Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PD-H.N-1S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wykład adresowany jest do studentów specjalności nauczycielskiej.

W sytuacjach nadzwyczajnych może odbywać się z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams, wymaga umiejętności jej obsługiwania i dostępu do odpowiedniego sprzętu.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

wykład - 30 godz.

konsultacje indywidualne - 10 godz.

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

przygotowanie do zaliczenia - 10 godz.

przygotowanie do zajęć - 5 godz.

studiowanie literatury przedmiotu - 5 godz.


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium - W08 (ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstaw dydaktyki), U08 (ma świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności jej ustawicznego pogłębiania).

Uczestnictwo i aktywność na wykładzie - K03 (ma właściwe przygotowanie dydaktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela historii i społeczeństwa), K05 (ma świadomość konieczności ciągłego uzupełniania swoich umiejętności teoretycznych i praktycznych).



Pełny opis:

Przedmiot poszerza przygotowanie pedagogiczno-psychologiczne studentów, poprzez aplikację dorobku różnych dziedzin humanistycznych i społecznych, a zwłaszcza dydaktyki ogólnej, teorii nauczania, komunikacji społecznej oraz refleksji teoretycznej nad istotą edukacji i jej potrzebami formułowanymi pod kątem określonych zadań dydaktyczno-wychowawczych w szkołach różnych szczebli. Jego zadaniem jest poszerzenie i uporządkowanie wiedzy teoretycznej w zakresie: strategii, celów, metod, zasad, form, treści nauczania-uczenia się, środków dydaktycznych, warsztatu nauczyciela, dorobku i perspektyw edukacji etc. Tematyka wykładu pozostaje w ścisłym związku z potrzebami współczesnej edukacji szkolnej i pozaszkolnej. Ukierunkowana jest na kształcenie nauczyciela-nowatora, doceniającego znaczenie dalszego, permanentnego samokształcenia się.

Literatura:

Pomocniczo:

1. Czesław Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, wyd. 2, Warszawa 2002.

2. Podręczniki i poradniki. Konteksty – Dyskursy – Perspektywy, red. Mariola Chomczyńska–Rubacha, Kraków 2011.

3. Myślenie historyczne, red. Robert Traba, Holger Thünemann, cz. I–II, Poznań 2015.

4. Marcin Kula, Krótki raport o użytkowaniu historii, Warszawa 2004.

5. Barbara Wagner, Szkoła publiczna w Polsce w XX wieku, Zarys dziejów społecznych, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

W1: Student zna szkołę jako instytucję wspomagającą rozwój jednostki i społeczeństwa - K_W08.

W2: Student dysponuje uporządkowaną wiedzą o teoriach, zasadach, metodach i formach oraz środkach dydaktycznych w procesie kształcenia szkolnego i pozaszkolnego. Zwraca uwagę na specyfikę historii i wiedzy obywatelskiej - K_W08.

W3: Student posiada ogólną wiedzę na temat rozwoju psychofizycznego człowieka, jego potrzeb i zdolności poznawczych na poszczególnych poziomach edukacyjnych (zwłaszcza w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości) - K_W08.

W4: Student dysponuje wiedzą na temat bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza jej terenem - K_W08

U1: Student potrafi stosować wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i przedmiotową (historia i wiedza o społeczeństwie) do obserwacji i rozwiązywania konkretnych zdarzeń dydaktycznych i wychowawczych - K_U08.

U2: Student potrafi wykorzystać własne kompetencje komunikacyjne i negocjacyjne w celu kierowania klasą - K_U08.

U3: Student potrafi współdziałać ze środowiskiem społecznym (lokalnym), rodzicielskim, nauczycielskim i uczniowskim w celu realizacji zakładanych celów dydaktyczno-wychowawczych, zwłaszcza w dziedzinie historii i wiedzy o społeczeństwie - K_U08.

U4: Student umie korzystać z różnych źródeł wiedzy i doświadczeń pedagogicznych - K_U08.

U5: Student potrafi dokonać diagnozy, kontroli i autooceny wyników kształcenia - K_U08.

K1: Student ma świadomość wymagań i oczekiwań stojących wobec nauczyciela historii oraz konieczności permanentnego kształcenia i potwierdzania swych kompetencji nauczycielskich - K_K05.

K2: Student posiada świadomość etycznego wymiaru relacji nauczyciel-uczeń - K_K03, K_K05.

K3: Student odczuwa potrzebę prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_K03, K_K05

K4: Student poczuwa się do współodpowiedzialności za oddziaływanie szkoły na dzieci i młodzież - K_K03.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Szewczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0