Analiza tekstu specjalistycznego 2. języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-ATS2J-LS.T-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstu specjalistycznego 2. języka |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) KW 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć 15 Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 25 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W01 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie językoznawstwa, literaturoznawstwa romańskiego, traduktologii oraz kultury krajów romańskich K_W04 W02 Student potrafi znaleźć informacje ogólne i specjalistyczne, a także zna sposoby ich wykorzystania w ramach własnego warsztatu zawodowego – K_W08 U01 Student formułuje i analizuje problemy badawcze, dobiera metody i narzędzia pozwalające na rozwiązywanie typowych problemów w obrębie analizy i tłumaczenia tekstów w języku francuskim K_U01 U02 Student rozpoznaje różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu studiowanej dyscypliny K_U02 U03 Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę teoretyczną przy opracowywaniu poszczególnych zagadnień i rozwiązywaniu problemów z zakresu traduktologii – K_U08 K01 Student jest w stanie ocenić poziom swojej aktualnej wiedzy z zakresu analizy i tłumaczenia tekstów i jest świadomy konieczności jej pogłębiania -K_K01. |
Pełny opis: |
Niezależnie od dyscypliny do której należy tekst, jego analiza zaczyna się od uniwersalnych pytań typu: kto? kiedy? gdzie? co? dlaczego? jak? dla kogo? po co? W tych warunkach metoda analizy polega na przyjęciu precyzyjnego i powtarzalnego modelu, znajdującego zastosowanie w odniesieniu do różnych typów/gatunków tekstów. Chodzi o zastosowanie przewidywalnego wzorca, uwzględniającego naturę i cele badanego tekstu. Zakres tematów koncentruje się wokół trzech zagadnień : 1. Usytuowanie tekstu specjalistycznego w perspektywie komunikacyjnej (faktory i funkcje komunikacji pisemnej wg. Jakobsona, specyfika tekstu specjalistycznego, logika dyskursu, typy planów). 2. Zaproponowanie praktycznej metody analizy tekstu (metoda ogólna : pochodzenie/natura tekstu, wyrazy do podkreślenia, wyrazy do wyjaśnienia, kluczowe koncepty, myśl przewodnia, konstrukcja tekstu). 3. Dostarczenie narzędzi, które pozwolą osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty (argumentacja : typy argumentów) |
Literatura: |
DOURY Marianne,"Argumentation. Analyser textes et discours", Armand-Colin, 2021. SOURIOUX Jean-Louis et LERAT Pierre, L'analyse de texte", Méthode générale et applications au droit, Dalloz, 2005. ABENSOUR Corinne et al, "Pratique de la communication écrite", Paris -Nathan, 1998. |
Efekty uczenia się: |
W02 Student potrafi znaleźć informacje ogólne i specjalistyczne, a także zna sposoby ich wykorzystania w ramach własnego warsztatu zawodowego – K_W08 U01 Student formułuje i analizuje problemy badawcze, dobiera metody i narzędzia pozwalające na rozwiązywanie typowych problemów w obrębie analizy tekstów w języku francuskim K_U01 U02 Student rozpoznaje różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu studiowanej dyscypliny K_U02 U03 Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę teoretyczną przy K01 Student jest w stanie ocenić poziom swojej aktualnej wiedzy z zakresu analizy tekstów i jest świadomy konieczności jej pogłębiania -K_K01. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bender, Anna Błażukiewicz, Renata Jakubczuk, Mirosław Jawor, Olga Krokowska, Edyta Załubiniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bender, Anna Błażukiewicz, Renata Jakubczuk, Mirosław Jawor, Izabela Lutek, Agnieszka Potyrańska, Edyta Załubiniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Błażukiewicz, Renata Jakubczuk, Mirosław Jawor, Agnieszka Potyrańska, Daria Urzędowska-Chaves, Edyta Załubiniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.