Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura audiowizualna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-KA-KUL-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura audiowizualna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe:

Konwersatoria: 30 h

Konsultacje indywidualne: 5 h


Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 10 h

Studiowanie literatury i źródeł treści przedmiotu: 15 h


30 KW / 2 ECTS / Łączna ilość godzin: 60

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Na zaliczenie przedmiotu każdy student ma napisać pracę na jeden z dwóch tematów. Wariant pierwszy to reportaż z wybranego wydarzenia poświęconego kulturze filmowej (festiwal filmowy, przegląd tematyczny, retrospektywa wybranego twórcy itp) [K_W03; K_W17; K_U04; K_U05; K_K06]. Wariant drugi to praca analityczna na temat jednego z zaproponowanych filmów łączących środki wyrazu charakterystyczne dla kina dokumentalnego z innymi formami filmowymi [K_W05, K_W17; K_U04; K_U05; K_K08]: Walc z Baszirem (Vals im Bashir, 2008); Wyjście przez sklep z pamiątkami (Exit Through the Gift Shop, 2010); Punishment Park (1971); Odległa błękitna planeta (The Wild Blue Yonder, 2005); Incydent w Loch Ness (Incident at Loch Ness, 2004)


Wpływ na ocenę ma także obecność i aktywność studentów na zajęciach [K_W17; K_U04; K_U05; K_K06; K_K08].

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi tendencjami rozwojowymi światowej sztuki i kultury audiowizualnej, aby przygotować ich do uczestnictwa we współczesnej kulturze i krytycznej refleksji na temat jej wytworów. Po ukończeniu kursu studenci powinni być przygotowani do świadomego odbioru przekazów audiowizualnych jako tekstów kultury, t.j. do formułowania ocen i opinii z perspektywy interdyscyplinarnej przy użyciu narzędzi interpretacyjnych i analitycznych, które umożliwiają rozpatrywanie dzieł sztuki na płaszczyźnie estetycznej, filozoficznej i socjologicznej.

Zagadnienia:

1. Twórczość Zbigniewa Rybczyńskiego jako przykład sztuki zdeterminowanej przez technologię

2. Filmoznawcza klasyfikacja gatunkowa oraz jej nieadekwatność w dobie postmodernizmu

3. Kino eksperymentalne i granice audiowizualności (audiowizualność interaktywna, video-art, site-specific art)

4. Hybrydalne formy filmowe – mockumentary, animowany dokument,

5. Innowacyjne formy promocji i dystrybucji treści audiowizualnych na przykładzie wybranych europejskich festiwali filmowych

Literatura:

Zbigniew Benedyktowicz, Elementarz tożsamości. Antropologia współczesności - antropologia kontekstowa, Warszawa 2016.

Pogranicza audiowizualności, red. Andrzej Gwóźdź, Kraków 2010 (fragmenty).

Olga Bielańska, Bez czerwonego dywanu. Reportaż z festiwalu Animateka, „Kino”, nr 2012.

Marek Hendrykowski, Animacja jako dokument. Dokument jako animacja. Wokół poetyki i antropologii ruchomych obrazów [w:] Film animowany XXI wieku, [w:] Polska animacja w XXI wieku, Małgorzat Kozubek, Tadeusz Szczepański [red.], Łódź 2017.

Literatura uzupełniająca:

Film Festivals. History, Theory, Method, Practice, red. Marijke de Valck, Brendan Kredell, Skadi Loist, London, New York 2016.

Postmodernizm, red. Maria Anna Potocka, Kraków 2003.

Efekty uczenia się:

wiedza:

K_W03 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju kultury audiowizualnej, a także refleksji teoretycznej nad kulturą audiowizualną

K_W05 ma wiedzę dotyczącą podstawowych zjawisk z zakresu kultury audiowizualnej oraz adekwatnych metod ich analizy i interpretacji wynikających z przyjętych perspektyw teoretycznych

K_W17 zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie dotyczące szczegółowego obszaru badań określanego jako kultura audiowizualna

umiejętności:

K_U04 potrafi posługiwać się najistotniejszymi koncepcjami teoretycznymi z zakresu filmoznawstwa, odpowiednią terminologią kulturoznawczą w toku analizy i interpretacji dzieł audiowizualnych

K_U05 potrafi rozróżniać i klasyfikować wytwory kultury audiowizualnej, przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego

kompetencje:

K_K06 aktywnie uczestniczy w kulturze filmowej na poziomie regionalnym i krajowym zarówno poprzez media elektroniczne, jak i doświadczenie bezpośrednie.

K_K08 dostrzega zależności pomiędzy wytworami kultury audiowizualnej i doświadczaną przez niego rzeczywistością społeczno-kulturową.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Bobrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Radomski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-96c5a8fb3 (2024-10-22)