Nowoczesne środki techniczne w nauczaniu historii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-NST-H.N-2S.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne środki techniczne w nauczaniu historii |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: > Konwersatorium 15 h > Konsultacje indywidualne: 2 h > 2. Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) > Przygotowanie do zajęć: 5 h > Przygotowanie do zaliczeń 5 h > Studiowanie literatury przedmiotu: 8 h > Razem: 30 h = 1 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | bieżąca ocena pracy indywidualnej i grupowej [efekty modułowe W01, U01, K01, K02, K03, K04]. |
Pełny opis: |
Cele ogólne zajęć laboratoryjnych (część II). Student wykazuje dobrą orientację w środowisku nowych technologii oraz powiązanych z nimi tekstów kultury i obiektów cyfrowych, co w praktyce przekłada się na wykorzystanie nowych technologii w ramach dydaktyk przedmiotowych: tworzy bibliotekę własnych zasobów edukacyjnych, projektuje autorską koncepcję modułu e-booka, eksplikuje założenia teoretyczno-metodologiczne, potrafi dostosować narrację historyczną do celów dydaktycznych. Cele szczegółowe: podejmuje próby świadomego kształtowania struktury przekazu jako autonomicznej całości przedstawiająco-narracyjnej, merytorycznie uzasadnia własne poglądy, przemyślenia i propozycje rozwiązań dydaktycznych, wykazuje zainteresowanie uwzględnianiem w nauczaniu historii treści metahistorycznych „tzn. odnoszących się do nauki historycznej i jej problemów metodologicznych”. [taksonomia J. Maternickiego z 1993, z późniejszymi modyfikacjami]. |
Literatura: |
Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004; A. Ogonowska, Współczesna edukacja medialna. Teoria i rzeczywistość, Kraków 2013; Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015; Mariusz Pisarski, http://techsty.art.pl/hipertekst/definicje.htm; A. Ogonowska, Polityka (re)prezentacji. Studia i szkice o kulturze medialnej, Kraków 2013; Scenariusz zajęć i materiały pomocnicze dla nauczycieli, red. M. Hajdukiewicz, S. Żmiejwska Kwiręg, wyd. Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawa 2010. V. Julkowska, Myślenie historyczne jako kategoria pojęciowa i złożona kompetencja kulturowa w obszarze dydaktyki historii, [w:] Współczesna edukacja historyczna. Doświadczenia i oczekiwania, red. J. Budzyńska, J. Strykowska, Poznań 2015, s. 153-162; E. Kulczycki, Blogi i serwisy naukowe. Komunikacja naukowa w kulturze konwergencji, [w:] Materiały konferencyjne EBIB nr 22, red. I. Sójkowska, Toruń 2012 [dostęp: on-line]; E. Kulczycki, Projektowanie i doskonalenie wortalu internetowego w oparciu o przyjęty model badania procesów komunikacji, [w:] Modele badania skuteczności promocji nauki, Poznań 2012 [dostęp: on-line]; Z. Zieliński, E-learning w edukacji: jak stworzyć multimedialną i w pełni interaktywną treść dydaktyczną, Gliwice 2012; E. Kulczycki, Wykorzystanie mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe w Polsce. Badania w formule otwartego notatnika, [w:] Komunikologia. Teoria i praktyka, red. E. Kulczycki, M. Wendland, Poznań 2012, s. 89-110. A. Ogonowska, Kultura, komunikacja i kompetencja wizualna w kontekście wybranych zagadnień współczesnej humanistyki [w:] Komunikologia. Teoria i praktyka, red. E. Kulczycki, M. Wendland, Poznań 2012, s. 53-68; A. Ogonowska, Kompetencje medialne i informacyjne. Wybrane modelowe ujęcia i koncepcje, "Zeszyty Prasoznawcze", T. 58, nr 1 (221), Kraków 2015, s. 72–88; M. Kilanowski, H. Sankowska, Kopernikański model nauczania, „Respublica”, 2014, nr 3, s. 46-48; Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, tłum. J. Jedliński, Warszawa 2011; B. Korzeniowski, Medializacja i mediatyzacja pamięci – nośniki pamięci i ich rola w kształtowaniu pamięci przeszłości, „Kultura Współczesna”, 2007, nr 3, s. 5-23. |
Efekty uczenia się: |
W01 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu nowoczesnych środków technicznych w nauczaniu historii K_W08, H1A_W02, H1A_W03,H1A_W05, H1A_W06, H1A_W10 U01 ma głębokie przekonanie o konieczności ustawicznego rozszerzania swojej wiedzy z zakresu nowoczesnych środków technicznych K_U08, H2A_U03 H2A_U09 K01 ma właściwe przygotowanie z zakresu nowoczesnych środków technicznych do wykonywania zawodu nauczyciela historii K_K03, H2A_K04 K02 jest świadomy odpowiedzialności prawnej i etycznej, które wiążą się z nabyciem praw oraz wykonywaniem zawodu nauczyciela K_K04, H2A_K04 K03 ma świadomość konieczności ciągłego uzupełniania swoich umiejętności teoretycznych i praktycznych, potrafi organizować proces uczenia się innych osób K_K05, H2A_K01 K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizowaniu zadań z zakresu stosowania nowoczesnych środków technicznych w procesie nauczania, K_K07, H2A_K03 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KW
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Szewczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.