Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sociology of health, illness and medicine

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-11Er
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sociology of health, illness and medicine
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) English B2

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

(tylko po angielsku) ECTS Points: 5,0


Hours with the participation of an academic teacher:

Lecture 30h

Consultations 5h

Total number of hours with the participation of an academic teacher

35h

Number of ECTS credits with the participation of an academic teacher

2


Non-contact hours (student's own work):

Studying literature 50h

Preparation to the exam 25h

Total number of non-contact hours 75h

Number of ECTS points for non-contact hours 3


Total number of ECTS points 5


Part of the course can be delivered via distance learning methods (MS Teams/Virtual Campus).

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

(tylko po angielsku) K_W02: submission of the paper

K_U01: submission of the paper

K_U06: submission of the paper

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The aim of the class, will be to learn and practice applying the sociological perspective (concepts, theories and methodology) to phenomena related to human health, illness and medical institutions.

Contemporary challenges, such as health inequalities, ageing of populations (chronic illness and disability), medicalisation (pharmaceuticalisation) of society, lay medical knowledge, doctor-patient relationship, and health policies will constitute the framework for discussion.

Students will be expected to work both in groups and individually. The course involves submission of a paper (covering a selected sociomedical problem), which is the basis for getting credit.

Literatura: (tylko po angielsku)

- Damian E M Milton. Talcott Parsons and the Theory of the Sick Role. https://kar.kent.ac.uk/62743/55/Talcott%20Parsons%20and%20the%20theory%20of%20the%20%27Sick%20Role%27%202004.pdf

- Eliott Freidson, 1960. Client control and medical practice. American Journal of Sociology. 65(4).

- M. R. Bury, 1986. Social constructionism and the development of medical sociology. Sociology of Health and Illness. 8(2).

Peter Conrad, Kristin K. Barker. The Social Construction of Illness: Key Insights and Policy Implications. Journal of Health and Social Behavior 2010 51: S67

- Matthew Clair. Stigma. https://scholar.harvard.edu/files/matthewclair/files/final_version_clair.pdf

- Kathy Charmaz, Dana Rosenfeld. Reflections of the Body, Images of Self: Visibility and Invisibility in Chronic Illness and Disability. [in:] Vannini, Phillip. Body/Embodiment : Symbolic Interaction and the Sociology of the Body, edited by Dennis Waskul, Taylor & Francis Group, 2007.

- Peter Conrad. 2005. The shiftin engines of medicalization. Journal of health and human behavior. 46(1)

- Machteld Huber, et al. How should we define health? British Medical Journal. 2011. https://www.bmj.com/content/343/bmj.d4163

- What is health? The ability to adapt. Editorial The Lancet. 2009. https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2809%2960456-6

- R. E. McKeown. The Epidemiologic Transition: Changing Patterns of Mortality and Population Dynamics. McKeown RE. The Epidemiologic Transition: Changing Patterns of Mortality and Population Dynamics. Am J Lifestyle Med. 2009;3(1 Suppl):19S‐26S. doi:10.1177/1559827609335350

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2805833/

- Social determinants of health. The solid facts. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/98438/e81384.pdf?ua1

- Elen Idler. Religion: The Invisible Social Determinant in: Religion as a Social Determinant of Public Health. pages 1-23

https://books.google.pl/books?id=iuISDAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=social+determinants+of+health&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjphLfi0vbpAhWuwqYKHRKBAdwQ6AEIOzAC#v=onepage&q=social%20determinants%20of%20health&f=false

- Mariana C. Arcaya, Alyssa L. Arcaya, and S. V. Subramanian. Inequalities in health: definitions, concepts, and theories. Global Health Action.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4481045/

- What is public health? https://www.youtube.com/watch?v=jA8uYvJ_i8Y

- Facets of public health in europe. 2014. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0003/271074/Facets-of-Public-Health-in-Europe.pdf%3Fua%3D1

- Manuela Silva; Adriana Loureiro and Graça Cardoso. 2016. Social determinants of mental health. A review of evidence. Eur. J. Psychiat. vol.30 no.4

http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-61632016000400004

- David Barker. The Meaning and the Measure of Health Literacy. J Gen Intern Med. 2006 Aug; 21(8): 878–883. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1831571/

- Juan Carlos Aneiros Fernandez. 2016. Cultural determinants of health: an approach to promoting equity. Saude soc. vol.23 no.1 https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-12902014000100167&script=sci_arttext&tlng=en

- Nicola Gale. The Sociology of Traditional, Complementary and Alternative Medicine. Sociol Compass. 2014 Jun; 8(6): 805–822.

- What is Health Promotion? https://www.who.int/news-room/q-a-detail/what-is-health-promotion

- D Nutbeam. Achieving 'Best Practice' in Health Promotion: Improving the Fit Between Research and Practice. Health Educ Rec. 1996 Sep;11(3) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10163564/

- Good practices in the field of health promotion and chronic disease prevention across the life cycle - o utcomes at a Glance https://core.ac.uk/download/pdf/80518772.pdf

- http://chrodis.eu/our-work/05-health-promotion/41-good-practices/

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Knows and understands at an advanced level selected facts, objects and phenomena in the field of sociological subdisciplines as well as other detailed social issues (K_W02) P6U_W P6S_WG

Student can use his/her sociological knowledge in predictable conditions and in conditions requiring non-standard solutions (K_U01) P6U_U P6S_UW

Can discuss social issues and critically evaluate the positions of other debaters (K_U06) P6U_U P6S_UK

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Sadowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-b5331d677 (2024-12-19)