Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura Stanów Zjednoczonych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-KUSA-A.N-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura Stanów Zjednoczonych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

Kurs obejmuje współczesną historię i kulturę Stanów Zjednoczonych Ameryki. Główny nacisk położony jest na rozwój nowoczesnych instytucji państwowych i publicznych (politycznych, gospodarczych, edukacyjnych i kulturalnych) oraz organizacji i ruchów społecznych.

SYLLABUS

1. INTRODUCTION

 Review of syllabus and book

 Projects and assignments schedule

 American themes in a presidential inaugural ceremony and the State of the Union address

2. THE COUNTRY

 Physical features

 The regions: cultural geography

 Climate

3. STATES PRESENTATIONS (2 classes)

 Students’ projects: states and their landmarks

4. ECOLOGY

 Environmental issues in 21st-century America

 Major natural disasters and their consequences

 Government policy and initiatives in environmental protection

5. IMMIGRATION

 History: four waves of immigration

 Contemporary immigration patterns and the largest immigrant groups (Latinos)

 Bilingualism

6. RACE AND ETHNICITY (2 classes)

 Native Americans

 African Americans

 Asian Americans

7. WOMEN

 The position of women in the American society: historical overview

 Waves of feminism

8. THE POLITICAL SYSTEM AND INSTITUTIONS

 The constitutional framework: federalism, separation of powers, system of checks and balances

 Political parties

 Presidential elections

9. THE LEGAL SYSTEM

 The sources of US law

 The court system

 Landmark Supreme Court cases

10. CRIME AND PUNISHMENT

 Crime in the US – statistics

 Juvenile crime

 Death penalty

 Gun control

11. EDUCATION

 Elementary and secondary education structure

 Higher education

 Recent problems and policy debates

12. THE ECONOMY (2 classes)

 American economic liberalism: theory and practice

 Economic inequality and welfare system

 Global economic crisis and its American overtones

Literatura:

David Mauk and John Oakland: American Civilization. An Introduction. Routledge 2005.

Howard Temperley and Christopher Bigsby: A New Introduction to American Studies, Pearson Longman 2006.

Efekty uczenia się:

01 potrafi wymienić podstawowe pojęcia i scharakteryzować zagadnienia z zakresu współczesnej cywilizacji amerykańskiej K_W01 H1P_W01, H1P_W02

02 zna osoby, miejsca, wydarzenia i procesy reprezentatywne dla kształtowania się amerykańskiej tożsamości kulturowej K_W04, K_W05 H1P_W04

03 potrafi interpretować współczesne zjawiska społeczne, polityczne i kulturowe w Stanach Zjednoczonych z wykorzystaniem metodologii badań historycznych i kulturoznawczych K_U01, K_U04 H1P_U01, H1P_U04

04 znajduje związki przyczynowo-skutkowe w omawianych procesach w oparciu o zdobytą wiedzę K_U07 H1P_U10

H1P_U11

05 odczytuje, rozumie i interpretuje anglojęzyczne teksty oraz przekazy medialne na temat podstawowych zjawisk kulturowych w Stanach Zjednoczonych K_U09 H1P_U10

06 ma świadomość specyfiki Stanów Zjednoczonych w kontekście międzykulturowym oraz ich roli w polityce globalnej K_K05 H1P_K05

07 przyjmuje postawę otwartości i tolerancji na różnorodność społeczno-kulturową we współczesnym świecie K_K07 H1P_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Bendrat, Edyta Frelik, Lidia Kniaź-Hunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0