Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zdrowie rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-S-323-IISUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zdrowie rodziny
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Konwersatorium: 30

Konsultacje: 2

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 32

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1



Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się do konwersatorium, studiowanie literatury: 35

Przygotowanie się do zaliczenia: 25

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 60

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 3


Część kursu może zostać zrealizowana za pośrednictwem metod kształcenia na odległość (MS Teams/Wirtualny Kampus UMCS).

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Efekty kształcenia są weryfikowane na podstawie przygotowanego projektu oraz aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji i realizacja zadań powierzonych przez osobę prowadzącą kurs).

Literatura:

Z. Kawczyńska-Butrym, Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość, Lublin 2008.

K. Barłóg, U. Gruca-Miąsik, J. Leśniak, A. Lew-Koralewicz, Spójność i zdolności adaptacyjne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie oraz poczucie osamotnienia rodziców w czasie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 w Polsce, "Colloquium", 2022, tom 14, nr 4.

Rodzina, zdrowie, choroba, red. M. Seń, M. Wójta-Kempa, L. Ślósarz, Wrocław 2022.

A. Radomska, K.Bronisławska, K. Jarmołowska, K. Okulicz- Kozaryn, D. Macander, A. Borkowska, J.Terlikowska., R. Frączek, M.J. Sochocki, System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego. Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii 2010, dostęp: https://kcpu.gov.pl/wp-content/uploads/2022/11/system-rekomendacji-programow-profilaktycznych-i-promocji-zdrowia-psychicznego.pdf

Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki, J. Szymańska (red.), Etoh Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych, Warszawa 2010 (fragm.).

E. Zakrzewska-Manterys, Lista obecności. Rozmowy z ojcami osób z zespołem Downa, Warszawa, 2011.

Zdrowie kobiet. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. Wójta-Kempa, I. Wolska-Zogata, Wrocław 2020.

Efekty uczenia się:

Student:

1. w pogłębionym stopniu zna i rozumie rodzinę rozumianą jako instytucja społeczna, problemy społeczne i zdrowotne współczesnych rodzin, ich uwarunkowania ekonomiczne i cywilizacyjne.

2. wykorzystując wiedzę teoretyczną z zakresu krytycznej socjologii medycyny potrafi interpretować i wyjaśniać społeczny charakter zjawisk medycznych. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu krytycznej socjologii medycyny do szczegółowego opisu i analizowania przyczyn i przebiegu wybranych zjawisk oraz procesów społecznych w obszarze zdrowia i systemów ochrony zdrowia.

3. potrafi komunikować się na temat sytuacji zdrowotnej rodzin i polityki zdrowotnej wobec rodziny ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców.

4. potrafi prowadzić debatę na tematy związane z sytuacją zdrowotną rodzin i polityką zdrowotną wobec rodziny oraz krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Sadowska
Prowadzący grup: Anna Sadowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Sadowska
Prowadzący grup: Anna Sadowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-b5331d677 (2024-12-19)