Historia brytyjskiej odmiany języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-HBOJA-A.N-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia brytyjskiej odmiany języka angielskiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | bez wymagań wstępnych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Konwersatorium: 30h Konsultacje indywidualne: 1h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 9h Przygotowanie do zaliczeń: 8h Studiowanie literatury przedmiotu: 12h Razem: 60h = 2ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Bieżąca ocena postępów Studentów odbywa się w oparciu o: a) obecność na zajęciach b) czynny udział w zajęciach (praca w parach, grupach, indywidualna) c) zleconych prac domowych/prezentacji (opcjonalnie) d) testy kontrolne (opcjonalnie) Na podstawie pozytywnej oceny bieżącej postępów Studenta jego/jej ocena końcowa zależy od wyniku e) testu końcowego (semestralnego). |
Pełny opis: |
Moduł ma za zadanie (i) pokazać język angielski w jego odmianie brytyjskiej jako język indoeuropejski i germański (np. poprzez wiązanie form i treści języka angielskiego z ich historycznymi odpowiednikami w sanskrycie, grece, łacinie, językach germańskich/słowiańskich); (ii) usprawiedliwić i wytłumaczyć zjawiska gramatyczne i leksykalne obecne w brytyjskiej odmianie współczesnej angielszczyzny przez odwołanie się do ich historycznych źródeł i rozwoju (np. podział na czasowniki regularne i nieregularne jako typowa dla języków germańskich opozycja między czasownikami słabymi i mocnymi, lub tzw. nieregularna liczba mnoga typu foot-feet jako skutek powszechnego procesu historycznego znanego jako i-umlaut). |
Literatura: |
Wybrana literatura (do wyboru, w zależności od grupy; wydania możliwie najnowsze): 1. Barber, Charles. The English Language: A Historical Introduction, Cambridge: CUP. 2. Baugh, Alfred C. and Thomas Cable. A History of the English Language. Prentice Hall. 3. Gelderen, Elly van. A History of the English Language. Benjamins. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W01-Student rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną problematyki językoznawstwa historycznego w odniesieniu do brytyjskiej odmiany języka angielskiego-K_W02 W02-Student zna podstawową anglojęzyczną terminologię stosowaną do analizy i opisu historii języka angielskiego w postaci rodzajów i przykładów zmian językowych-K_W03 W03-Student zna podstawowe procesy i efekty kształtowania się brytyjskiej odmiany języka angielskiego w kontekście historii i kultury anglojęzycznego obszaru kulturowego oraz w odniesieniu i na tle grupy języków germańskich i rodziny języków indo-europejskich-K_W04 W04-Student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę brytyjskiej odmiany języka angielskiego w kształtowaniu się duchowego i instytucjonalnego życia społeczeństw anglojęzycznego obszaru kulturowego-K_W07 W05-Student zna opis i rozwój strukturalny i funkcjonalny języka angielskiego w jego odmianie brytyjskiej oraz posiada wiedzę na temat historycznych uwarunkowań jego użycia-K_W10 Umiejętności U01-Student potrafi samodzielnie analizować i rozwiązywać podstawowe zadania językoznawcze z zakresu historii języka w postaci wiązania form i treści brytyjskiej odmiany języka angielskiego z odpowiednimi formami i treściami w innych językach germańskich (głównie w języku niemieckim) i innych językach indo-europejskich (głównie w języku polskim)-K_U02 U02-Student potrafi w pracy zawodowej samodzielnie planować i realizować typowe zadania wymagające opisu i analizy zjawisk leksykalnych i gramatycznych występujących we współczesnej angielszczyźnie brytyjskiej poprzez odnoszenie się do ich historycznego rozwoju-K_U03 Kompetencje K01-Student ma świadomość doniosłości roli brytyjskiej odmiany języka angielskiego w kształtowanie się anglojęzycznego obszaru kulturowego oraz przyjmuje odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa humanistycznego Europy i świata-K_K05 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Łozowski, Angelina Żyśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Łozowski, Angelina Żyśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Angelina Żyśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.