Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczne zastosowania logiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-KS.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczne zastosowania logiki
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Konwersatorium 30h

Konsultacje i zaliczenie 3h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 33h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 30

Przygotowanie się do zaliczenia 27

Łączna liczba godzin niekontaktowych 57

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,9


Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1. sprawdzian zaliczeniowy

W2. sprawdzian zaliczeniowy, dyskusja

W2. sprawdzian zaliczeniowy, dyskusja, aktywność podczas zajęć

U1. sprawdzian zaliczeniowy,

U2. dyskusja

U3. dyskusja, aktywność podczas zajęć

K1. sprawdzian zaliczeniowy, dyskusja

K2. dyskusja, aktywność podczas zajęć

K3. dyskusja, aktywność podczas zajęć

Pełny opis:

Rozumienie i przyczyny nieporozumień. Wieloznaczność, amfibolia, ekwiwokacja,

metafora, niedopowiedzenie, nieostrość, okazjonalność. Typowe błędy

wysławiania się. Celowe konstruowanie wypowiedzi niejasnych i ich

wykorzystanie. Nieszczerość.

Definiowanie. Rodzaje definicji. Błędy definiowania. Wykorzystanie definicji w

konstruowaniu wypowiedzi i w argumentacji. Definicje a jasność wypowiedzi.

Analityczność i relacje logiczne. Wynikanie, równoważność, sprzeczność,

niezależność. Kwadrat logiczny. Relacje logiczne w argumentacji.

Twierdzenia, pytania, odpowiedzi. Rodzaje twierdzeń. Opisy, oceny,

przypuszczenia. Rodzaje pytań. Konstruowanie pytań sugestywnych. Unikanie

odpowiedzi. Wykorzystanie twierdzeń pytań i odpowiedzi w argumentacji.

Twierdzenie i pytanie a sugerowanie.

Uzasadnianie i obalanie twierdzeń. Wnioskowania dedukcyjne. Wnioskowania

indukcyjne. Entymematy. Analogie. Pojęcie „dowodu”. Błędy wnioskowania.

Intuicyjna ocena poprawności wnioskowań. Uzasadnienia bezpośrednie. Metody

falsyfikacji. Poprawne i niepoprawne zastosowanie wnioskowań w argumentacji.

Przekonania. Źródła przekonań. Ocena wiarygodności przekonań. Wykorzystanie

oceny wiarygodności przekonań w argumentacji.

Przekonywanie. Rodzaje argumentów. Argumenty uczciwe i nieuczciwe. Niektóre

chwyty erystyczne. Niektóre techniki perswazyjne. Reguły dyskutowania.

Dyskusje racjonalne i nieracjonalne. Pojęcie „zwycięstwa” w dyskusji.

Literatura:

T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach;

N. Łubnicki, Nauka poprawnego myślenia;

H. Lemmermann, Komunikacja werbalna;

K. Szymanek, K. Wieczorek, Sztuka argumentacji, ćwiczenia w badaniu

argumentów;

Z. Ziembiński, Logika praktyczna

Efekty uczenia się:

01 K_W06 H1A_W03 H1A_W05 S1A_W01 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu logiki

02 K_W07 H1A_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w wybranych obszarach teorii argumentacji

03 K_W11 H1A_W09 S1A_W06 ma podstawową wiedzę w zakresie natury języka, jego funkcji komunikacyjnych, deskryptywnych i perswazyjnych

04 K_U01 H1A_U01 S1A_U02 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać wiarygodność oraz selekcjonować informacje z wykorzystaniem narzędzi logicznych

05 K_U11 H1A_U06 S1A_U05 potrafi posługiwać się różnymi rodzajami poprawnych logicznie wypowiedzi

06 K_U11 H1A_U06 S1A_U05 umie logicznie poprawnie argumentować

07 K_K03 H1A_K03 S1A_K03 potrafi stosować wybrane narzędzia logiczne w analizie ważności problemów

08 K_K03 H1A_K03 S1A_K03 potrafi określać priorytety działania wykorzystując narzędzia logiczne

09 K_K03 H1A_K03 S1A_K03 potrafi dobierać różnej wagi argumenty dostosowane do typów uczestników dyskursu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Rojek
Prowadzący grup: Krzysztof Rojek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-10d96b95e (2024-09-04)