Muzealnictwo i ochrona zabytków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-MOZ-AR-1S.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzealnictwo i ochrona zabytków |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego, suma 73h: wykłady 30h WY, ćwiczenia 15h CA, Konsultacje 2h Praca własna studenta, suma 47h: Przygotowanie do zajęć: 20h Przygotowanie do zaliczenia: 7h Studiowanie literatury przedmiotu: 20h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Warunki zaliczenia ćwiczeń: aktywność na zajęciach, ocena ciągła praca metodą projektu (prezentacja wyników w formie PP, referatu, eseju, fotorelacji, prezentacji multimedialnej etc kolokwia pisemne |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do Muzealnictwa i Ochrony Zabytków oraz uwarunkowania prawno-kulturowe 2. Pojęcia kluczowe: dziedzictwo kulturowe, zabytek, zabytek archeologiczny 3. Pojęcia kluczowe: kolekcjonerstwo, muzeum, muzealium, kultura materialna 4. Formy ochrony zabytków i rodzaje działań opiekuńczych wobec zabytków 5. Ochrona Zabytków w trans- inter- dyscyplinarnej perspektywie długiego trwania 6. Archeologia w służbie opieki nad zabytkami 7. Konserwacja zapobiegawcza, ochrona zabytków in situ 8. Szanse i zagrożenia ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego 9. Problem przestępczości wobec dziedzictwa archeologicznego 10. Kolekcjonerstwo, tradycja Muzejon, muzealnictwo, muzea, muzealia: rodzaje 11. Dynamika przemian w muzealnictwie po “nowe muzealnictwo”. 12. Rodzaje i funkcje muzeów na przestrzeni dziejów 13. Aktywności sprzyjające ochronie zabytków i muzealnictwu, w tym rola i znaczenie muzeów, ekspertów, społeczności w ochronie zabytków, 14. Typy wystaw muzealnych w teorii i praktyce (realne vs wirtualne; lokalne vs globalne; intelektualne vs emocjonalne) |
Literatura: |
Abramowicz A. (1991) Historia archeologii polskiej w XIX i XX wieku, Warszawa. Ausz A. et al. (red.) (2011), Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej, Lublin. Czopek S. (2000),Wstęp do muzealnictwa i konserwatorstwa archeologicznego, Rzeszów. Cyngot D., Zalewska A. (2010),Słowo i obraz na archeologicznej wystawie „Pradzieje ziem polskich”. W: Wiedza między słowem a obrazem, M. Zemło, A. Jabłoński, J. Szymczyk (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 189-208. Folga Januszewska D. (2006) Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo, „Muzealnictwo” 47, s. 9-13. Jędrysiak T. (2009) Turystyka muzealna, [w:] K. Buczkowska, A. Mikos v. Jażdżewski Konrad (1966),Ochrona zabytków archeologicznych. Zarys historyczny, Warszawa. Kobyliński Z. (2009),Własność dziedzictwa kulturowego: idee, problemy, kontrowersje, Warszawa. „Muzealnictwo”- wydawnictwo ciągłe: http://www.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/ Pomian K. (2012), Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI- XVIII wiek, Gdańsk. Raport - Ochrona zabytków (2019). Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa. Raport - Ochrona zabytków archeologicznych (2019). Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa. Trzciński M. (Red.) 2019. Praktyczne aspekty zwalczania przestępczości przeciwko dziedzictwu kulturowemu, Gdańsk. Trzciński M. 2017. Art. 23. Za zabytki tej kategorii są uważane...W: Dekret Rady Regencyjnej z 1918 r. o opiece nad zabytkami sztuki i kultury z komentarzem czyli eseje o prawie ochrony dziedzictwa kultury / red. Kamil Zeidler, Magdalena Marcinkowska, s. 178-183. |
Efekty uczenia się: |
1) rozumie interdyscyplinarny charakter archeologii oraz możliwości i pożytki ze współpracy z naukami humanistycznymi, ścisłymi i przyrodniczymi [K_W03]; 2) cele, organizację i funkcjonowanie instytucji związanych z ochroną zabytków i dziedzictwa kulturowego oraz zagadnienia konserwatorstwa i muzealnictwa archeologicznego; sposoby popularyzacji archeologii i konieczność udostępniania jej osiągnięć oraz znaczenie dziedzictwa archeologicznego dla tradycji i rozwoju więzi wspólnotowych [K_W09]; 3) zna i rozumie złożone uwarunkowania prawno-kulturowe prowadzonych działań w zakresie archeologii [K_W10]; 4) potrafi samodzielnie odnaleźć i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę nt. dziejów starożytnych, czasów wczesnohistorycznych i historycznych oraz określać i reprezentować np. w formie wystawy muzealnej czy poprzez edukację muzealną oddziaływanie społeczne i miejsce zdarzeń i procesów, jednostek i wspólnot w procesie historyczno-kulturowym [K_U01]; 5) potrafi posługiwać się właściwymi technikami badawczymi i dokumentacyjnymi w procesach skutkujących ochroną zabytków [K_K04]; 6) z zaangażowaniem zarówno reaktywnie jak i proaktywnie potrafi wziąć udział w organizowaniu i uczestniczeniu w różnorodnych przedsięwzięciach kulturalnych oraz potrafi prezentować argumenty własne i uszanować poglądy odmienne; ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych, zabytków i ich ochrony praz re-prezentacji (m.in. muzealnej) dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach [K_K05]; 7) potrafi planować, organizować i realizować pracę indywidualną oraz współdziałać w grupie przy rozwiązywaniu zagadnień i problemów szczegółowych oraz o charakterze interdyscyplinarnym w zakresach aktywności sprzyjających ochronie zabytków i muzealnictwu [K_U09]; 8) jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania w zakresach aktywności sprzyjających ochronie zabytków i muzealnictwu [K_K01]; 9) jest gotowy do aktywności w samodzielnym podejmowaniu odpowiedzialnych działań profesjonalnych w środowisku pracy i poza nim oraz jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań w zakresach aktywności sprzyjających ochronie zabytków i muzealnictwu [K_K02]; 10) jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia roli opiekuna zabytków, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, także do dbania o dorobek i tradycje zdobytego zawodu (muzealnika, pracownika placówki o charakterze muzealnym) [K_K07]. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Polit, Anna Ziębińska-Witek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.