Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język a kultura

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-KM-JAK-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język a kultura
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość kluczowym pojęć dla językoznawstwa, takich jak semantyka, składnia, pragmatyka, fonetyka, etymologia, etc.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

1. Godziny kontaktowe --

Udział w wykładach: 15h / 0.5 ECTS

Udział w konsultacjach: 2h / 0.08 ECTS

Udział w zaliczeniu: 3h / 0.12 ECTS


2. Godziny bez nauczyciela --

Samodzielne studiowanie tematyki wykładów: 30h / 1.15 ECTS

Przygotowanie się do sprawdzianu końcowego: 30h / 1.15 ECTS


3. Razem: 80h / 3 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Dla założonych efektów kształcenia K_W02, K_W03, K_W04, K_U03:

1. Pisemne zaliczenie końcowe w postaci testu wyboru z podaniem uzasadnienia dla wybranych opcji;


Dla założonych efektów kształcenia K_U04, K_K01, K_K02, K_K03:

2.1 Pisemny indywidualny raport/esej/recenzja (500 słów) wybranych związków językowo-kulturowych na podstawie opisu własnego języka natywnego (np. językowy obraz kolorów, innych narodowości, etc.)


Pełny opis:

Program ma na celu zaznajomienie studentów z kulturowymi aspektami użycia języka na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem języka angielskiego. Kurs bada sposoby w jaki język odzwierciedla struktury konceptualne, wierzenia, styl życia jego użytkowników.

Kurs stawia pytania na temat tego czym jest język, w jaki sposób odnosi się do ludzkiego myślenia i poznania, oraz tego w jaki sposób i do jakiego stopnia kształtowany jest przez kulturę. Tematy poruszane podczas kursu to: językowy obraz świata, hipoteza Sapira-Whorfa, język jako wyznacznik tożsamości społecznej, społeczno-kulturowe aspekty użycia języka, teoria grzeczności, aspekty tłumaczeń kulturowych.

Studenci będą oceniani na podstawie pisemnego testu końcowego, a także aktywności podczas zajęć. Progiem zaliczeniowym testu jest osiągniecie wyniku na poziomie co najmniej 65%.

Literatura:

Bartmiński, J. (2009) Aspects of Cognitive Ethnolinguistics. Equinox.

Kövecses, Z. (2010) Metaphor: A Practical Introduction. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.

Kramsch, C. (2009) Language and Culture. Oxford, New York: Oxford University Press

Salzmann, Z. (2007) Language, Culture, and Society. An Introduction to Linguistic Anthropology. Fourth edition. Boulder, Co: Westview Press.

Trudgill, P. (2000) Sociolinguistics: an Introduction to Language and Society. London: Penguin Books

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Knowledge ---

1. The graduate has extended knowledge of cultural and linguistic diversity of the world, is able to identify the challenges that arise from this diversity

2. The graduate has a broad knowledge of national and ethnic minorities and the linguistic diversity of the world

3. The graduate has extended knowledge of the typology and characteristics of world languages, including the English language and other languages, including minority languages

Skills ---

1. The graduate is able to communicate on specialized topics relating to world languages; is able to identify relevant problems and conduct debates on those problems

2. The graduate is able to be in charge of project teams dealing with the linguistic situation in Europe and the world

Social competences ---

1. The graduate is ready and willing, being aware of the richness of the global linguistic situation, to take part in a variety of cultural events, as well as to critically assess them with regard to their linguistic aspects

2. The graduate is ready to function in interlinguistic and multilinguistic contexts, ready to challenge and overcome negative stereotypes

3. The graduate is ready to perform professional roles responsibly, acting with tolerance and openness to speakers of other languages and members of other cultures

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Konrad Żyśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Konrad Żyśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)