Dydaktyka historii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-DH-H.N-2S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka historii |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Konwersatorium 30 h Przygotowanie do zajęć 30 h Studiowanie literatury przedmiotu 28 h Konsultacje indywidualne 2 h Razem 90 h. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W03,W04; W08, U01 U03, U04, U06 praca zaliczeniowa, referat, esej, projekt K01, K03 - aktywność |
Literatura: |
1. M. Bieniek, Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009. 2. J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1999. 3. A. Zielecki, Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007. 4. E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008. 5. J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1994. 6. Wybrane artykuły.. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Absolwent zna i rozumie W01: Miejsce historii w ramowych planach nauczania na III etapie edukacyjnych; W02: Podstawę programową historii, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu w zakresie szkoły ponadpodstawowej; W03: Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów oraz strategie nauczania-uczenia się, a także zasady doboru metod nauczania historii w szkole ponadpodstawowej; W04: Rozwiązania merytoryczne i metodyczne uwzględniające dobre praktyki oraz dostosowanie do potrzeb i możliwości uczniów o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla nauczania historii w szkole ponadpodstawowej; W05: Potrzebę indywidualizacji nauczania oraz nauczania interdyscyplinarnego, z uwzględnieniem formy pracy i rodzajów zajęć specyficznych dla nauczania historii; W06: Rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny; W07: Egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania historii; W08: Warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; Umiejętności: Absolwent potrafi U01: Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia historycznego, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi; U02: Identyfikować powiązania treści związane z edukacją historyczną oraz treściami nauczania innych przedmiotów szkolnych; U03: Kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy historycznej; U04: Dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizując uczniów i uwzględniając ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, a także wykorzystując posiadaną wiedzę historyczną oraz pozahistoryczną; U05: Merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu; U06: Konstruować narzędzia służący ocenie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie historii; U07: Rozpoznać dzięki stosowanym narzędziom diagnostycznym typowe dla nauczania historii błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym; Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do K01: Adaptowania metod pracy do potrzeb edukacji historycznej z uwzględnieniem różnych stylów uczenia się uczniów; K02: Popularyzowania wiedzy historycznej wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym; K03: Krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu historii oraz innych dyscyplin humanistycznych, a także treści nawiązujących do zagadnień historycznych K04: Budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; K05: Rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; K06: Stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. |
Praktyki zawodowe: |
Plan praktyk i liczba godzin jest zgodna z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Szewczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.