Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Medialny tygiel językowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-MTJ-FP.RM-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Medialny tygiel językowy
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: Przedmioty fakultatywne, Filologia polska I st., semestr 1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wykład jest adresowany w szczególności do tych studentów, którzy wybrali specjalność redaktorsko-medialną.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Wykład: 15 h

Konsultacje indywidualne: 1h

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury przedmiotu: 20 h

Przygotowanie do zaliczeń: 14 h

- Łącznie godzin: 50 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Ocenie poddawane będą:


Wartość merytoryczna głosów zabieranych w dyskusjach dydaktycznych: W1, W2, K1.


Wartość merytoryczna uwag zgłaszanych w toku analiz materiałowych: W3, U1 (premiowana będzie spostrzegawczość, wnikliwość oraz krytycyzm).


Kolokwium zaliczeniowe: W1, W2, W3, U1.

Pełny opis:

Problematyka zajęć koncentruje się wokół pragmatyki i stylu komunikatów medialnych. Podjęte w ramach wykładu rozważania teoretyczne i analizy materiałowe mają na celu ukazanie integralnego związku między językowym kształtem wypowiedzi dziennikarskiej a realizowanymi za jej pomocą intencjami nadawcy, sposobem ukazywania rzeczywistości oraz kontekstem społecznym, kulturowym i biznesowym.

Literatura:

1. Barańczak Stanisław: Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, Wrocław, Ossolineum, 2017. (Stąd zwłaszcza rozdział: "Słowo-perswazja-kultura masowa").

2. Dybalska Renata, Kępa-Figura Danuta, Nowak Paweł: Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004. (Stąd zwłaszcza: R. Dybalska "Realizacja różnych płaszczyzn komunikacyjnych w wybranych gatunkach wypowiedzi radiowych" oraz D. Kępa-Figura "Gry językowe w komunikacji radiowej").

3. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Zbigniew Bauer, Edward Chudziński, Kraków 2000. (Stąd zwłaszcza: T. Goban-Klas "Komunikowanie i media" oraz W. Pisarek "Podstawy retoryki dziennikarskiej").

4. Grzegorczykowa R.: Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. (Stąd zwłaszcza rozdział o funkcjach wypowiedzi).

5. Skudrzykowa Aldona, Urban Krystyna: Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Kraków-Warszawa 2000.

6. Wojtak M., Idiolektalne wymiary języka prasy [w:] Socjolekt – idiolekt – idiostyl: historia i współczesność, red. U. Sokólska, Wydawnictwo Prymat, Białystok 2017, s. 431-443, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/handle/11320/9729.

7. Wojtak Maria: Rozłożone gazety. Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Lublin 2015.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1: Student w zaawansowanym stopniu zna problematykę wewnętrznego zróżnicowania języka polskiego (w szczególności dyferencjacji stylistycznej) znajdującego odzwierciedlenie w publikacjach medialnych, a także rozumie relacje między językiem i stylem takich publikacji a ich wymiarem semantycznym i pragmatycznym. K_W03

W2: Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie relację między zjawiskami językowymi obserwowanymi w mediach a polskim i europejskim kontekstem społeczno-kulturowym oraz fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji. K_W03, K_W08

W3: Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie metody analizy językowo-stylistycznej oraz interpretacji różnych przekazów medialnych. K_W05

Umiejętności:

U1: Student potrafi dokonać poprawnej analizy różnego typu publikacji medialnych reprezentujących różnorodne zjawiska i procesy językowo-kulturowe. K_U05

Kompetencje społeczne:

K1: Student jest gotów do wzięcia udziału w debacie publicznej za pośrednictwem mediów masowych, z poszanowaniem poglądów drugiej strony oraz poczuciem społecznej odpowiedzialności za słowo. K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aneta Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aneta Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)