Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PD-H.N-1S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wykład adresowany jest do studentów specjalności nauczycielskiej. W sytuacjach nadzwyczajnych może odbywać się z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams, wymaga umiejętności jej obsługiwania i dostępu do odpowiedniego sprzętu. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: wykład - 30 godz. konsultacje indywidualne - 10 godz. - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): przygotowanie do zaliczenia - 10 godz. przygotowanie do zajęć - 5 godz. studiowanie literatury przedmiotu - 5 godz. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Kolokwium - W08 (ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstaw dydaktyki), U08 (ma świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności jej ustawicznego pogłębiania). Uczestnictwo i aktywność na wykładzie - K03 (ma właściwe przygotowanie dydaktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela historii i społeczeństwa), K05 (ma świadomość konieczności ciągłego uzupełniania swoich umiejętności teoretycznych i praktycznych). |
Pełny opis: |
Przedmiot poszerza przygotowanie pedagogiczno-psychologiczne studentów, poprzez aplikację dorobku różnych dziedzin humanistycznych i społecznych, a zwłaszcza dydaktyki ogólnej, teorii nauczania, komunikacji społecznej oraz refleksji teoretycznej nad istotą edukacji i jej potrzebami formułowanymi pod kątem określonych zadań dydaktyczno-wychowawczych w szkołach różnych szczebli. Jego zadaniem jest poszerzenie i uporządkowanie wiedzy teoretycznej w zakresie: strategii, celów, metod, zasad, form, treści nauczania-uczenia się, środków dydaktycznych, warsztatu nauczyciela, dorobku i perspektyw edukacji etc. Tematyka wykładu pozostaje w ścisłym związku z potrzebami współczesnej edukacji szkolnej i pozaszkolnej. Ukierunkowana jest na kształcenie nauczyciela-nowatora, doceniającego znaczenie dalszego, permanentnego samokształcenia się. |
Literatura: |
Pomocniczo: 1. Czesław Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, wyd. 2, Warszawa 2002. 2. Podręczniki i poradniki. Konteksty – Dyskursy – Perspektywy, red. Mariola Chomczyńska–Rubacha, Kraków 2011. 3. Myślenie historyczne, red. Robert Traba, Holger Thünemann, cz. I–II, Poznań 2015. 4. Marcin Kula, Krótki raport o użytkowaniu historii, Warszawa 2004. 5. Barbara Wagner, Szkoła publiczna w Polsce w XX wieku, Zarys dziejów społecznych, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
W1: Student zna szkołę jako instytucję wspomagającą rozwój jednostki i społeczeństwa - K_W08. W2: Student dysponuje uporządkowaną wiedzą o teoriach, zasadach, metodach i formach oraz środkach dydaktycznych w procesie kształcenia szkolnego i pozaszkolnego. Zwraca uwagę na specyfikę historii i wiedzy obywatelskiej - K_W08. W3: Student posiada ogólną wiedzę na temat rozwoju psychofizycznego człowieka, jego potrzeb i zdolności poznawczych na poszczególnych poziomach edukacyjnych (zwłaszcza w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości) - K_W08. W4: Student dysponuje wiedzą na temat bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza jej terenem - K_W08 U1: Student potrafi stosować wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i przedmiotową (historia i wiedza o społeczeństwie) do obserwacji i rozwiązywania konkretnych zdarzeń dydaktycznych i wychowawczych - K_U08. U2: Student potrafi wykorzystać własne kompetencje komunikacyjne i negocjacyjne w celu kierowania klasą - K_U08. U3: Student potrafi współdziałać ze środowiskiem społecznym (lokalnym), rodzicielskim, nauczycielskim i uczniowskim w celu realizacji zakładanych celów dydaktyczno-wychowawczych, zwłaszcza w dziedzinie historii i wiedzy o społeczeństwie - K_U08. U4: Student umie korzystać z różnych źródeł wiedzy i doświadczeń pedagogicznych - K_U08. U5: Student potrafi dokonać diagnozy, kontroli i autooceny wyników kształcenia - K_U08. K1: Student ma świadomość wymagań i oczekiwań stojących wobec nauczyciela historii oraz konieczności permanentnego kształcenia i potwierdzania swych kompetencji nauczycielskich - K_K05. K2: Student posiada świadomość etycznego wymiaru relacji nauczyciel-uczeń - K_K03, K_K05. K3: Student odczuwa potrzebę prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_K03, K_K05 K4: Student poczuwa się do współodpowiedzialności za oddziaływanie szkoły na dzieci i młodzież - K_K03. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Szewczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.