Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań kulturoznawczych z elementami teorii kultury (BN)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-MBKETK-TCAK-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań kulturoznawczych z elementami teorii kultury (BN)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

ogólna wiedza w zakresie problematyki kulturoznawczej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład

Godziny kontaktowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

zajęcia dydaktyczne (KW) 30,0 godzin

konsultacje indywidualne 2,0 godziny

Praca własna studenta (godziny niekontaktowe)

przygotowywanie się do zajęć 3,0 godziny

przygotowywanie się do egzaminu 15,0 godzin

studiowanie literatury przedmiotu 10,0 godzin


Konwersatorium

Godziny kontaktowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

zajęcia dydaktyczne (KW) 30,0 godzin

konsultacje indywidualne 2,0 godziny

Praca własna studenta (godziny niekontaktowe)

przygotowywanie się do zajęć 15,0 godzin

przygotowywanie się do zaliczeń 20,0 godzin

studiowanie literatury przedmiotu 8,0 godzin

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wykład

pisemny egzamin końcowy: K_W01, K_W07, K_W15, K_U01

udział w dyskusjach dydaktycznych w ramach zajęć (aktywność): K_W01, K_W07, K_U01, K_U02, K_U04, K_K01

Konwersatorium:

indywidualna prezentacja projektu badawczego: K_W01, K_W07, K_W15, K_U01, K_U02, K_U09, K_U12, K_K01, K_K04

praca w grupach podczas zajęć: K_W01, K_W07, K_W15, K_U01, K_U09

udział w dyskusjach problemowych w ramach zajęć (aktywność): K_W01, K_W07, K_U01, K_U04,

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę w zakresie teorii i metodologii badań kulturowych oraz nabywają umiejętności związane z prowadzeniem samodzielnej pracy badawczej, poszukiwaniem materiałów źródłowych, formułowaniem tez i pytań badawczych, tworzeniem aparatu naukowego oraz konstruowaniem koncepcji projektu badawczego.

W ramach wykładu prezentowane są podstawowe zagadnienia dotyczące badań kulturowych, w tym przede wszystkim główne ujęcia teoretyczne oraz metody badawcze stosowane w obszarze nauk o kulturze. Kwestie te są omawiane na polu teoretycznym a także z wykorzystaniem przykładów konkretnych projektów badawczych (w formie studiów przypadku).

Wykład uzupełnia konwersatorium, w ramach którego studenci będą w sposób bardziej szczegółowy poznawać zasady związane z prowadzeniem pracy badawczej.

Literatura:

Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Antropologia kultury wizualnej. Wybór tekstów i zagadnień, red. Łukasz Zaremba i Iwona Kurz, Warszawa 2012 (wybrane fragmenty)

Barker Chris, Studia kulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.

Burszta Wojciech J. (et al.), Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.

Culler Jonathan, Uprawianie badań kulturowych, "Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja" 2010 nr 5 (125), s. 97-109, publikacja dostępna na stronie: http://bazhum.muzhp.pl

Geertz Clifford, Interpretacja kultur, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.

Jemielniak, D. (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1 i 2., Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2012.

Kozinets Rober V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Kultura jako przedmiot badań. Studia filozoficzno-kulturoznawcze. Prace ofiarowane Profesorowi Jerzemu Kmicie w siedemdziesiątą rocznicę urodzin. Red. Barbara Kotowa, Jacek Sójka, Krystyna Zamiara, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2001.

Metody badań jakościowych, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, tom 1 i 2

Pink Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 student ma wiedzę w zakresie teorii i metodologii badań kulturoznawczych, zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną problematyki wykorzystania technologii cyfrowych w działalności kulturoznawczej. Zna i rozumie terminologię w zakresie nauk kulturoznawczych na poziomie podstawowym K_W01

W02 student ma podstawową wiedzę umożliwiającą krytyczną analizę interfejsów nowych mediów oraz wzajemnych relacji pomiędzy czynnikami kulturowymi, a technologicznymi ze szczególnym uwzględnieniem technologii cyfrowych w kontekście projektowania samodzielnej pracy badawczej K_W07

Umiejętności:

U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące technologii cyfrowych w odniesieniu do problematyki kulturoznawczej z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy K_U01

U02 student umie zdobywać i analizować informacje dotyczące kultury współczesnej, a odnosząc się do różnych źródeł, potrafi formułować na tej podstawie krytyczne sądy i samodzielnie wyciągać wnioski K_U02

U03 student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz tworzenia syntetycznych podsumowań K_U04

Kompetencje:

K01 student rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy na temat relacji kultury i nowych technologii, społeczeństwa informacyjnego, cyberkultury, sztuki nowych mediów, teorii mediów K_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Kubiszyn, Agata Rybińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Kubiszyn, Agata Rybińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)