Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia amerykańskiej odmiany języka angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-HAOJA-A.N-1S.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia amerykańskiej odmiany języka angielskiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

bez wymagań wstępnych

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

K_W01 posiada uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, i kulturoznawstwa,

którą jest w stanie rozwijać

K_W02 rozumie w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną problematyki językoznawstwa, literaturoznawstwa,

i kulturoznawstwa w odniesieniu do anglojęzycznego obszaru kulturowego

K_W05 ma pogłębioną orientację we współczesnym życiu intelektualnym anglojęzycznego obszaru kulturowego, i jest świadomy

znaczenia, jakie ta wiedza ma dla działań praktycznych w sferze działalności profesjonalnej

K_U01 potrafi zdobywać wiedzę z zakresu problematyki językoznawczej, literaturoznawczej i kulturoznawczej poprzez wyszukiwanie,

analizowanie, wartościowanie, i kategoryzowanie informacji z wykorzystaniem źródeł tradycyjnych i elektronicznych, w tym

także przy użyciu różnych technologii informacyjnych

K_U02 potrafi samodzielnie rozwijać i poszerzać umiejętności zawodowe w postaci formułowania i analizowania w stopniu

zaawansowanym zadań językoznawczych, literaturoznawczych, i kulturoznawczych z kręgu praktycznych odniesień do

anglojęzycznego obszaru kulturowego

K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób

K_K02 w grupie współdziała i pełni różne role, a poza nią samodzielnie podejmuje i inicjuje działania zawodowe oraz planuje i

organizuje ich przebieg

K_K05 ma pogłębioną świadomość doniosłości wkładu angloamerykańskiego kręgu cywilizacyjnego w rozwój człowieka, przyjmuje

aktywną odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa humanistycznego regionu, kraju, Europy, i świata

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Bieżąca ocena postępów Studentek i Studentów odbywa się w oparciu o:

a) obecność na wykładzie

b) czynny udział w dyskusjach

d) końcowy pisemny test



Pełny opis:

1. Immigration and expansion in America.

2. The history of the Poles in America.

3. American English abroad.

4. Sources of Colonial American English.

5. The historical development of American slang.

6. Americanisms – spelling, punctuation and pronunciation.

7. Quiz

8. Quiz results and analysis.

Literatura:

Algeo John (red.) (2001) 'The Cambridge History of the English Language, vol. VI, English in North America', Cambridge: Cambridge University Press

Efekty uczenia się:

Wiedza

W01-Student rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną problematyki językoznawstwa historycznego w odniesieniu do brytyjskiej odmiany języka angielskiego-K_W02

W02-Student zna podstawową anglojęzyczną terminologię stosowaną do analizy i opisu historii języka angielskiego w postaci rodzajów i przykładów zmian językowych-K_W03

W03-Student zna podstawowe procesy i efekty kształtowania się brytyjskiej odmiany języka angielskiego w kontekście historii i kultury anglojęzycznego obszaru kulturowego oraz w odniesieniu i na tle grupy języków germańskich i rodziny języków indo-europejskich-K_W04

W04-Student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę brytyjskiej odmiany języka angielskiego w kształtowaniu się duchowego i instytucjonalnego życia społeczeństw anglojęzycznego obszaru kulturowego-K_W07

W05-Student zna opis i rozwój strukturalny i funkcjonalny języka angielskiego w jego odmianie brytyjskiej oraz posiada wiedzę na temat historycznych uwarunkowań jego użycia-K_W10

Umiejętności

U01-Student potrafi samodzielnie analizować i rozwiązywać podstawowe zadania językoznawcze z zakresu historii języka w postaci wiązania form i treści brytyjskiej odmiany języka angielskiego z odpowiednimi formami i treściami w innych językach germańskich (głównie w języku niemieckim) i innych językach indo-europejskich (głównie w języku polskim)-K_U02

U02-Student potrafi w pracy zawodowej samodzielnie planować i realizować typowe zadania wymagające opisu i analizy zjawisk leksykalnych i gramatycznych występujących we współczesnej angielszczyźnie brytyjskiej poprzez odnoszenie się do ich historycznego rozwoju-K_U03

Kompetencje

K01-Student ma świadomość doniosłości roli brytyjskiej odmiany języka angielskiego w kształtowanie się anglojęzycznego obszaru kulturowego oraz przyjmuje odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa humanistycznego Europy i świata-K_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Angelina Żyśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0