Religie i duchowość we współczesnej Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-S-311-IISUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Religie i duchowość we współczesnej Europie |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 30 - Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 30 - Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 30 - Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu religie obecne we współczesnej Europie, więzi w ramach wspólnot religijnych i relacji pomiędzy owymi wspólnotami, normy i reguły w religiach współczesnej Europy (K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK) - test końcowy, ocena ciągła. 2. Zna i rozumie społeczne uwarunkowania przemian religijności i duchowości społeczeństw europejskich (K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK) - test końcowy, ocena ciągła. 3. Potrafi interpretować, wyjaśniać i prognozować zjawiska w obszarze religii i duchowości społeczeństw europejskich (K_U02 P7U_U P7S_UW) - test końcowy, ocena ciągła. 4. Potrafi komunikować się na tematy z zakresu socjologii religii ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K_U06 P7U_U P7S_UK) - ocena ciągła. 5. Potrafi prowadzić debatę na tematy związane ze społecznymi rolami religii i krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów (K_U07 P7U_U P7S_UK) - ocena ciągła. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć omawiane są mi.in. następujace zagadnienia: 1. Paradygmat sekularyzacji 2. Teoria prywatyzacji religii (Thomas Luckmann) 3. Teoria racjonalnego wyboru 4. Koncepcja deprywatyzacji religii (José Casanova) 5. Religia i globalizacja 6. Nowe ruchy religijne 7. Fundamentalizm religijny 8. Islam w Europie 9. Rola Kościoła katolickiego w przemianach ustrojowych w Polsce 10. Odrodzenie religijne w postkomunistycznej Europie? |
Literatura: |
1. E. Barker, Nowe ruchy religijne, Kraków 20122; 2. J. Beckford, Teoria społeczna a religia, Kraków 2006; 3. P. Beyer, Religia i globalizacja, Kraków 2005; 4. I. Borowik, Odbudowywanie pamięci: przemiany religijne w Środkowo-Wschodniej Europie po upadku komunizmu, Kraków 2000; 5. J. Casanova, Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Kraków 2005; 6. G. Davie, Socjologia religii, Kraków 2010; 7. K. Dobbelaere, Sekularyzacja: Trzy poziomy analizy, Kraków 2008; 8. M. Gajewski (red.), Grupy kultowe. Uwarunkowania społeczne, Kraków 2012; 9. N. Göle, Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu; Kraków 2016; 10. P. Kapłon, A. Rokicka, M, Warat (red.), Koniec sekularyzacji w Europie?, Kraków 2007; 11. G. Kepel, Zemsta Boga, Warszawa 2010; 12. T. Luckmann, Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie, Kraków 1996; 13. J. Mariański, Kontrowersje wokół relacji religii i moralności. Tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne, Toruń 2014; 14. J. Mariański, Sekularyzacja, desekularyzacja, nowa duchowość. Studium socjologiczne, Kraków 2013; 15. A. Mrozek-Dumanowska, Religia a globalizacja, Warszawa 2014; 16. P. Norris, R. Inglehart, Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, Kraków2006; 17. R. Stark, W.S. Bainbridge, Teoria religii, Kraków 2007; 18. M. Szymański, Zachodni buddyzm a opresja społeczna, „Ethos” 122 (218), s. 145-160 |
Efekty uczenia się: |
1. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu religie obecne we współczesnej Europie, więzi w ramach wspólnot religijnych i relacji pomiędzy owymi wspólnotami, normy i reguły w religiach współczesnej Europy. K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK 2. Zna i rozumie społeczne uwarunkowania przemian religijności i duchowości społeczeństw europejskich. K_W01, K_W02, K_W04, K_W05 P7U_W P7S_WG, P7U_W P7S_WK 3. Potrafi interpretować, wyjaśniać i prognozować zjawiska w obszarze religii i duchowości społeczeństw europejskich. K_U02 P7U_U P7S_UW 4. Potrafi komunikować się na tematy z zakresu socjologii religii ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców K_U06 P7U_U P7S_UK 5. Potrafi prowadzić debatę na tematy związane ze społecznymi rolami religii i krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów. K_U07 P7U_U P7S_UK |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Szymański | |
Prowadzący grup: | Marek Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.