Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Religie i duchowość we współczesnej Europie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-311-IISUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Religie i duchowość we współczesnej Europie
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

30 - Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych


30 - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych


30 - Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

1. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu religie obecne we współczesnej Europie, więzi w ramach wspólnot religijnych i relacji pomiędzy owymi wspólnotami, normy i reguły w religiach współczesnej Europy (K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK) - test końcowy, ocena ciągła.

2. Zna i rozumie społeczne uwarunkowania przemian religijności i duchowości społeczeństw europejskich (K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK) - test końcowy, ocena ciągła.

3. Potrafi interpretować, wyjaśniać i prognozować zjawiska w obszarze religii i duchowości społeczeństw europejskich (K_U02 P7U_U P7S_UW) - test końcowy, ocena ciągła.

4. Potrafi komunikować się na tematy z zakresu socjologii religii ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K_U06 P7U_U P7S_UK) - ocena ciągła.

5. Potrafi prowadzić debatę na tematy związane ze społecznymi rolami religii i krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów (K_U07 P7U_U P7S_UK) - ocena ciągła.

Pełny opis:

W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:

1. Paradygmat sekularyzacji

2. Teoria racjonalnego wyboru

3. Prywatyzacja religii

4. Deprywatyzacji religii jako przejaw desekularyzacji

5. Religia a globalizacja

6. Fundamentalizm religijny

7. Nowe ruchy religijne

8. Religia w sieci

9. Islam w Europie

10. Rola Kościoła katolickiego w Polsce

11. Odrodzenie religijne w postkomunistycznej Europie? Religia a poczucie bezpieczeństwa

12. Religia a moralność

13. Kościoły charyzmatyczne jako dynamicznie rozwijająca się postać chrześcijaństwa

Literatura:

1. Eileen Barker, Nowe ruchy religijne, Kraków 20122;

2. Irena Borowik, Odbudowywanie pamięci: przemiany religijne w Środkowo-Wschodniej Europie po upadku komunizmu, Kraków 2000;

3. Jose Casanova, Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Kraków 2005;

4. Grace Davie, Socjologia religii, Kraków 2010;

5. Karel Dobbelaere, Sekularyzacja: Trzy poziomy analizy, Kraków 2008;

6. Mariusz Gajewski (red.), Grupy kultowe. Uwarunkowania społeczne, Kraków 2012;

7. Nilüfer Göle, Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu; Kraków 2016;

8. Mirosława Grabowska, Bóg a sprawa polska. Poza granicami teorii sekularyzacji, Warszawa 2014;

9. Aleksandra Gralczyk, Krzysztof Marcyński, Monika Przybysz (red.), Media w transformacji, Warszawa 2013;

10. Piotr Kapłon, Aleksandra Rokicka, Marta Warat (red.), Koniec sekularyzacji w Europie?, Kraków 2007;

11. Gilles Kepel, Zemsta Boga, Warszawa 2010;

12. Andrzej Kobyliński, Etyczne aspekty współczesnej pentekostalizacji chrześcijaństwa, „Studia Philosophiae Christianae” 50 (214) 3, s. 93-129, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-50de388e-7192-448e-9c54-2075eab322d4;

13. Łukasz Kutyło, Teorie socjologiczne a religia: między sekularyzacją a desekularyzacją, Łódź 2012;

14. Thomas Luckmann, Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie, Kraków 1996;

15. Janusz Mariański, Kontrowersje wokół relacji religii i moralności. Tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne, Toruń 2014;

16. Janusz Mariański, Megatrendy religijne w społeczeństwach ponowoczesnych. Studium socjologiczne, Toruń 2016;

17. Anna Mrozek-Dumanowska, Religia a globalizacja, Warszawa 2014;

18. Pippa Norris, Ronald Inglehart, Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, Kraków 2006;

19. Konrad Pędziwiatr, Od islamu imigrantów do islamu obywateli: muzułmanie w krajach Europy Zachodniej, Kraków 2007;

20. Rodney Stark, William S. Bainbridge, Teoria religii, Kraków 2007;

21. Marek Szymański, Zachodni buddyzm a opresja społeczna, „Ethos” 122 (218), s. 145-160;

22. Radosław Zenderowski, Nowoczesna tożsamość narodowa zbudowana na zeświecczonej tradycji religijnej (przypadek czeski), „Chrześcijaństwo, świat, polityka. Zeszyty społecznej myśli Kościoła”, 22 (2018), str. 197-210.

Efekty uczenia się:

1. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu religie obecne we współczesnej Europie, więzi w ramach wspólnot religijnych i relacji pomiędzy owymi wspólnotami, normy i reguły w religiach współczesnej Europy. K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK

2. Zna i rozumie społeczne uwarunkowania przemian religijności i duchowości społeczeństw europejskich. K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK

3. Potrafi interpretować, wyjaśniać i prognozować zjawiska w obszarze religii i duchowości społeczeństw europejskich. K_U02 P7U_U P7S_UW

4. Potrafi komunikować się na tematy z zakresu socjologii religii ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców K_U06 P7U_U P7S_UK

5. Potrafi prowadzić debatę na tematy związane ze społecznymi rolami religii i krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów. K_U07 P7U_U P7S_UK

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Szymański
Prowadzący grup: Marek Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0