Nowe formy dziennikarskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-NFD-FP.RM-1S.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowe formy dziennikarskie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | -Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny zajęć: wykład 15 h konwersatorium 30 h konsultacje indywidualne: 1 h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie do zajęć: 29 h Przygotowanie do zaliczeń: 5 h Studiowanie literatury przedmiotu: 10 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład: wykład problemowy, wykład z elementami dyskusji - W01, W02, W03. Konwersatorium: aktywność, prace zaliczeniowe, prezentacje – W01, W02, W03, U01, U02, K01. |
Pełny opis: |
Wykład ma zapoznać studentów z podstawowymi przeobrażeniami mediów i procesami translokacji oraz transpozycji mediów. Celem konwersatorium jest zaś utrwalenie wiedzy zdobytej na wykładzie i kształtowanie umiejętności analizowania i redagowania komunikatów medialnych poddanych agregacji i konwergencji oraz umiejętności postrzegania komunikacji medialnej jako przestrzeni kreacji. |
Literatura: |
1. Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008. 2. O mediach i komunikacji. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, red. E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachura, M. Worsowicz, Łódź 2010. 3. Translokacje i transpozycje w mediach, red. A. Woźny, Wrocław 2003. 4. M. Wojtak, Rozłożone gazety. Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Lublin 2015. 5. Z. Bauer, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia. Teoria. Praktyka, Kraków 2009. 6. Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny- Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010. 7. E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015. 8. Współczesne media, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2017 (t.1), 2019 (t. 2). 9. M. Wojtak, O internetowych wersjach zapowiedzi dziennikarskich, "Postscriptum Polonistyczne" 2014, nr 2 (14), s. 39-56. 10. G. Stachyra, Podcasting w perspektywie specyfiki produkcji radiowej, "Media - Kultura - Komunikacja Społeczna" 2016, nr 12 (4), s. 71-87. 11. J. Wasilewski, Język tabloidów - jego źródła i mechanizmy, [w:] Oblicza polszczyzny, red. A. Markowski, R. Pawelec, Warszawa 2012, s. 169-181. 12. E. Bulisz, Gatunkowe ukształtowanie współczesnej prasy kobiecej, Lublin 2022. 13. D. Gocół, Rola kategorii ustności w rozwoju historii mówionej, [w:] Gawędy o kulturach IV, red. D. Gocół, J. Szadura, s. 55-68. 14. D. Gocół, Historia mówiona: geneza, rozwój, koncepcje, Lublin 2023. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W01 Student zna i rozumie tendencje rozwojowe współczesnych mediów, na tle ich historii, oraz ich roli w różnych aspektach funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego; K_W25. W02 Ma podstawowe kompetencje w zakresie pracy redakcyjnej (merytoryczne i techniczne przygotowanie tekstu); K_W26. W03 Ma wiedzę o gatunkach dziennikarskich oraz strukturze tekstu prasowego, gatunkach radiowych, w tym reportażu radiowym oraz podstawową wiedzę o gatunkach telewizyjnych; K_W28. Umiejętności U01 Ma przygotowanie do pracy w redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych, w placówkach kulturalnych i wydawnictwach; K_U22. U02 Potrafi zdobywać i weryfikować informacje przydatne w redagowaniu wypowiedzi dziennikarskich; potrafi pisać i redagować proste teksty informacyjne i publicystyczne; K_U23. Kompetencje K01 Ujawnia kreatywność, świadomość tego, że dziennikarstwo jest także twórczością, a komunikacja sztuką użytkową; K_K14. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Damian Gocół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.