Język nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-JNM-PNSKT-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język nowych mediów |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego): - Konwersatorium - 30 h - Konsultacje z prowadzącym zajęcia - 5h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - Przygotowanie do zajęć - 10h - Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 15h - Studiowanie literatury przedmiotu - 15h Łączna liczba godzin: 75h (3 ECTS) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1-W3, U1-U3, K1-K3 - obecność, aktywność oraz uczestnictwo w dyskusjach i analizach realizowanych podczas zajęć, wykonanie miniprojektu. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć koncentruje się wokół językowych aspektów nowych mediów funkcjonujących w polskim i niemieckim obszarze kulturowym. Wśród tematów podejmowanych podczas zajęć można wymienić przede wszystkim językowy i wizualny kształt komunikatów dystrybuowanych w nowych mediach, elementy dyskursu medialnego (uczestnicy, uwarunkowania itd.), zjawisko konwergencji mediów, zasady webwritingu i konstruowania komunikatów multimodalnych, istota netykiety i płaszczyzny oficjalności w mediach, literatura hipertekstowa i twitteratura. Zajęcia mają również wymiar praktyczny obejmujący opracowanie multimodalnego komunikatu o określonej tematyce. Zajęcia realizowane są w dwóch blokach po 15h, w ramach których zostaną omówione wymienione zagadnień w odniesieniu do mediów polskich i niemieckich, co umożliwi studentom dostrzeżenie różnic dzielących oba dyskursy medialne. |
Literatura: |
Wybrane publikacje: 1. „Tekst (w) sieci”, t. 1: „Tekst – Język – Gatunki”, red. D. Ulicka, Warszawa 2009; t. 2: „Literatura – Społeczeństwo – Komunikacja”, red. A. Gumkowska, Warszawa 2009. 2. Bomba R., Radomski A., Solska E. (red.), „Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku”, Lublin 2016. 3. Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., "Przemoc w języku mediów", Lublin 2004. 4. Nowak P., Wójtowicz A. (red.), „e-Edytorstwo. Edytorstwo w świecie nowych mediów”, , Lublin 2013. 5. Starachowicz K., Knap J. (red.), „Typograficzne przestrzenie tekstu”, Kraków 2014. 6. Bilut-Homplewicz, Zofia/ Czachur, Waldemar/ Smykała, Marta (red.): Lingwistyka tekstu w Polsce i w Niemczech. Wrocław 2009 7. Wodak, Ruth/ Krzyżanowski, Michał: Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa 2011 8. Filiciak, Mirosław/ Ptaszek, Grzegorz (red.): Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Warszawa 2009 9. Małyska, Agata: Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym. Lublin 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1 student(ka) wymienia różnice między polskim i niemieckim dyskursem medialnym, uwzględniając specyfikę środowiska cyfrowego i szczegółowych zaleceń związanych z formułowaniem zróżnicowanych semiotycznie komunikatów K_W01, K_W02, K_W05 W2 student(ka) charakteryzuje zasady tworzenia komunikatów dystrybuowanych w nowych mediach z uwzględnieniem specyfiki obszaru językowego, norm netykiety, webwritingu i zaleceń językowych, edytorskich i typograficznych właściwych dla danego rodzaju wypowiedzi K_W01, K_W02, K_W05 W3 student(ka) charakteryzuje istotę dyskursu medialnego, zjawiska konwergencji mediów, specyfikę literatury hipertekstowej, multimodalności i typografii kinetycznej K_W01, K_W02, K_W05 Umiejętności: U1 student(ka) analizuje różne przykłady komunikatów multimodalnych funkcjonujących w przestrzeni cyfrowej K_U01, K_U02 U2 student(ka) tworzy/projektuje komunikat multimodalny o określonej tematyce, uwzględniając normy netykiety, webwritingu i zaleceń językowych, edytorskich i typograficznych właściwych dla danego rodzaju wypowiedzi K_U01, K_U03, K_U04, K_U08, U3 student(ka) rozpoznaje w konkretnych komunikatach określone zjawiska językowe i komunikacyjne, takie jak role interakcyjne, płaszczyzny oficjalności, sposoby wpływania na odbiorcę, gry językowe itd. K_U01, K_U02 Kompetencje społeczne: K1 student(ka) odczuwa potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego, szczególnie w zakresie funkcjonowania w środowisku nowych mediów K_K01, K_K02 K2 student(ka) ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo K_K02, K_K03 K3 student(ka) potrafi rozwiązywać typowe sytuacje problemowe związane z funkcjonowaniem w nowych mediach K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Jarosz, Joanna Pędzisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Jarosz, Joanna Pędzisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.