Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adiustacja i korekta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-AK-ETR-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Adiustacja i korekta
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Laboratorium: 30 h

Konsultacje indywidualne: 1 h

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć: 15 h

Przygotowanie do zaliczeń / egzaminów: 10 h

Studiowanie literatury przedmiotu: 4 h

Łączna liczba godzin - 60.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Ocena poprawności wykonania zadań i ćwiczeń przedmiotowych (dokonywana trybie ciągłym) oraz ewaluacja wartości merytorycznej głosów Studenta w dyskusjach dydaktycznych (W1, W2, U1, U2, K1, K2).


Ocena jakości edytorskiej tekstów, które Student samodzielnie poddał adiustacji i korekcie (warunkiem uzyskania zaliczenia końcowego jest złożenie kompletu materiałów opracowywanych przez Studenta na zajęciach oraz w ramach przygotowania do zajęć) (W1, W2, U1, U2, K1, K2).

Pełny opis:

Laboratorium służy doskonaleniu umiejętności z zakresu adiustacji i korekty tekstów przeznaczonych do publikacji w formie tradycyjnej lub cyfrowej. Zajęcia mają charakter praktyczny; zagadnienia teoretyczno-metodologiczne będą poruszane wtedy, gdy w opracowywanym materiale tekstowym pojawi się konkretny problem wymagający rozwiązania.

W toku zajęć Studenci będą dokonywali samodzielnej adiustacji i korekty materiałów dostarczonych przez prowadzącego oraz dyskutowali na forum grupy konwersatoryjnej o proponowanych zmianach; w miarę potrzeb wykorzystają przy tym niezbędne źródła informacji edytorskiej. Zadania będą wykonywane w formie elektronicznej lub tradycyjnej, w zależności od charakteru opracowywanych materiałów oraz etapu procesu edytorskiego, na którym znajduje się przyszła publikacja.

Literatura:

1. Billingham J., Redagowanie tekstu, Warszawa 2006; Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2003.

2. Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005.

Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańki, Warszawa.

3. Wolański A., Edycja tekstów, Warszawa 2007.

4. Wymagania techniczne tekstów i ilustracji oddawanych do składu oraz kilka słów o korekcie. Miniporadnik, 2008, oprac. P. Hrehorowicz, M. Puznet, wyd. 2,www.interline.com.pl.

Efekty uczenia się:

W1: Student zna zasady adiustacji i korekty tekstów, dokonywanej w formie elektronicznej i tradycyjnej (K_W03; K_W11).

W2: Student zna źródła informacji edytorskiej (tradycyjne i internetowe), które mogą okazać się przydatne w procesie adiustacji i korekty (opracowania leksykograficzne, korpusy, poradnie językowe itp.) (K_W14).

U1: Student potrafi kompetentnie ocenić szeroko rozumianą poprawność tekstu poddawanego adiustacji i korekcie, z uwzględnieniem aspektu technicznego, normatywnego i pragmatycznego (K_U03; K_U07; K_U08).

U2: Student umie poprawić błędy językowe oraz niedociągnięcia o charakterze pragmatycznym i technicznym; potrafi przy tym - tam, gdzie jest to możliwe i zasadne - wejść w dialog z autorem tekstu, aby uzgodnić z nim optymalne rozwiązania podnoszące jakość edytorską opracowywanego materiału (K_U03; K_U07; K_U08).

K1: Student jest gotów do wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności w odpowiedzialnym wypełnianiu zadań redakcyjnych; rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów zawodowych oraz imperatyw poszanowania autonomii autora tekstu stanowiącego cudzą własność intelektualną (K_K03).

K2: Student jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za opracowywany przez siebie materiał przeznaczony do publikacji; rozumie potrzebę dochowania staranności w procesie adiustacji i korekty oraz własną, służebną rolę wobec autora i czytelnika (K_K06).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Cymerman, Ilona Gumowska-Grochot, Aneta Wysocka
Prowadzący grup: Jarosław Cymerman, Ilona Gumowska-Grochot, Aneta Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Damian Gocół, Ilona Gumowska-Grochot, Marta Nowosad-Bakalarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)