Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programy graficzne w edytorstwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PGE-ETR.W-1S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0211) Techniki audiowizualne i produkcja medialna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Programy graficzne w edytorstwie
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Strona przedmiotu: https://www.drukomat.pl/blog/programy-graficzne-czyli-w-plikach-wszystko-gra/
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość obsługi komputera i edytorów tekstu. Mile widziana podstawowa wiedza z zakresu grafiki rastrowej i wektorowej.



Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela): 30 h (laboratorium)

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 70–90 h, np.:

Przygotowanie do zajęć: 15 h

Przygotowanie do zaliczeń (projekt końcowy, ćwiczenia): 25 h

Studiowanie literatury przedmiotu: 30–50 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę:

- Aktywność na zajęciach (20%)

- Zadania praktyczne (portfolio*) w programach graficznych (30%)

- Projekt końcowy (50%) – przygotowanie materiałów edytorskich zgodnie z wytycznymi

*Oceniane jest portfolio, na które składają się prace z zajęć z całego semestru. Prace są oceniane pod 4 kryteriami:

- pomysł

- wypełnienie briefu

- estetyka wykonania

- dotrzymanie terminu oddania pracy

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia:

1. Wprowadzenie do grafiki komputerowej: Podstawowe pojęcia, różnice między grafiką rastrową a wektorową.

2. Adobe Photoshop / GIMP: Podstawy edycji grafiki rastrowej, korekcja kolorów, warstwy, maski, narzędzia retuszu, przygotowanie grafik do druku.

3. Adobe Illustrator / Inkscape: Tworzenie grafiki wektorowej, ścieżki, narzędzia rysowania, typografia, projektowanie logotypów.

4. Adobe InDesign / Scribus: Skład tekstu i layout, zasady typografii, projektowanie publikacji (broszury, książki, e-booki).

5. Przygotowanie do druku i publikacji cyfrowej: Formatowanie plików, kolory CMYK i RGB, profile ICC.

6. Projekt końcowy: Tworzenie kompletnego projektu edytorskiego (np. okładka książki, skład książki, magazynu lub broszury).

Literatura:

S. Kelby, "Adobe Photoshop CC. Oficjalny podręcznik", Helion

M. Monroy, "Adobe Illustrator CC. Oficjalny podręcznik", Helion

A. Wieniewski, "Scribus. Program do składu publikacji", PWN

P. Sahre, "Two-Dimensional Man: A Graphic Memoir", Abrams Press

Dokumentacja online: Adobe, GIMP, Inkscape, Scribus

Efekty uczenia się:

Wiedza (W):

- Zna podstawowe zasady edycji grafiki rastrowej i wektorowej.

- Rozumie różnice między grafiką do druku a grafiką cyfrową.

- Ma wiedzę na temat zasad typografii i układu stron w publikacjach.

- Zna metody przygotowania plików do publikacji i druku.

- Rozumie znaczenie formatów plików graficznych oraz ich wpływ na jakość druku i publikacji cyfrowej.

Umiejętności (U):

- Potrafi edytować i tworzyć grafikę rastrową i wektorową przy użyciu odpowiedniego oprogramowania.

- Umie stosować zasady typografii i składu tekstu w projektach edytorskich.

- Potrafi formatować i przygotować pliki do druku i publikacji cyfrowej.

- Umie wykorzystywać narzędzia graficzne do tworzenia layoutów i kompozycji wizualnych.

- Potrafi analizować i rozwiązywać problemy związane z edycją i obróbką grafiki.

Kompetencje społeczne (KS):

- Potrafi samodzielnie planować i organizować pracę nad projektami graficznymi.

- Wykazuje dbałość o estetykę i jakość tworzonych materiałów.

- Rozumie znaczenie praw autorskich w zakresie wykorzystania grafiki i typografii.

- Potrafi efektywnie pracować w grupie nad projektami edytorskimi.

- Jest otwarty na rozwój i doskonalenie swoich umiejętności w zakresie grafiki i edytorstwa cyfrowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Rowiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0