Interpretacja dziedzictwa. Rola historii i historyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-IDRHH-TH-1S.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interpretacja dziedzictwa. Rola historii i historyka |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony 3. semestr studiów na kierunku "Turystyka historyczna". Pozytywne motywacje poznawcze. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane przy udziale nauczycieli akademickich: 1. Godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów - wykłady - 15 godzin - konwersatoria - 45 godzin (cz. 1 - 30 godz., cz. 2 - 15 godz.). - konsultacje indywidualne - 15 godzin 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - 15 godzin 3. Czas przeznaczony do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 30 godzin Punkty ECTS - 3. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K04, K05 aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych, 2. W09, U02, U05 wypełnienie zadań organizacyjnych w zajęciach terenowych , K_W09, K_U02, K_U05 zaliczeniowe kolokwium ustnego. |
Pełny opis: |
Moduł ma za zadanie zaznajomienie studentów z wybranymi segmentami dziedzictwa kulturowego, rozumianego jako szeroki zbiór materialnych oraz niematerialnych dóbr i wartości, który jest zasobem nieodnawialnym, społecznie pożądanym, stale przekształcanym, dostosowywanym i interpretowanym przez wielu użytkowników jako część oficjalnej i nieoficjalnej „nadbudowy”, a także dobro rynkowe czy produkt turystyczny. Zajęcia pokazują, że dziedzictwo jest rozumiejącą interpretacją przeszłości przy równoczesnym jej odniesieniu do teraźniejszości i przyszłości. Uczą więc wybierania takich tematów i przedstawiania ich w różny sposób odbiorcom jako elementów przynależących do kategorii „my”. Interpretacje uczą opowiadania o dziedzictwie, które jest związane z potencjałem i potrzebami turysty. Pozwalają na zrozumienie i dobre spożytkowanie dziedzictwa. |
Literatura: |
1. K. Kowalski, O istocie dziedzictwa - rozważania, Kraków 2013. 2. F. Tilden, Interpreting Our Heritage, University of North Carolina Press 1967. 3. Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku. Szanse i wyzwania, red. M.A. Murzyn, J. Purchala, Kraków 2007. 4. Regionalne dziedzictwo kulturowe jako baza kształtowania tożsamości lokalnych, red. S. Kowalska, Poznań-Kalisz 2010. 5. Między nostalgią a nadzieją. Dziedzictwo kulturowe w ujęciu interdyscyplinarnym, red. A. Nieroba, A. Czerner, M.S. Szczepański, Opole 2009. 6. J. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008. 7. Ł. Gaweł, Szlaki dziedzictwa Kulturowego. Teoria i praktyka zarządzania, Kraków 2011. |
Efekty uczenia się: |
Efekty przedmiotowe (dla wszystkich komponentów): - W01 - student ma podstawową wiedzę o kreowaniu antropogenicznych atrakcji turystycznych - U02 - student umie interpretować zabytki dziedzictwa w sposób przystępny dla dzieci i młodzieży, - U03 - student potrafi traktować wiedzę historyczną jako materiał do przedsięwzięć komercyjnych, - K05 - student ma świadomość konieczności interpretacji mało znanych cech regionu jako ważnych walorów turystycznych obszaru,. - K06 - student rozumie rolę historii i historyka we właściwej interpretacji dziedzictwa narodowego. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Bugajska-Więcławska, Jan Pomorski, Anna Ziębińska-Witek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.