Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gatunki internetowe-przedmiot opcyjny edytorski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-GI-POE-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gatunki internetowe-przedmiot opcyjny edytorski
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Laboratorium: 30 h

Konsultacje indywidualne: 1 h

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć: 20 h

Przygotowanie do zaliczeń / egzaminów: 15 h

Studiowanie literatury przedmiotu: 14 h


Łączna liczba godzin: 80 h


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Laboratorium:

W01-03, U01-03, K01: prace zaliczeniowe, prezentacje, ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć); podczas e-learningu - wykonywanie zadań zamieszczonych na platformie edukacyjnej


Pełny opis:

Gatunki mowy nieustannie ewoluują, zmieniając nasz sposób komunikowania się i wpływając nawet na relacje międzyludzkie. W ostatnich latach obserwujemy, jak Internet - nowoczesne medium przekazu - wymusiło powstanie nowych form wypowiedzi. Czy formy te są wariantami gatunków już istniejących czy zupełnie nowymi gatunkami mowy? Jak tworzymy takie wypowiedzi? Jakie są ich cechy charakterystyczne? Dlaczego wiedza o gatunkach mowy jest niezbędna edytorom, redaktorom, wydawcom do pracy nad tekstem? Zajęcia, wprowadzając w problematykę pracy z tekstem cyfrowym, a także narzędzi cyfrowych, niezbędnych w aktywności edytora, przybliżą do odpowiedzi na te pytania.

Literatura:

1. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska St., Tekstologia, Warszawa 2010.

Godzic W., Bauer Z., E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, Warszawa 2015.

2. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.

3. Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, t. 3. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004.

4. Witosz B., Genologia lingwistyczna, Katowice 2005.

5. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik. Książka – prasa – WWW, Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN, 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 – Student ma zaawansowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu e-genologii w obrębie nauk humanistycznych i o jej powiązaniu z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi z tego obszaru wiedzy, zwłaszcza w aspekcie edytorskim - K_W01, K_W02.

W2 – Student zna podstawową terminologię i narzędzia e-genologii przydatne w pracy edytorskiej - K_W09.

W3 – Student ma uporządkowaną wiedzę na temat budowy, funkcji i celów gatunków internetowych, wie, jak je rozpoznawać, opisywać; zna najnowsze tendencje e-genologii zachodzące w polszczyźnie; ma także podstawową wiedzę z zakresu teorii i praktyki komunikacyjnej - K_W10.

W4 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad edycji tekstów współczesnych - K_W03, K_W11.

Umiejętności

U1 – Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu e-genologii, edytorstwa tradycyjnego i elektronicznego w typowych sytuacjach profesjonalnych - K_U05.

U2 – Student w ramach umiejętności edytorskich potrafi dokonać analizy konkretnych gatunków mowy i ich tekstowych realizacji, pracuje nad nimi, uwzględniając warstwę gramatyczną, semantyczną, strukturalną i pragmatyczną oraz stylistyczną - K_U06, K_U07, K_U08.

U3 – Student potrafi ocenić poprawność językową wypowiedzi, analizować ich język - K_U08.

Kompetencje społeczne

K1 – Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz kulturalnego - K_K01.

K2 - jest gotów do brania społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo; postępowania w działaniach profesjonalnych zgodnie z zasadami etyki wydawniczej - K_K06.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Piekarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Piekarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Piekarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3708b8fbb (2024-12-19)