Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia brytyjskiej odmiany języka angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-HBOJA-A.N-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia brytyjskiej odmiany języka angielskiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

bez wymagań wstępnych

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Konwersatorium: 30h

Konsultacje indywidualne: 1h

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć: 9h

Przygotowanie do zaliczeń: 8h

Studiowanie literatury przedmiotu: 12h

Razem: 60h = 2ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Bieżąca ocena postępów Studentów odbywa się w oparciu o:

a) obecność na zajęciach

b) czynny udział w zajęciach (praca w parach, grupach, indywidualna)

c) zleconych prac domowych/prezentacji (opcjonalnie)

d) testy kontrolne (opcjonalnie)


Na podstawie pozytywnej oceny bieżącej postępów Studenta jego/jej ocena końcowa zależy od wyniku

e) testu końcowego (semestralnego).

Pełny opis:

Moduł ma za zadanie

(i) pokazać język angielski w jego odmianie brytyjskiej jako język indoeuropejski i germański (np. poprzez wiązanie form i treści języka angielskiego z ich historycznymi odpowiednikami w sanskrycie, grece, łacinie, językach germańskich/słowiańskich);

(ii) usprawiedliwić i wytłumaczyć zjawiska gramatyczne i leksykalne obecne w brytyjskiej odmianie współczesnej angielszczyzny przez odwołanie się do ich historycznych źródeł i rozwoju (np. podział na czasowniki regularne i nieregularne jako typowa dla języków germańskich opozycja między czasownikami słabymi i mocnymi, lub tzw. nieregularna liczba mnoga typu foot-feet jako skutek powszechnego procesu historycznego znanego jako i-umlaut).

Literatura:

Wybrana literatura (do wyboru, w zależności od grupy; wydania możliwie najnowsze):

1. Barber, Charles. The English Language: A Historical Introduction, Cambridge: CUP.

2. Baugh, Alfred C. and Thomas Cable. A History of the English Language. Prentice Hall.

3. Gelderen, Elly van. A History of the English Language. Benjamins.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W01-Student rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną problematyki językoznawstwa historycznego w odniesieniu do brytyjskiej odmiany języka angielskiego-K_W02

W02-Student zna podstawową anglojęzyczną terminologię stosowaną do analizy i opisu historii języka angielskiego w postaci rodzajów i przykładów zmian językowych-K_W03

W03-Student zna podstawowe procesy i efekty kształtowania się brytyjskiej odmiany języka angielskiego w kontekście historii i kultury anglojęzycznego obszaru kulturowego oraz w odniesieniu i na tle grupy języków germańskich i rodziny języków indo-europejskich-K_W04

W04-Student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę brytyjskiej odmiany języka angielskiego w kształtowaniu się duchowego i instytucjonalnego życia społeczeństw anglojęzycznego obszaru kulturowego-K_W07

W05-Student zna opis i rozwój strukturalny i funkcjonalny języka angielskiego w jego odmianie brytyjskiej oraz posiada wiedzę na temat historycznych uwarunkowań jego użycia-K_W10

Umiejętności

U01-Student potrafi samodzielnie analizować i rozwiązywać podstawowe zadania językoznawcze z zakresu historii języka w postaci wiązania form i treści brytyjskiej odmiany języka angielskiego z odpowiednimi formami i treściami w innych językach germańskich (głównie w języku niemieckim) i innych językach indo-europejskich (głównie w języku polskim)-K_U02

U02-Student potrafi w pracy zawodowej samodzielnie planować i realizować typowe zadania wymagające opisu i analizy zjawisk leksykalnych i gramatycznych występujących we współczesnej angielszczyźnie brytyjskiej poprzez odnoszenie się do ich historycznego rozwoju-K_U03

Kompetencje

K01-Student ma świadomość doniosłości roli brytyjskiej odmiany języka angielskiego w kształtowanie się anglojęzycznego obszaru kulturowego oraz przyjmuje odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa humanistycznego Europy i świata-K_K05

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Łozowski, Angelina Żyśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Łozowski, Angelina Żyśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)