Metodologia badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-MBN-AR-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań naukowych |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student/ka: - chce i potrafi czytać ze zrozumieniem teksty naukowe, - jest skłonny opanować terminy pomocne w refleksji metodologicznej, - jest zainteresowany możliwością rozróżniania przyczyn i następstw przemian kulturowych w dyskursach naukowych i społecznych. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 3 ETCS = 75 H - 90H (1 ECTS 25-30 h) godziny kontaktowe: 30 KW praca własna studenta: samodzielna praca studenta: 45-60 W TYM - studiowanie literatury przedmiotu: 35/50 - przygotowanie się do kolokwiów i zaliczenia: 10 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | ocena ciągła, składowe: - aktywność w realizacji zadanych zadań oraz merytoryczność odpowiedzi: ¼ oceny - zaangażowanie w studiowanie literatury przedmiotu ¼ oceny kolokwium końcowe 2/4 oceny ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ww. składowych (wyniki prac śródsemestralnych) z uwzględnieniem prac dla chętnych |
Pełny opis: |
Blok I zagadnień * Metodologia badań naukowych zakres problemowy; Istota i pojęcie metodologii OGÓLNEJ; * Istota i pojęcie wiedzy (nauki); Status Poznawczy Nauki; Metoda Naukowa; * Elementy systemu wiedzy; Cele i funkcje badań naukowych; Procesy poznania naukowego; * Złożoność fenomenu Prawdy / prawdy: Od prawdy absolutnej do epistemicznej koncepcji prawdy; * Typy badań naukowych: Badania podstawowe, Badania kompleksowe, Badania heurystyczne; Blok II zagadnień * Metodologia archeologii jako przykład normatywnej metodologii badań naukowych; * Metody badawcze i proces badawczy w archeologii z perspektywy metodologicznej * Dobre praktyki i standardy badań naukowych (rekomendacje NID) i publikacji naukowych (ich rodzaje i specyfika); * Archeologia w teorii i praktyce z perspektywy metodologicznej; * Koncepcja badań transdycyplinarnych i wielodyscyplinarnych na wybranym przykładzie archeologii historycznej; Blok III zagadnień * Wiedza i jej re-prezentacja jako elementy kultury; * Wyjaśnianie i uzasadnianie; rodzaje wyjaśnień naukowych; dedukcja i indukcja; przykłady z domeny nauk o przeszłości we współczesności; * Prospołeczność Naukowca: reaktywna i proaktywna * Problemy badawcze; Pytania badawcze; * Metodologia badań naukowych – podsumowanie, Metodologia ogólna versus Metodologia szczegółowa. |
Literatura: |
Literatura Podstawowa: Apanowicz J. 2002. Metodologias Ogólna, Gdynia. Buko A., Urbańczyk P. 2000. Archeologia w teorii i praktyce, Warszawa. Bachmann-Medick D. 2012. Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa. Bronk A. 2006. Metoda Naukowa, "Nauka" 1/2006, s. 47-64. Cichosz W. 2000. Metodologia. Elementarz Studenta. Gdańsk. Domańska E. (red.) 2010. Teoria Wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humianistyki. Antologia, Poznań. Domańska E. (red.) 2010. Teoria Wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humianistyki. Antologia, Poznań. Domańska E. 2018. Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała. Poznań. Frankfort Nachmias Ch., Nachmias D. 2001. Metody badawcze w Naukach społecznych, przeł. E. Hornowska, Poznań. Grobler A. 2006. Metodologia Nauk, Kraków. Kowalewski J., Piasek W. (red.) (2010) „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, Olsztyn. Mamzer H., Ostoja-Zagórski J. 2007. Orientacje badawcze w polskiej archeologii, "Nauka", 1/2007, s. 131-148. Ostoja-Zagórski J.(red.) 1997. Jakiej archeologii potrzebuje współczesna humanistyka? Poznań. Tabaczyński S., Cyngot D., Marciniak M., Zalewska A. (red.) 2012 .Przeszłość społeczna.Próba konceptualizacji.Poznań. Zalewska A. 2005. Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej, Lublin. Zalewska A. 2017. Archeologia czasów współczesnych i (nie)moc działania materialnych śladów Wielkiej Wojny w Polsce, „Ochrona Zabytków” 2017/2, s. 47-77. Zalewska A. 2021. Archeologia frontu wschodniego Wielkiej Wojny jako wyzwanie, Lublin-Warszawa |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną (fakty, teorie, metody) archeologii, nauk humanistycznych i innych współpracujących z archeologią, zna terminologię związaną z metodologią nauk humanistycznych [K_W01, P7U_W, P7S_WG] w stopniu pogłębionym uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia, uwzględniającą interdyscyplinarny charakter archeologii [K_W02, P7U_W, P7S_WG] w stopniu pogłębionym złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonych działań w zakresie archeologii w zakresie uwarunkowań kulturowych [K_W05, P7U_W, P7S_WK] UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI - samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze z zakresu archeologii oraz innowacyjnie dobierać metody i narzędzia ich rozwiązywania, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, formułować i weryfikować hipotezy [K_U01, P7U_U, P7S_UW] przeprowadzić krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie metodologii badań naukowych w tym operować terminami z zakresu ogólnej metodologii nauk [K_U02, P7U_U, P7S_UW] KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy, w tym we wspólnocie interpretacyjnej i życia, w tym wspólnocie/ wspólnotach pamięci a także krytycznej oceny odbieranych treści oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych [K_K01, P7U_K, P7S_KK] aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form oraz z opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [K_K02, P7U_K, P7S_KK] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.