Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka praktyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-KS.33
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka praktyczna
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Konwersatorium 15h, 0,5 ECTS

Konsultacje i zaliczenie 15h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 30

Przygotowanie się do zaliczenia 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1, udział w dyskusji, praca pisemna

W2, udział w dyskusji, praca pisemna

W3, udział w dyskusji, praca pisemna

U1, udział w dyskusji, praca pisemna

U2, praca pisemna

U3, udział w dyskusji

K1, udział w dyskusji

K2, udział w dyskusji

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi informacjami dotyczącymi założeń i głównych zasad etyki z uwzględnieniem teorii wartości oraz współczesnych wyzwań etycznych. Student zapoznawany jest zarówno z problemowymi zagadnieniami towarzyszącymi etyce jako dziedzinie filozofii i uczy się znajdować merytoryczne stanowisko wobec danej koncepcji etycznej z użyciem argumentacji właściwej dla dziedziny etyki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

J. Hołówka, Relatywizm etyczny, Warszawa 1981.

M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Warszawa 1974; Normy moralne, Warszawa 1970.

Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae.

R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.

T. Styczeń, Urodziłeś się, by kochać, Lublin 1993, cz. I (s. 3-133).

T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 1984, s. 12–47.

W. Tatarkiewicz, O bezwzględności dobra, [w:] Droga do filozofii, Warszawa 1971, s. 211–289.

K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982, cz. II (s. 67-126).

Literatura uzupełniająca:

Arystoteles, Etyka Nikomachejska, ks. I, VIII i IX.

I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności.

J. Maritain, Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, Lublin 2001, wykł. II – V (s. 36-127).

R. Ingarden, Wykłady z etyki, Warszawa 1989, s. 119–127; 143–163 i 163–166.

J.S. Mill, Utylitaryzm, O wolności, Warszawa 1959.

H. Reichenbach, O istocie ocen i norm moralnych, [w:] Metaetyka, red. I. Lazari-Pawłowska, s. 88–112.

M. Scheler, Dobra a wartości, [w:] Z fenomenologii wartości, Kraków 1988, wybór

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, zna w zaawansowanym stopniu stanowiska etyczne dotyczące istotnych problemów społeczno-kulturowych) (K_W01, P6U_W, P6U_U, P6S_WG, P6S_WK)

W2, zna w zaawansowanym stopniu znaczenie filozofii dla życia jednostki i zbiorowości oraz rozumie powiązanie etyki z problematyką życia społeczno-kulturowego (K_W09, P6U_W, P6S_WK)

W3, zna w zaawansowanym stopniu podstawowe aksjologiczne i moralne uwarunkowania działalności indywidualnej i społecznej (K_W07, P6U_W P6S_WK)

Umiejętności:

U1, opisuje i analizuje takie zagadnienia etyczne, jak m.in.: znaczenie i sankcjonowanie norm moralnych, kształtowanie ocen moralnych, moralnej odpowiedzialności, relatywizmu moralnego oraz etyczne znaczenie problemu życia operując terminologią z zakresu etyki (K_U02, P6U_U, P6S_UW)

U2, potrafi przygotować typowe prace pisemne, prezentacje ustne i wystąpienia, w języku polskim dotyczące aktualnych zagadnień etycznych (K_U06, P6U_U, P6S_UK)

U3, potrafi poszerzać zdobytą wiedzę z zakresu etyki oraz rozwijać własne umiejętności w zakresie moralnej oceny działań w sferze publicznej

Kompetencje społeczne:

K1, jest gotów poszerzać zdobytą wiedzę oraz rozwijać własne umiejętności w zakresie posługiwania się argumentacją z dziedziny etyki np. podczas dyskusji lub debaty na tematy etyczne (K_K03, P6U_K, P6S_KO)

K2, przestrzega przyjętych w środowisku naukowym etycznych norm postępowania oraz zasad etyki zawodowej i etyki studenckiej (K_K05, P6U_K, P6S_KR)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Polit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0