Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty kreatywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-KS.75
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty kreatywności
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji włącznie z zaliczeniem ustnym: 6,0

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych: 30

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych: 10

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub prezentacji/projektów:30

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu: 14

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Prezentacje-Projekty-Aktywność-K01, K02


Kolokwium-W03, W04, U01

Pełny opis:

W trakcie warsztatów studenci będą rozwiązywać zadania mające na celu kształcenie myślenia kreatywnego: dedukcyjnego, indukcyjnego, abstrakcyjnego, logicznego, strategicznego, wnioskowania i transformacji myślowych. W sposób praktyczny zostaną przygotowani do tworzenia kreatywnych pomysłów i efektywnego zarządzania czasem. Zostaną przygotowani do samodzielnego prowadzenia treningów kreatywności.

Program zajęć

Temat 1. Wprowadzenie do teorii kreatywności i twórczości

Temat 2. Umiejętności interpersonalne (sztuka dyskusji). Porozumiewanie się i współdziałanie

Temat 3. Abstrahowanie

Temat 4. Dokonywanie skojarzeń

Temat 5. Rozumowanie dedukcyjne i indukcyjne

Temat 6. Metaforyzowanie i transformowanie

Temat 7. Motywacje

Temat 8.Widzenie inaczej i osłabienie wewnętrznej cenzury

Temat 9.Twórcza samoocena i w nowej roli

Temat 10. Techniki tworzenia pomysłów

Temat 11. Twórczy mózg

Temat 12. Trening kreatywności z wykorzystaniem dowolnych zadań

Temat 13. Kreatywność a wystąpienia publiczne

Temat 14. Zarządzanie czasem i efektywne planowanie

Temat 15. Quiz i podsumowanie zajęć

W roku akademickim 2020/2a zajęcia odbędą się w formie spotkań on-line (10 godzin) i na żywo (20 godzin).

Literatura:

-Bubrowiecki A., Sekrety kreatywnego myślenia. Jak rozbudzić kreatywność i tworzyć genialne pomysły? Złote Myśli, Gliwie 2007, s.42-44.

-Karwowski M., Konstelacje zdolności. Typy inteligencji a kreatywność, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

-Kaufman J. C., Kreatywność, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, tłum. M. Godyń, Warszawa 2011.

-Lehrl S., Trening pamięci, Videograff II, Katowice 2000.

-Nęcka E. Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., Trening twórczości, Postępy Psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

-Norman U., Trening pamięci, Klub dla Ciebie, Warszawa 2002.

-Pastuszak M., Zrozumieć kreatywność, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, Warszawa 2015.

Paszkowski M., Odkryj w sobie kreatywność, Difin, Warszawa 2008.

Szurawski. M., Trening interaktywny. Pamięć, Ravi, Łódź 2004.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia modułowe – opis słowny

Student, który zaliczył przedmiot, potrafi:

- ma podstawową wiedzę na temat teorii twórczości i jej społecznego znaczenia

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_W08

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

H1A_W06

S1A_W09

-zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie filozofii, socjologii i psychologii twórczości. Potrafi inicjować działania kreatywne na podstawie wiedzy w zakresie nauk humanistycznych.

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_W08

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

H1A_W06

S1A_W09

-potrafi ocenić potencjał kreatywności cudzego i własnego działania; potrafi wskazać bariery, np. stereotypy w kreatywnym myśleniu; potrafi samodzielnie kreować i rozpoznawać twórcze oraz nieszablonowe informacje

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_U01

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

H1A_U01

S1A_U02

-potrafi – na podstawie zdobytych wiadomości – samodzielnie rozwijać własną i cudzą kreatywność oraz potrafi rozpoznać postawy twórcze

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_U06

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

S1A_U01

S1A_U02

-potrafi przeanalizować problem i znaleźć najlepszą strategię rozwiązania oraz stosować zamiennie różne strategie rozwijania kreatywności i kreatywnego działania; potrafi dostosować metodę do tego, czy praca ma miejsce w grupie czy w pojedynkę

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_U12

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

H1A_U05

H1A_U04

S1A_U06

S1A_U07

-potrafi korzystać z wiedzy o różnorodnych metodach kreatywnego myślenia; wie, do jakich problemów stosować daną metodę; potrafi samodzielnie podejmować twórcze działanie według danej metody pobudzającej kreatywne myślenie

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_U13

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

H1A_U04

S1A_U06

S1A_U07

-rozumie znaczenie kreatywności dla wykonywanego zawodu; docenia wagę do nieustannego treningu myślenia twórczego i stosowania kreatywnych rozwiązań

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_K01

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

H1A_K01

S1A_K01

S1A_K06

-potrafi działać kreatywnie w wieloosobowych zespołach; potrafi przyjmować postawy twórcze potrzebne do kierowania zespołem

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_K02

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

H1A_K02

S1A_K02

-docenia znaczenie kreatywności w życiu społecznym; rozumie znaczenie stosowania mediów (wyszukiwarki, media społecznościowe, wiedzotwórcze) jako narzędzi w kreatywnym uczestnictwie w życiu publicznym

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_K06

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

H1A_K06

S1A_K05

-potrafi rozwiązywać problemy w sposób kreatywny oraz dostosowywać metody kreatywne do specyfiki zadania; potrafi podejmować inicjatywy twórcze i przedsiębiorcze

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_K07

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

S1A_K07

-potrafi odnaleźć obszary, w których można działać w sposób kreatywny oraz wskazać potrzeby zaspokajane przez kreatywne działanie (ekspresja, zabawa, przekraczanie, potrzeba bycia skutecznym)

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_K08

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia

H1A_K03

S1A_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Rynkiewicz
Prowadzący grup: Justyna Rynkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Rynkiewicz
Prowadzący grup: Justyna Rynkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)