Religie i duchowość we współczesnej Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S-311-IISUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Religie i duchowość we współczesnej Europie |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 30 - Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 30 - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 30 - Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu religie obecne we współczesnej Europie, więzi w ramach wspólnot religijnych i relacji pomiędzy owymi wspólnotami, normy i reguły w religiach współczesnej Europy (K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK) - test końcowy, ocena ciągła. 2. Zna i rozumie społeczne uwarunkowania przemian religijności i duchowości społeczeństw europejskich (K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK) - test końcowy, ocena ciągła. 3. Potrafi interpretować, wyjaśniać i prognozować zjawiska w obszarze religii i duchowości społeczeństw europejskich (K_U02 P7U_U P7S_UW) - test końcowy, ocena ciągła. 4. Potrafi komunikować się na tematy z zakresu socjologii religii ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K_U06 P7U_U P7S_UK) - ocena ciągła. 5. Potrafi prowadzić debatę na tematy związane ze społecznymi rolami religii i krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów (K_U07 P7U_U P7S_UK) - ocena ciągła. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1. Paradygmat sekularyzacji 2. Teoria racjonalnego wyboru 3. Prywatyzacja religii 4. Deprywatyzacji religii jako przejaw desekularyzacji 5. Religia a globalizacja 6. Fundamentalizm religijny 7. Nowe ruchy religijne 8. Religia w sieci 9. Islam w Europie 10. Rola Kościoła katolickiego w Polsce 11. Odrodzenie religijne w postkomunistycznej Europie? Religia a poczucie bezpieczeństwa 12. Religia a moralność 13. Kościoły charyzmatyczne jako dynamicznie rozwijająca się postać chrześcijaństwa |
Literatura: |
1. Eileen Barker, Nowe ruchy religijne, Kraków 20122; 2. Irena Borowik, Odbudowywanie pamięci: przemiany religijne w Środkowo-Wschodniej Europie po upadku komunizmu, Kraków 2000; 3. Jose Casanova, Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Kraków 2005; 4. Grace Davie, Socjologia religii, Kraków 2010; 5. Karel Dobbelaere, Sekularyzacja: Trzy poziomy analizy, Kraków 2008; 6. Mariusz Gajewski (red.), Grupy kultowe. Uwarunkowania społeczne, Kraków 2012; 7. Nilüfer Göle, Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu; Kraków 2016; 8. Mirosława Grabowska, Bóg a sprawa polska. Poza granicami teorii sekularyzacji, Warszawa 2014; 9. Aleksandra Gralczyk, Krzysztof Marcyński, Monika Przybysz (red.), Media w transformacji, Warszawa 2013; 10. Piotr Kapłon, Aleksandra Rokicka, Marta Warat (red.), Koniec sekularyzacji w Europie?, Kraków 2007; 11. Gilles Kepel, Zemsta Boga, Warszawa 2010; 12. Andrzej Kobyliński, Etyczne aspekty współczesnej pentekostalizacji chrześcijaństwa, „Studia Philosophiae Christianae” 50 (214) 3, s. 93-129, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-50de388e-7192-448e-9c54-2075eab322d4; 13. Łukasz Kutyło, Teorie socjologiczne a religia: między sekularyzacją a desekularyzacją, Łódź 2012; 14. Thomas Luckmann, Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie, Kraków 1996; 15. Janusz Mariański, Kontrowersje wokół relacji religii i moralności. Tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne, Toruń 2014; 16. Janusz Mariański, Megatrendy religijne w społeczeństwach ponowoczesnych. Studium socjologiczne, Toruń 2016; 17. Anna Mrozek-Dumanowska, Religia a globalizacja, Warszawa 2014; 18. Pippa Norris, Ronald Inglehart, Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, Kraków 2006; 19. Konrad Pędziwiatr, Od islamu imigrantów do islamu obywateli: muzułmanie w krajach Europy Zachodniej, Kraków 2007; 20. Rodney Stark, William S. Bainbridge, Teoria religii, Kraków 2007; 21. Marek Szymański, Zachodni buddyzm a opresja społeczna, „Ethos” 122 (218), s. 145-160; 22. Radosław Zenderowski, Nowoczesna tożsamość narodowa zbudowana na zeświecczonej tradycji religijnej (przypadek czeski), „Chrześcijaństwo, świat, polityka. Zeszyty społecznej myśli Kościoła”, 22 (2018), str. 197-210. |
Efekty uczenia się: |
1. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu religie obecne we współczesnej Europie, więzi w ramach wspólnot religijnych i relacji pomiędzy owymi wspólnotami, normy i reguły w religiach współczesnej Europy. K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK 2. Zna i rozumie społeczne uwarunkowania przemian religijności i duchowości społeczeństw europejskich. K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK 3. Potrafi interpretować, wyjaśniać i prognozować zjawiska w obszarze religii i duchowości społeczeństw europejskich. K_U02 P7U_U P7S_UW 4. Potrafi komunikować się na tematy z zakresu socjologii religii ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców K_U06 P7U_U P7S_UK 5. Potrafi prowadzić debatę na tematy związane ze społecznymi rolami religii i krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów. K_U07 P7U_U P7S_UK |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Szymański | |
Prowadzący grup: | Marek Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.