Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja i dialog międzykulturowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-MM-5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja i dialog międzykulturowy
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Brak.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

1 pkt. = 30 godzin laboratoryjnych.

0,5 pkt. = 15 godzin przeglądu literatury.

1,5 pkt. = 45 godzin obserwowania relacji społecznych w naturalnym środowisku, praktycznego testowania zastosowań zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w relacjach społecznych.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Lista obecności, aktywność podczas zajęć, praca własna.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień odnoszących się do komunikacji społecznej w wymiarze mikro i makro kulturowym. Student podczas zajęć nabędzie podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu komunikacji społecznej w stopniu umożliwiającym swobodne komunikowanie się i uczestniczenie w dialogu międzykulturowym.

Zakres tematyczny zajęć można podzielić na trzy etapy. W pierwszym etapie przedstawione będą elementy komunikacji werbalnej i niewerbalnej, jak również roli, jaką w tej komunikacji odgrywa przestrzeń. W kolejnym etapie zaprezentowane będą metody i techniki komunikacji uwzględniające różne teorie komunikacji społecznej. Student będzie w stanie poprawnie zinterpretować sygnały wysyłane przez nadawców i odbiorców w procesie komunikacji. Trzeci etap zajęć będzie obejmował komunikację masową z wykorzystaniem środków przekazu takich, jak: telewizja, internet oraz portale społecznościowe. Student nabędzie umiejętności pozwalające na poprawną interpretację docierających, za pośrednictwem tych mediów, informacji, ze szczególnym uwzględnieniem zrozumienia różnorodności kulturowej.

Całkowita liczba godzin przeznaczonych na przedmiot wynosi 150 godzin, podczas gdy zajęcia dydaktyczne obejmują 30 godzin. W pozostałym wymiarze czasowym student będzie zapoznawał się z zalecaną literaturą, jednak większość czasu poświęci na wykorzystanie zdobytej wiedzy do opisywania oraz interpretowania zachowań ludzi w ich naturalnym środowisku społecznym.

Literatura:

1. Adler A. R., Communicating at Work, New York 1986.

2. Aronson E., Człowiek - istota społeczna, tłum. Radzicki J., Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.

3. Bauer Z., Chudziński E. (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas Kraków 1999.

4. Brzezińska E., Komunikacja społeczna, Wyd. UŁ, Łódź 1997.

5. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

6. Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.

7. Goban-Klas T., Komunikowanie i media masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu, PWN, Warszawa 1999.

8. Gregory A. (red.), Public relations w praktyce, Kraków 1997.

9. Hall E., Bezgłośny język, PWN, Warszawa 1987.

10. Kłoskowska A., Kultura masowa, PWN, Warszawa 1983.

11. Łaszyn A., Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzem, Message House, Warszawa 2015.

12. Mc Quail D., Theories of Mass Communication, London 1994.

13. Pease A., Pease B., Mowa Ciała, tłum. Grabiak J., Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2015 (wyd. XVII)

14. Philips B., The Media Training Bible: 101 Things You Absolutely, Positively Need To Know Before Your Next Interview, SpeakGood Press, Washington 2013

15. Praca zbiorowa, Sztuka Public Relations. Z doświadczeń polskich praktyków, Związek Firm Public Relations, Warszawa 2011 (wyd. II poszerzone)

16. Tyszka A., Korporowicz L.(red.), Komunikowanie międzykulturowe, IK Warszawa 1995.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01

W pogłębionym stopniu zjawiska i procesy społeczne charakterystyczne dla migracji i mobilności, a także zależności pomiędzy nimi, wzajemne uwarunkowania oraz całe mechanizmy, które składają się na zaawansowaną wiedzę ogólną z tego zakresu (P7U_W, P7S_WG).

K_W06

Pojęcia i koncepcje z zakresu wybranych pokrewnych dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych i humanistycznych (P7U_W, P7S_WK).

K_W08

Zasady tworzenia i rozwoju przedsiębiorczości społecznej (budowanie partnerstw, partycypacja) w kontekście kreowania lokalnych polityk migracyjnych i integracyjnych (P7U_W, P7S_WK).

Umiejętności

K_U02

Interpretować rzeczywistość społeczną migrantów, identyfikować problemy społeczne wynikające z mobilności ludzi, wyjaśniać ich uwarunkowania i skutki, prognozować zjawiska społeczne w tym zakresie (P7U_U, P7S_UW).

K_U06

Komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu migracji i mobilności ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (P7U_U, P7S_UK).

K_U10

Samodzielnie planować i realizować własne uczenie się oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie (P7U_U, P7S_UU).

Kompetencje społeczne

K_K01

Krytycznej oceny odbieranych treści stanowiących przedmiot zainteresowania badań nad migracjami i mobilnością (P7U_K, P7S_KK).

K_K03

Wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego migrantów i do przewodzenia zespołom i organizacjom realizującym cele społeczne (P7U_K, P7S_KO).

K_K06

Odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych (zwłaszcza migrantów), w tym: rozwijania dorobku zawodu migrantologa, podtrzymywania etosu tego zawodu oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej badacza migracji i działań na rzecz przestrzegania tych zasad (P7U_K, P7S_KR).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Dyczewski
Prowadzący grup: Błażej Dyczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-b5331d677 (2024-12-19)