Socjologia codzienności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-SC-25L(fakultet) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia codzienności |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatoria 30h, 3 ECTS Konsultacje i zaliczenie 2h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 32h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 28h Przygotowanie się do zaliczenia 30h Łączna liczba godzin niekontaktowych 58h Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | • Zaliczenie pisemne (K_W02) P6U_W P6S_WG • Studia przypadków (K_U01) P6U_U P6S_UW • Aktywny udział w dyskusjach (K_U06) P6U_U P6S_UK |
Pełny opis: |
Socjologia życia codziennego przez niektórych autorów określana jest mianem trzeciej socjologii, która (jak opisuję ją Piotr Sztompka) jest zwrócona ku codzienności i adresowana do zwykłych ludzi. Proponuje nowy punkt widzenia na zjawiska społeczne i rozmaite dziedziny życia społecznego, który jak w soczewce pozwala jednocześnie dostrzec zarówno odbicie całościowych struktur społecznych jak i indywidualnych działań. Konwersatorium z socjologii codzienności to interdyscyplinarny kurs, który bada codzienne życie ludzi w kontekście społecznych, kulturowych i ekonomicznych struktur. Celem kursu jest zrozumienie, jak codzienne praktyki, interakcje i rutyny odzwierciedlają szersze procesy społeczne oraz jak jednostki i grupy nadają sens swojemu życiu poprzez te praktyki. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Bauman Z., Niecodzienność nasza codzienna… [w:] M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności: analiza socjologiczna. Warszawa 2009. • Bauman Z., Sztuka życia, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009. • Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa 1983. • Bogunia-Borowska M., (red.),Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009. • Garfinkel H., Studia z etnometodologii, Warszawa 2007. • Giddens A., Socjologia, przeł. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań 1998. • Giddens A., Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, Zysk i S-ka, Poznań 2003. • Golka M., Czy jeszcze istnieje nie-codzienność, [w:] Barwy codzienności..., s. 74. • Hochschild, A.R., Zarządzanie emocjami: komercjalizacja ludzkich uczuć, PWN, Warszawa 2012. • Jawłowska A. (red.), Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania, Wyd. Instytut Kultury • Warszawa 2009. • Rudnicki S., Stypińska J., Wojnicka K. (red.), Społeczeństwo i codzienność. W stronę nowej socjologii, Przedmowa I. Krzemiński, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Grupa Kapitałowa WSIP, Warszawa 2009. • Schütz A., O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, Nomos, Kraków 2008. • Sulima R. (red.), Życie codzienne Polaków na przełomie XX i XXI w., Stopka, Łomża 2003. • Sulima R., Świat rzeczy w pamiętnikach ludowych, „Przegląd Humanistyczny” 2009 nr 3. • Sztompka P., Bogunia-Borowska M., Socjologia codzienności, Znak, Kraków 2008. Literatura uzupełniająca: • Gwóźdź A., Nieracka-Ćwikiel A. oraz , (red.),Media, ciało, pamięć. O współczesnych tożsamościach kulturowych, Instytut im. Adama Mickiewicza, Warszawa 2006. • Halawa M., Życie codzienne z telewizorem. Z badań terenowych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. • Siciński A., Styl życia, kultura, wybór, IFiS PAN, Warszawa 2002. • Simmel G., Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006. • Tarkowska E., Rakowski T., Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010. • Taylor Ch., Nowoczesne imaginaria społeczne, przeł. A. Puchejda, K. Szymaniak, Znak, Kraków 2010. • Tokarska-Bakir J., „Zanik doświadczenia”: diagnoza antropologiczna, Teksty Drugie 2006, 3, s. 34-45 • Vattimo G., Koniec nowoczesności, Universitas, Kraków 2006. • Żabicki P., Technologiczna codzienność. Internet- - Bank – Telewizja, TRIO, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska z zakresu subdyscyplin socjologicznych oraz pozostałe szczegółowe zagadnienia społeczne (K_W02) P6U_W P6S_WG • Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę socjologiczną do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (K_U01) P6U_U P6S_UW • Potrafi dyskutować na tematy społeczne i krytycznie oceniać stanowiska innych dyskutantów (K_U06) P6U_U P6S_UK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KW
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dziekanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dziekanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.