Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzealnictwo i ochrona zabytków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-MOZ-AR-1S.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Muzealnictwo i ochrona zabytków
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego, suma 73h:

wykłady 30h WY,

ćwiczenia 15h CA,

Konsultacje 2h


Praca własna studenta, suma 47h:

Przygotowanie do zajęć: 20h

Przygotowanie do zaliczenia: 7h

Studiowanie literatury przedmiotu: 20h


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

aktywność na zajęciach, ocena ciągła

praca metodą projektu (prezentacja wyników w formie PP, referatu, eseju, fotorelacji, prezentacji multimedialnej etc

kolokwia pisemne

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do Muzealnictwa i Ochrony Zabytków oraz uwarunkowania prawno-kulturowe

2. Pojęcia kluczowe: dziedzictwo kulturowe, zabytek, zabytek archeologiczny

3. Pojęcia kluczowe: kolekcjonerstwo, muzeum, muzealium, kultura materialna

4. Formy ochrony zabytków i rodzaje działań opiekuńczych wobec zabytków

5. Ochrona Zabytków w trans- inter- dyscyplinarnej perspektywie długiego trwania

6. Archeologia w służbie opieki nad zabytkami

7. Konserwacja zapobiegawcza, ochrona zabytków in situ

8. Szanse i zagrożenia ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego

9. Problem przestępczości wobec dziedzictwa archeologicznego

10. Kolekcjonerstwo, tradycja Muzejon, muzealnictwo, muzea, muzealia: rodzaje

11. Dynamika przemian w muzealnictwie po “nowe muzealnictwo”.

12. Rodzaje i funkcje muzeów na przestrzeni dziejów

13. Aktywności sprzyjające ochronie zabytków i muzealnictwu, w tym rola i znaczenie muzeów, ekspertów, społeczności w ochronie zabytków,

14. Typy wystaw muzealnych w teorii i praktyce (realne vs wirtualne; lokalne vs globalne; intelektualne vs emocjonalne)

Literatura:

Abramowicz A. (1991) Historia archeologii polskiej w XIX i XX wieku, Warszawa.

Ausz A. et al. (red.) (2011), Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej, Lublin.

Czopek S. (2000),Wstęp do muzealnictwa i konserwatorstwa archeologicznego, Rzeszów.

Cyngot D., Zalewska A. (2010),Słowo i obraz na archeologicznej wystawie „Pradzieje ziem polskich”. W: Wiedza między słowem a obrazem, M. Zemło, A. Jabłoński, J. Szymczyk (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 189-208.

Folga Januszewska D. (2006) Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo, „Muzealnictwo” 47, s. 9-13.

Jędrysiak T. (2009) Turystyka muzealna, [w:] K. Buczkowska, A. Mikos v.

Jażdżewski Konrad (1966),Ochrona zabytków archeologicznych. Zarys historyczny, Warszawa.

Kobyliński Z. (2009),Własność dziedzictwa kulturowego: idee, problemy, kontrowersje, Warszawa.

„Muzealnictwo”- wydawnictwo ciągłe: http://www.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/

Pomian K. (2012), Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI- XVIII wiek, Gdańsk.

Raport - Ochrona zabytków (2019). Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa.

Raport - Ochrona zabytków archeologicznych (2019). Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa.

Trzciński M. (Red.) 2019. Praktyczne aspekty zwalczania przestępczości przeciwko dziedzictwu kulturowemu, Gdańsk.

Trzciński M. 2017. Art. 23. Za zabytki tej kategorii są uważane...W: Dekret Rady Regencyjnej z 1918 r. o opiece nad zabytkami sztuki i kultury z komentarzem czyli eseje o prawie ochrony dziedzictwa kultury / red. Kamil Zeidler, Magdalena Marcinkowska, s. 178-183.

Efekty uczenia się:

1) rozumie interdyscyplinarny charakter archeologii oraz możliwości i pożytki ze współpracy z naukami humanistycznymi, ścisłymi i przyrodniczymi [K_W03];

2) cele, organizację i funkcjonowanie instytucji związanych z ochroną zabytków i dziedzictwa kulturowego oraz zagadnienia konserwatorstwa i muzealnictwa archeologicznego; sposoby popularyzacji archeologii i konieczność udostępniania jej osiągnięć oraz znaczenie dziedzictwa archeologicznego dla tradycji i rozwoju więzi wspólnotowych [K_W09];

3) zna i rozumie złożone uwarunkowania prawno-kulturowe prowadzonych działań w zakresie archeologii [K_W10];

4) potrafi samodzielnie odnaleźć i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę nt. dziejów starożytnych, czasów wczesnohistorycznych i historycznych oraz określać i reprezentować np. w formie wystawy muzealnej czy poprzez edukację muzealną oddziaływanie społeczne i miejsce zdarzeń i procesów, jednostek i wspólnot w procesie historyczno-kulturowym [K_U01];

5) potrafi posługiwać się właściwymi technikami badawczymi i dokumentacyjnymi w procesach skutkujących ochroną zabytków [K_K04];

6) z zaangażowaniem zarówno reaktywnie jak i proaktywnie potrafi wziąć udział w organizowaniu i uczestniczeniu w różnorodnych przedsięwzięciach kulturalnych oraz potrafi prezentować argumenty własne i uszanować poglądy odmienne; ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych, zabytków i ich ochrony praz re-prezentacji (m.in. muzealnej) dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach [K_K05];

7) potrafi planować, organizować i realizować pracę indywidualną oraz współdziałać w grupie przy rozwiązywaniu zagadnień i problemów szczegółowych oraz o charakterze interdyscyplinarnym w zakresach aktywności sprzyjających ochronie zabytków i muzealnictwu [K_U09];

8) jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania w zakresach aktywności sprzyjających ochronie zabytków i muzealnictwu [K_K01];

9) jest gotowy do aktywności w samodzielnym podejmowaniu odpowiedzialnych działań profesjonalnych w środowisku pracy i poza nim oraz jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań w zakresach aktywności sprzyjających ochronie zabytków i muzealnictwu [K_K02];

10) jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia roli opiekuna zabytków, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, także do dbania o dorobek i tradycje zdobytego zawodu (muzealnika, pracownika placówki o charakterze muzealnym) [K_K07].

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Polit, Anna Ziębińska-Witek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0