Metodologia nauk humanistycznych i społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-MNHS-AI-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk humanistycznych i społecznych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 2,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji 15,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 15,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 30,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów 30,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | aktywność: K_W05, K_W08, K_W09, K_U02, K_U07, K_K02 dyskusja: K_W05, K_W08, K_W09, K_U02, K_U07, K_K02 test: K_W05, K_W08, K_W09, K_U02, K_U07, K_K02 |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przyswojenie przez studentów podstawowych pojęć i metod współczesnej metodologii nauk humanistycznych i społecznych ułatwiających samodzielne studiowanie literatury naukowej; zapoznanie studentów z teoretycznymi, metodologicznymi oraz kulturowymi fundamentami badań; wskazanie kulturowych i poznawczych ograniczeń nauki; wyposażenie studentów w podstawowe kategorie i narzędzia analizy metodologicznej; zdobycie praktycznej umiejętności interpretacji tekstu; uświadomienie studentom funkcjonowania w obrębie nauki wielu ideałów poznania i związanych z nimi modeli badawczych [paradygmatów]. |
Literatura: |
Spis zalecanych lektur: (wybór): Adam Grobler, Metodologia nauk, Krakow 2006; Paul K. Feyerabend, Przeciw metodzie, Wrocław 1996; Thomas S. Kuhn, Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, Warszawa 1985; Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 1968; Jan Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991; Andrzej Zybertowocz, Przemoc i poznanie, Toruń 1995; J. Kmita, Kultura i poznanie, Warszawa 1985; J. Topolski, Teoria wiedzy historycznej, Poznań 1983; J. Brzeziński, O pożytkach płynących z nauki metodologii, w: Świat historii, pod red. W. Wrzoska, Poznań 1998, s. 113-124; J. Such, M. Szcześniak, Filozofia nauki, Poznań 1999, J. Losee, Wprowadzenie do filozofii nauki, Warszawa 2001; J. Pomorski, "Paradygmatyczna struktura historiografii współczesnej", [w:] Przegląd Humanistyczny, nr 10, 1987: 77-102; P. K. Feyerabend, "Krytyka naukowego rozumu", [w:] Racjonalność i styl myślenia, wybór E. Mokrzycki, Warszawa 1992: 162-217; Jakub Karpiński, Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 2006; Tadeusz Pawłowski, Pojęcia i metody współczesnej humanistyki, Wrocław 1977; Tadeusz Pawłowski, Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa 1978. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE główne kierunki rozwojowe nauk humanistycznych i społecznych oraz podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów, zdarzeń i procesów dziejowych K_W05 2. ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE współczesne dokonania, tendencje i uwarunkowania rozwojowe nauk humanistycznych i społecznych, w tym ich powiązanie z innymi dziedzinami i dyscyplinami nauki, w szczególności leżące u podstaw potrzeb informacyjnych społeczeństwa K_W08 3. ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w szczególności dotyczące zakresu swobody w dostępie do informacji i ograniczeń tego dostępu jako kontekstu działalności naukowej K_W09 UMIEJĘTNOŚCI 1 ABSOLWENT POTRAFI korzystać ze ustaleń naukowych i praktycznych współczesnych nauk humanistycznych i społecznych, dokonując właściwego doboru źródeł/tekstów oraz wyszukując, analizując, twórczo interpretując i oceniając zawarte w nich informacje K_U02 2. ABSOLWENT POTRAFI komunikować się w zakresie zasadniczych ustaleń nauk humanistycznych i społecznych ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w tym prezentując, w szczególności w formie pracy dyplomowej wnioski wyprowadzone z literatury przedmiotu oraz własnej analizy innych źródeł K_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE 01 ABSOLWENT JEST GOTÓW DO kreatywnego rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym ich rozwiązaniem K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.