Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obudowa publikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-OP-ETR.W-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Obudowa publikacji
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

- laboratorium: 30 h

- konsultacje: 2 h

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

- przygotowanie do zajęć: 10 h

- przygotowanie prac zaliczeniowych: 18 h

Łączna liczba godzin: 60 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Ocena cząstkowych prac zaliczeniowych (U1-4)

Pełny opis:

Ponad 40 lat temu J. Trznadlowski napisał „Książka szuka czytelnika”. Patrząc na współcześnie wydawane publikacje, dochodzimy do wniosku, że bardziej adekwatna wydaje się dziś myśl „Książka (a już na pewno okładka/obwoluta) szuka nabywcy”. Rozwój rynku książki, ogromna konkurencja na nim, rozwój potrzeb, gustów i wymagań czytelników spowodowały konieczność w sposobie komunikowania z odbiorcą. Dziś książka musi być nie tylko dobrze wydana, ale także dobrze „opakowana”, by została w ogóle zauważona. Obudowa publikacji jest bowiem pierwszy elementem, z którym styka się czytelnik i to ona decyduje o „pierwszym wrażeniu”.

Zajęcia poświęcone są przede wszystkim tym elementom obudowy publikacji, które mają największy wpływ na pobudzenie zainteresowań czytelnika, zachęcenie go do lektury i zakupu książki. Studenci – analizując przykłady publikacji udanych, wewnętrznie spójnych, fortunnych, ale też nietrafionych, nieprzemyślanych, wewnętrznie nieskorelowanych oraz tworząc własne propozycje paratekstów na okładki/obwoluty i projektując całe obwoluty – uczą się, jak świadomie wykorzystywać przestrzeń okładki i różne gatunki mowy, jak atrakcyjnie, estetycznie i etycznie prezentować książkę, nie czyniąc z obudowy publikacji narzędzia taniej reklamy.

Literatura:

Loewe Iwona, 2007, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Katowice.

Piętkowa Romualda, 2004, Paratekstualność w dyskursie naukowym, [w:] Wielojęzyczność w perspektywie stylistyki i poetyki, pod red. M. Ruszkowskiego, Kielce.

Piętkowa Romualda, 2007, Gatunki paratekstualne wobec prototypu stylu naukowego, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 3, Gatunek a odmiany funkcjonalne, pod red. D. Ostaszewskiej, Katowice.

Wolański Adam, 2008, Edycja tekstów, Warszawa.

Trzynadlowski J. , Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1976.

Trzynadlowski J., Autor, dzieło, wydawca, Wrocław 1979.

Piekarczyk D., (Nie) oceniaj książki po okładce, Lublin 2020.

Efekty uczenia się:

Umiejętności

U1 - Student potrafi zanalizować i kompetentnie ocenić projekty wydawnicze - okładkę, obwolutę (K_U03, K_U04),

U2 - potrafi wskazać teksty najlepiej prezentujące daną publikację, omówić ich szczegółowe funkcje, użyte środki językowe i pozajęzykowe K_U04),

U3 - umie samodzielnie zaprojektować okładkę i obwolutę książki, w tym zredagować parateksty, które mają się na nich pojawić (K_U05, K_U06, K_U07),

U4 - potrafi dostosować elementy obudowy do specyfiki tekstu, jaki "eskortują" (np. tekst naukowy, popularnonaukowy, użytkowy, literacki, tekst dla dzieci itp.) (K_U12).

Kompetencje społeczne

K1 - Student potrafi w różnorodny sposób współdziałać i pracować w grupie nad projektem wydawniczym i jego elementami, jest odpowiedzialny za podejmowane przez siebie działania (K_K02),

K2 - dostrzega problemy etyczne wynikające z nadużywania środków perswazyjnych i składania czytelnikowi obietnic, które nie mogą być

spełnione, potrafi rozstrzygać problemy zgodnie z zasadami etyki naukowej i zawodowej (K_K04).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Piekarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Piekarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Piekarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0