Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PNJN-GER-1S.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny z udziałem nauczyciela 30 Praca indywidualna studenta 30 Przygotowanie do egzaminu 30 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | ćw. receptywno-dyskursywne: pisemne testy kontrolne ocena ciągła (bieżące przygotowanie się do zajęć) aktywność ćw. kompozycyjne: kontrola śródsemestralna osiągnięć tworzenie tekstów ocena protokołów błędów i korekty ćw. gramatyczne: obecność na zajęciach ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) śródsemestralne pisemne testy kontrolne |
Pełny opis: |
PNJN obejmuje następujące zajęcia: ćwiczenia receptywno-dyskursywne, ćwiczenia gramatyczne oraz ćwiczenia kompozycyjne. Ćwiczenia dyskursywno-receptywne mają za zadanie rozwijać umiejętność komunikacji ustnej i pisemnej studenta na poziomie B1/B2. Realizowany zakres tematyczny obejmuje następujące zagadnienia: ojczyzna - obczyzna, interkulturowość i migracja, zdrowe żywienie, stereotypy narodowe (Niemcy, Polacy), rodzina - przemiany społeczne i obyczajowe. Na zajęciach ćwiczona jest umiejętność wypowiadania się na dany temat, prezentowania własnej opinii, prowadzenia dyskusji oraz recepcji tekstów (w tym rozumienie ze słuchu). Poza umiejętnościami praktycznymi student poznaje realia językowe i kulturowe krajów niemieckojęzycznych oraz rozwija kompetencję interkulturową. Ćwiczenia kompozycyjne są ćwiczeniami praktycznymi, w ramach których studenci piszą zarówno teksty użytkowe (np. podanie o pracę) jak i streszczenia i komentarze na podstawie tekstów ze słuchu (przede wszystkim baśnie) i filmów krótkometrażowych. Ćwiczenia mają za zadanie rozwijanie kompetencji komunikacji pisemnej na poziomie B1/B2 oraz zapoznanie studentów z pisaniem pracy naukowej poprzez tworzenie streszczenia z komentarzem. Poza kluczową produkcją tekstu ćwiczenia służą również rozwijaniu kompetencji rozumienia ze słuchu, praktycznej kompetencji gramatycznej, zdolności autokorekty i poszerzaniu wiedzy o krajach niemieckojęzycznych. Ćwiczenia gramatyczne obejmują naukę o zdaniu ze szczególnym uwzględnieniem stylu werbalnego i nominalnego. W ramach zajęć realizowane są następujące tematy: 1. Zdania okolicznikowe celu 2. Zdania okolicznikowe czasu 3. Zdania okolicznikowe przyczyny 4. Zdania skutkowe 5. Zdania okolicznikowe przyzwolenia 6. Zdania warunkowe 7. Zdania okolicznikowe sposobu 8. Zdania porównawcze 9. Zdania ze spójnikami wieloczłonowymi 10. Szyk wyrazów w zdaniu |
Literatura: |
Eva-Maria Willkop u. a.: Auf neuen Wegen, Hueber Verlag Aspekte Mittelstufe Deutsch 2, Klett-Langentscheidt źródła internetowe: portal Deutsche Welle, Goethe-Institut Kurz und Gut macht Schule (Kurzfilmsammlung des Goethe-Instituts) Grimms Märchen Grammatik mit Sinn und (Un-)Verstand, Klett Begegnungen B1, Schubert Dreyer, H.; Schmitt, R.: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning 2009. Hall, K.; Scheiner, B.: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning 2001. Rug, W.; Tomaszewski, A.: Grammatik mit Sinn Und Verstand. München 1993. Zielinski, W-D.: ABC der deutschen Nebensätze. Ismaning 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01 - student ma uporządkowaną wiedzę ogólną o systemie języka niemieckiego i składniowym poziomie jego organizacji: K_W02 Umiejętności: U01 - student krytycznie obserwuje rzeczywistość, analizuje wydarzenia z różnych punktów widzenia: K_U19, K_U20 U02 - student konstruuje dłuższe wypowiedzi ustne w formie indywidualnej prezentacji i/lub udziału w dyskusji w języku niemieckim oraz języku polskim, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, także różnych źródeł: K_U09 U03 - student posiada umiejętność produkcji i percepcji tekstów zróżnicowanych stylistycznie i funkcjonalnie w języku pisanym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, także różnych źródeł: K_U10 U04 - student argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułuje wnioski: K_U08 Kompetencje społeczne: K01 - student pracuje w zespole, realizując zadania nakreślone przez prowadzącego zajęcia: K_K13 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Bobowski-Tosiek, Karolina Miłosz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Bobowski-Tosiek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wójcik | |
Prowadzący grup: | Isabelle von Zitzewitz, Katarzyna Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.