Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kognitywne podstawy języka-pdw MK5

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-KPJ-A.N-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kognitywne podstawy języka-pdw MK5
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Wiedza i umiejętności w zakresie "wstępu do językoznawstwa"

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Wykład: 30h

Konsultacje indywidualne: 2h

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie do zajęć: 28h

Przygotowanie do zaliczeń/egzaminów: 45h

Studiowanie literatury przedmiotu: 45h

Razem: 150h = 5ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium – W01, W02, W04, U03

Aktywność – K01, K02



Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z kognitywnymi podstawami językoznawstwa kognitywnego, w szczególności z teorią gramatyki kognitywnej Ronalda Langackera oraz modelu języka i zmiany językowej opartego na uzusie. Na zajęciach omawiane są podstawowe różnice między koncepcją gramatyki generatywnej Noama Chomsky'ego a modelami kognitywnymi, zagadnienia dotyczące kategoryzacji, a także takie pojęcia jak domena kognitywna, rodzaje obrazowania, przestrzenie mentalne oraz teoria

integracji konceptualnej. Studenci zdobywają również podstawową wiedzę dotyczącą procesów zmiany językowej i teorii gramatykalizacji.

Literatura:

Radden, Guenter, Rene Dirven (2007) Cognitive English Grammar. Benjamins.

Langacker, Ronald (2008) Cognitive Grammar. A Basic Introduction. Oxford University Press.

Taylor, John (2002) Cognitive Grammar. Oxford University Press.

Bybee, Joan (2010) Language, Usage and Cognition. Cambridge University Press

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat gramatyki języka angielskiego w zakresie koniecznym do analizy konkretnych danych językowych w ramach paradygmatu kognitywnego (K_W01, K_W02)

Zna i rozumie najnowsze rozwiązania teoretyczne i stanowiska metodologiczne w językoznawstwie kognitywnym w zakresie wystarczającym do analizy danych językowych (K_W01, K_W04)

Zna i rozumie zaawansowaną anglojęzyczną terminologię kognitywną stosowaną do opisu zjawisk językowych, co może zostać wykorzystane w przyszłej pracy dydaktycznej, zgodnie z wymaganiami ogólnymi wskazanymi w Podstawie Programowej przedmiotu język obcy nowożytny w zakresie szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum (K_W02, K_K02)

Umiejętności:

Potrafi posługiwać się w sposób krytyczny zaawansowaną wiedzą językoznawczą, analizować zjawiska językowe w ramach paradygmatu kognitywnego, przedstawiać argumenty i formułować wnioski z zastosowaniem anglojęzycznej terminologii językoznawczej, co może zostać wykorzystane w przyszłej pracy dydaktycznej, zgodnie z wymaganiami ogólnymi wskazanymi w Podstawie Programowej przedmiotu język obcy nowożytny w zakresie szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum (K_W02, K_U03, K_K01)

Kompetencje społeczne:

Jest gotów podejmować działania badawcze i pogłębiać wiedzę o języku, w tym szczególnie wiedzę o języku angielskim w celu wykorzystania jej w przyszłej pracy dydaktycznej, zgodnie z wymaganiami ogólnymi wskazanymi w Podstawie Programowej przedmiotu język obcy nowożytny w zakresie szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum (K_K01, K_K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewelina Prażmo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewelina Prażmo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)