Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka angielskego - wymowa i transkrypcja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PNJA4-A.N-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka angielskego - wymowa i transkrypcja
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

• Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 2,0

• Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0

• Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0

• Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0

• Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 3,0


Razem: 30 godzin = 1 ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych - 1 godzina dydaktyczna. 30% nieobecności (bez względu na przyczynę) uniemożliwia otrzymanie zaliczenia.

2. Podstawą otrzymania zaliczenia jest systematyczne przygotowywanie się do zajęć, aktywny udział w zajęciach oraz pozytywne oceny ze sprawdzianów pisemnych i ustnych.

Pełny opis:

Celem nauczania przedmiotu jest przełożenie na umiejętności praktyczne wiadomości teoretycznych uzyskanych na zajęciach z fonetyki, ze szczególną uwagą poświęconą na eliminację interferencji jęz .polskiego na wymowę angielską. Zajęcia w semestrze III i IV obejmują następującą tematykę:

1. Akcent wyrazowy i zdaniowy.

2. Formy słabe.

3. Procesy mowy łączonej.

4. Rytm.

5. Intonacja.

Literatura:

1. A. Mańkowska, M. Nowacka, M. Kłoczowska (2009) How Much Wood Would a Woodchuck Chuck? English Pronunciation Practice Book. Kraków-Rzeszów-Zamość: Konsorcjum Akademickie

2. J. Szpyra, W. Sobkowiak (2011) Workbook in English Phonetics. Lublin: UMCS

3. J. Arabski, A. Porzuczek, A. Rojczyk (2013) Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla Polaków. Katowice: Uniwersytet Śląski

4. W. Sobkowiak (2001) English Phonetics for Poles. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie

5. M. Vaughan-Rees (2002) Test your pronunciation. Edinburgh Gate: Pearson Ltd. & Penguin Books

Efekty uczenia się:

01 posiada wiedzę dotyczącą miejsca akcentu Received Pronunciation w krajobrazie akcentów i dialektów brytyjskich; potrafi tę wiedzę odnieść do opisu akcentu słyszanego w mowie rodzimych użytkowników jęz. angielskiego: K_W01, K_U01, K_U02

02 potrafi opisać i wymówić cechy charakterystyczne angielskich dźwięków, mowy łączonej oraz prozodii: K_W02, K_U02, K_U06

03 zna zasady tworzenia zapisu fonetycznego; biegle posługuje się transkrypcją fonetyczną, zarówno w czytaniu, jak i w samodzielnym zapisie: KW_04, K_U06

04 potrafi wymówić głoski języka angielskiego, z uwzględnieniem ich wariantów kontekstowych: K_U01, K_U02

05 rozumie istotę interferencji fonetycznej i zna sposoby eliminacji akcentu polskiego w wymowie angielskiej; potrafi ocenić wymowę innych osób: K_W01, K_W04, K_U02, K_U10

06 jest świadomy roli słuchania w doskonaleniu wymowy w języku obcym i potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie do wyszukiwania autentycznych materiałów dźwiękowych w celu zwiększenia swojej ekspozycji na język mówiony; jest świadomy odpowiedzialności za samodzielną pracę nad wymową: K_U04, K_U10, K_K01

07 jest świadomy odpowiedzialności za przyszłe kształcenie fonetyczne swoich uczniów, którzy potrzebują kompetentnego nauczyciela, będącego dobrym wzorcem wymowy: K_K01, K_K03

08 zna wybrane, związane z zakresem merytorycznym modułu wymagania szczegółowe z Podstawy Programowej kształcenia ogólnego dla przedmiotu język nowożytny: K_W02

09 potrafi krytycznie ocenić wybrane problemy / zjawiska fonetyczne, w tym te wskazane Podstawie Programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, branżowej szkoły I stopnia dla przedmiotu język nowożytny: K_U02

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kateryna Laidler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-32439b0f2 (2025-04-22)