. Bohme, Antropologia filozoficzna, Ujęcie pragmatyczne, Wyd IFiS PAN, Warszawa 1998, s. XIX- XXXI 4) M.Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie. [w:] tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, PWN, Warszawa 1987, s. 43-104. 5) H. Plessner, Pytanie o conditio humana, 29-107, PIW, Warszawa 1988: Pytanie o conditio humana, s. 29-107; Uśmiech s. 193-207; Jak porównywać zachowania ludzkie i zwierzęce s. 232-242; Aspołeczna towarzyskość, uwagi do pewnego pojęcia Kanta s. 286-299. 6) G. Le Bon, Psychologia tłumu, PWN, Warszawa 1986, ks. 1 rozdz. 1,2,3; ks. 2 rozdz. 2-3. 7) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, red. A, Mencwel, Wyd. UW, Warszawa 2005, rozdział XII: Kultura masowa. 8) J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Warszawa rozdz. 1, 3, 4. 9) J. Diec, Cywilizacje bez okien, Wyd. UJ, Kraków 2002, rozdziały dotyczące poglądów Oswalda Spenglera, Feliksa Konecznego i Samuela P. Huntingtona 10) Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, wyd. 8, Warszawa 1998: część 1, rozdz. I-V; część 2, rozdz. I-III; część 3, rozdz. I-IV; część 4, rozdz. I-II. 11) G. Bohme, Antropologia filozoficzna. Ujęcie pragmatyczne, Wyd IFiS PAN, Warszawa 1998, rozdziały: Płciowość (s. 63-80), Ciało, Obecność cielesna (s.93-118) 12) E. Fromm, Ucieczka od wolności. 13) L. Kopciuch, Kryzysy, kreatywność i wartości, Wyd. UMCS, Lublin 2015, r. 3: Dehumanizacja w kulturze 14) F. Fukuyama, Koniec człowieka, KiW, Warszawa 2002, r. 2, 3, 4, 6, 12. 15) N. Bostrom, The Future of Humanity, http://nickbostrom.com/papers/future.pdf 16) N. Bostrom, Posthuman Values, http://nickbostrom.com/ethics/values.html |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się od roku ak. 2019/20: Student: ma zaawansowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej antropologii, jej rodzajów i historii, zna kryteria odróżniające antropologię pragmatyczną od antropologii filozoficznej, kulturowej i innych antropologii empirycznych K_W01 P6U_W P6S_WG zna w zaawansowanym stopniu terminologię antropologiczną: człowiek, osoba, indywiduum, natura ludzka, działanie, zachowanie, afektywność, ciało duch, dusza, społeczeństwo, zbiorowość, cywilizacja, kultura, wielość cywilizacji, multikulturalizm K_W01 P6U_W P6S_WG ma zaawansowaną, ogólną i szczegółową wiedzę na temat różnych koncepcji człowieka jako aktywnego, odniesionego do wartości, kreatora życia społeczno-kulturowego) K_W02 P6U_W P6S_WG ma zaawansowaną wiedzę na temat praktycznych aplikacji antropologii do rozumienia ludzkiej działalności i jej pobudzania K_W02 K_W05 K_W06 K_W07 P6U_W P6S_WG potrafi sformułować i przeanalizować problem z obszaru antropologii, zgromadzić dane, zaprezentować wyniki w formie ustnej i pisemnej K_U01 K_U06 P6U_U P6S_UW P6S_UK potrafi sprawnie i komunikatywnie posługiwać się terminologią z zakresu antropologii pragmatycznej K_U03 P6U_U P6S_UK rozumie znaczenie ustawicznej edukacji i pracy nad własnym rozwojem K_K01 P6U_K P6S_KK respektuje wartości, takie jak wartość osoby, wolność, indywidualność; przestrzega norm prawa autorskiego K_K02 P6U_K P6S_KK docenia wartość antropologicznego zachodniego dziedzictwa społeczno-kulturowego, zwłaszcza personalizmu, indywidualizmu, liberalizmu K_K04 P6U_K P6S_KO Efekty kształcenia przed rokiem ak. 2019/20: Student: 1. Ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej antropologii, jej rodzajów i historii, zna kryteria odróżniające antropologię pragmatyczną od antropologii filozoficznej, antropologii kulturowej oraz innych antropologii empirycznych (K_W01) H1A_W01 S1A_W01). 2. Zna podstawową terminologię i stanowiska w antropologii pragmatycznej oraz ich powiązanie z innymi dyscyplinami - w zakresie ważnym dla rozumienia mechanizmów kreatywności społecznej (K_W02, K_W06, K_W08) H1A_W02 S1A_W01 H1A_W03 H1A_W05 H1A_W06 S1A_W09 3. Zna różne koncepcje człowieka jako aktywnego, odniesionego do wartości, kreatora życia społeczno-kulturowego (K_W05, K_W13) S1A_W05 H1A_W04 S1A_W07 H1A_W03 4. Ma szczegółową wiedzę na temat możliwości praktycznych aplikacji antropologii, zarówno w obszarze rozumienia ludzkiej działalności, jak i w zakresie jej pobudzania (K_W02, K_W06) H1A_W02 S1A_W01 H1A_W03 H1A_W05 5. Potrafi zastosować terminologię i narzędzia antropologiczne do opisu i analizy problemów pojawiających się w działaniu kreatywnym i jego pobudzaniu; potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne dotyczące zagadnień antropologii pragmatycznej (K_U02) H1A_U02 S1A_U02 6. Potrafi sprawnie i komunikatywnie posługiwać się podstawową terminologią z różnych antropologii oraz wybraną szczegółową z zakresu antropologii pragmatycznej (K_U08) H1A_U07 S1A_U07 7. Rozumie znaczenie, jakie dla funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie – w sytuacjach prywatnych i zawodowych – ma ciągła edukacja i praca nad własnym rozwojem (K_K01) H1A_K01 S1A_K01 S1A_K06 8. Ma świadomość konieczności uwzględniania – w działaniach społecznych i międzyjednostkowych – ludzkiej osobowej indywidualności (K_K08) H1A_K03 S1A_K03 9. Ma świadomość konieczności przestrzegania w działalności zawodowej norm prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej (K_K04) H1A_K04 S1A_K04 10. Docenia wartość zachodniego dziedzictwa społeczno--kulturowego oraz rozumie znaczenie działań mających na celu jego zachowanie i twórczy rozwój (K_K05) H1AK05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Jakub Dadlez, Leszek Kopciuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Jakub Dadlez, Leszek Kopciuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Jakub Dadlez, Leszek Kopciuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.