Społeczno-kulturowe problemy współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KS.22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczno-kulturowe problemy współczesności |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań wstępnych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 5,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji 45,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 20,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 30,0 Przygotowanie się studenta do egzaminu 20,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. Egzamin, ocena udziału w dyskusji, prezentacja 2. Egzamin, prezentacja, ocena udziału w dyskusji 3. Egzamin, prezentacja 4. Egzamin, ocena udziału w dyskusji 5. Egzamin, prezentacja 6. Egzamin, prezentacja 7. Prezentacja, ocena udziału w dyskusji 8. Egzamin, prezentacja, ocena udziału w dyskusji 9. Ocena udziału w dyskusji, prezentacja |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi problemami współczesnej kultury zachodniej. Przedmiotem uwagi będą dyskusje dotyczące kondycji tej kultury oraz zachodzących zmian cywilizacyjnych. Różne teorie będą rozpatrywane w perspektywie rozpoznania pryncypiów kultury zachodniej, określenia kierunków jej transformacji oraz identyfikacji związanych z tym zagrożeń.J |
Literatura: |
J. Bakan, Korporacja. Patologiczna pogoń za zyskiem i władzą, Warszawa 2006. J. Bartlett, Ludzie przeciw technologii. Jak internet zabija demokrację (i jak możemy ją ocalić), Katowice 2019. Z. Bauman, Płynny lęk, Kraków 2006. U. Beck, Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa, Warszawa 2012. E. Bińczyk, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa 2018. F. Bylok, Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie : studium socjologiczne, Katowice 2013. S. Castles, M.J. Miller, Migracje we współczesnym świecie, Warszawa 2011. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu społecznego, Warszawa 2001. G. Kepel, A. Jardin, Terroryzm we Francji. Geneza francuskiego dżihadu, Warszawa 2017. J. Lizut (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni. Kompleksowy program dla pracowników służb społecznych, Warszawa 2014. J. Mariański, Megatrendy religijne w społeczeństwach ponowoczesnych. Studium socjologiczne, Toruń 2016. R. Patel, Wartość niczego. Jak przekształcić społeczeństwo rynkowe i na nowo zdefiniować demokrację, Warszawa 2010. M. Popkiewicz, A. Kardaś, Sz. Malinowski, Nauka o klimacie, Warszawa 2018. G. Ritzer, Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2004. N. Roubini, Megazagrożenia. 10 trendów niebezpiecznych dla naszej przyszłości, Warszawa 2023. M. Spitzer, Cyfrowa demencja: w jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk 2013. F. Stalder, Manuel Castells.Teoria społeczeństwa sieci, Kraków 2012. G. Standing, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Warszawa 2014. D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998. Ch. Taylor, Etyka autentyczności, Kraków 1996. S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość na nowej granicy władzy, Poznań 2020. |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Posiada podstawową wiedzę o współczesnych procesach, trendach, zjawiskach społeczno-kulturowych, a także strukturach i instytucjach publicznych (K_W03); S1A_W02 H1A_W10 2. Posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami publicznymi zwłaszcza w zakresie, w jakim mogą one ułatwiać bądź utrudniać kreatywność społeczną (K_W04); S1A_W03. 3. Posiada podstawową filozoficzną wiedzę o człowieku i instytucjach – jako podmiotach i przedmiotach kreatywnego działania w kulturze zachodniej (K_W05, K_W08) S1A_W05 H1A_W04 H1A_W06 S1A_W09 4. Zna i rozumie podstawowe metody analizy oraz interpretacji społeczno-kulturowych problemów współczesności (K_W09) H1A_W07 S1A_W06 5. Posiada podstawową wiedzę: a) o współczesnej polityce kulturalnej i instytucjach kultury poprzez które jest ona realizowana; b) na temat wartości moralnych i pozamoralnych dominujących we współczesnej kulturze zachodniej (K_W12, K_W13) H1A_W10 S1A_W02 S1A_W07 H1A_W03 6. Posiada podstawą wiedzę na temat typów aktywności społeczno-kulturowej oraz na temat kierunku transformacji cywilizacji zachodniej (K_W14) S1A_W08 S1A_W09 H1A_W03 7. Potrafi samodzielnie, korzystając z rozmaitych źródeł i sposobów, wyszukiwać, analizować, oceniać wiarygodność oraz selekcjonować informacje ważne dla diagnozy kondycji kultury zachodniej oraz klasy kreatywnej (K_U01, K_U05) H1A_U01 S1A_U02 8. Posiada umiejętność prognozowania i analizowania zjawisk społecznych, formułowania wniosków i poglądów ważnych przy ocenie kondycji społeczeństwa zachodniego oraz potrafi przygotowywać typowe prace pisemne, prezentacje i ustne wystąpienia dotyczące tej problematyki (K_U07, K_U09) S1A_U01 S1A_U04 S1A_U08 H1A_U06 H1A_U08 H1A_U09 S1A_U09 S1A_U10 9. Docenia znaczenie aktywnego i kreatywnego uczestnictwa (przy wykorzystaniu różnych mediów) w dyskusji nad społeczno-kulturowymi problemami współczesności (K_K05) H1A_K05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.