Przedmiot fakultatywny - Bilingwizm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-Bf-L-1S.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny - Bilingwizm |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 2,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 3,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | a) Dyskusja nad zagadnieniami dotyczącymi omawianych treści programowych i wspólne wysuwanie wniosków (efekty: E.4 [K_U01], E.5 [K_U02], E.6 [K_U05]) b) Samodzielne studiowanie literatury (efekty: E.4 [K_U01], E.5 [K_U02], E.6 [K_U05], E.7 [K_K01], E.8 [K_K02]) c) 4 krótkie testy śródsemestralne (efekty: E.1 [K_W03], E.2 [K_W03], E.3 [K_W03]) d) Analiza materiału teoretycznego i praktycznego z handoutów przygotowanych przez wykładowcę (efekty: E.4 [K_U01], E.5 [K_U02], E.6 [K_U05]) e) Kolokwium zaliczeniowe (efekty: E.1 [K_W03], E.2, [K_W03], E.3 [K_W03]) |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przybliżenie studentom logopedii i audiologii zagadnień związanych z dwujęzycznością w szczególności z perspektywy psycholingwistycznej i neurolingwistycznej. |
Literatura: |
Chłopek, Z. (2011). Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność: Aspekty psycholingwistyczne (i inne). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Kurcz I. (2007) (red.). Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk: GWP. Murrmann, J. (2014). Wielojęzyczność jako źródło cierpień? Pozytywy i negatywy rozbudowanych kompetencji językowych z perspektywy społecznej i lingwistycznej. Socjolingwistyka, XXVIII, 29–47. Olpińska M. (2004). Wychowanie dwujęzyczne. Warszawa: Wyd. UJ KJS. Olpińska-Szkiełko, M. (2013). Dwujęzyczność a rozwój językowy dziecka. Edukacja Pomorska, 59(10), 5–8. Sopata, A. (2013). Dwujęzyczność, trójjęzyczność, wielojęzyczność: podobieństwa i różnice. W: Puppel, S., Tomaszkiewicz, T. (red.), Scripta manent – res novae. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM, 399–408. Sopata, A. (2013). Wczesna wielojęzyczność: rola wieku rozpoczęcia akwizycji języka. Lingwistyka Stosowana, 7, 135–144. Literatura anglojęzyczna (dla zainteresowanych) Auer, P., Wei, L. (Eds.) (2007). Handbook of Multilingualism and Multilingual Communication. Berlin, New York: De Gruyter. Bhatia, T.K., Ritchie, W. C. (Eds.) (2006). The Handbook of Bilingualism. Malden MA: Blackwell. Cenoz, J. (1998). Beyond Bilingualism: Multilingualism and Multilingual Education. Clevedon: Multilingual Matters. Cenoz, J., Gorter, D., May, S. (Eds.) (2017). Language Awareness and Multilingualism. Cham: Springer. Cenoz, J., Hufeisen, B., Jessner, U. (Eds.) (2002). The Multilingual Lexicon. New York et al.: Kluwer Academic Publishers. Edwards, J. (2003). Multilingualism. London, New York: Routledge. Grosjean, F. (2008). Studying Bilinguals. Oxford: Oxford University Press. Kroll, J. F., De Groot, A. M. (Eds.) (2005). Handbook of Bilingualism. Psycholinguistic Approaches. Oxford: Oxford University Press. Sharwood-Smith, M., Truscott, J. (2014). The Multilingual Mind. A Modular Processing Perspective. Cambridge: Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie E.1 podstawowe pojęcia z zakresu dwujęzyczności [K_W03] E.2. złożone mechanizmy neuropoznawcze leżące u podstaw funkcjonowania językowego osób dwujęzycznych oraz ich znaczenie dla rozumienia specyficznego obrazu sprzężonych zaburzeń mowy [K_W03] E.3 czynniki wpływające na rozwój języka/języków pierwszych i kolejnych oraz ich znaczenie w diagnozowaniu zaburzeń mowy u osób dwujęzycznych [K_W03] Umiejętności: Student potrafi E.4. interpretować objawy zaburzeń mowy i słuchu w kontekście rozwoju językowego osób wcześnie i późno dwujęzycznych [K_U01] E.5. gromadzić wiedzę na temat rozwoju językowego osób dwujęzycznych oraz neuropoznawczych uwarunkowań tego procesu a także wykorzystywać ją w terapii logopedycznej i audiologicznej [K_U02] E.6. formułować problemy badawcze dotyczące dwujęzyczności z wykorzystaniem specjalistycznej psycho- i neurolingwistycznej terminologii, argumentować przyjęte stanowisko i wyciągać wnioski [K_U05] Kompetencje społeczne: Student jest gotów do E.7. poszerzania wiedzy, krytycznej postawy wobec własnych umiejętności oraz zasięgania opinii innych specjalistów, w szczególności z zakresu psycho- i neurolingwistyki w rozwiązywaniu problemów logopedycznych i audiologicznych [K_K01] E.8. korzystania z wyników najnowszych badań psycho- i neurolingwistycznych z zakresu dwujęzyczności w odniesieniu do problematyki zaburzeń mowy, głosu i słuchu u osób dwujęzycznych [K_K02] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-26 - 2020-06-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-23 - 2021-06-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-06-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-22 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.