Praktyka ciągła obserwacyjno-dydaktyczna w szkole podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PRAKT-A.N-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka ciągła obserwacyjno-dydaktyczna w szkole podstawowej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 1 ECTS = 30h 90h praktyk w szkole |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Praktyka obserwacyjno-dydaktyczna podlega ocenie opiekuna z ramienia uniwersytetu, która wpisywana jest do USOS. Na ostateczną ocenę składają się: • oceny z lekcji hospitowanych, ocena postawy studenta oraz ogólna ocena przebiegu praktyki wystawione przez nauczyciela-opiekuna, • ocena za teczkę praktyk załadowaną do systemu praktyk najpóźniej dwa tygodnie po zakończeniu praktyki (chyba, że opiekun UMCS zdecyduje o innym terminie); złożenie teczki z opóźnieniem z przyczyn nieuzasadnionych skutkuje obniżeniem oceny. 5-4,8 bdb 4,79-4,3 db+ 4,2-3,8 db 3,7-3,3 dst+ 3,2-2,8 dst |
Pełny opis: |
Praktyka obserwacyjno-dydaktyczna trwa 5 tygodni (90 godzin) i odbywa się po IV semestrze studiów. Wskazane jest, aby praktyka zaczynała się przynajmniej tydzień po rozpoczęciu roku szkolnego. W przypadku choroby nauczyciela lub studenta-praktykanta, jak również w przypadku innych zdarzeń losowych uniemożliwiających nadzorowanie lub odbywanie praktyki, nauczyciel i student (przy porozumieniu z Dyrekcją szkoły i Dziekanatem uczelni) ustalają inny termin odbycia praktyki. Pod opieką jednego opiekuna z ramienia szkoły praktykę odbywać można indywidualnie lub w parze z innym praktykantem. Cel ogólny praktyki: nabycie podstawowych kompetencji koniecznych do nauczania języka angielskiego. Cele szczegółowe praktyki: • zapoznanie się z elementami warsztatu pracy nauczyciela podczas konsultacji z opiekunem praktyki, obserwacji lekcji przez niego prowadzonych oraz analizy materiałów dydaktycznych, • zastosowanie przez studenta w trakcie prowadzonych samodzielnie lekcji wiedzy zdobytej w ramach kursu z dydaktyki języka angielskiego oraz obserwacji lekcji. W trakcie trwania praktyki student: • w pierwszym tygodniu praktyki (etap I) obserwuje lekcje prowadzone przez nauczyciela (do 18 godz.), zwracając uwagę na dynamikę klasy, aby skuteczniej przewidywać problemy związane z dyscypliną i planowaniem lekcji w drugiej części praktyk, • od 2 do 5 tygodnia praktyki (etap II) przeprowadza min. 36 lekcji (ok. 9 godz./tydzień), natomiast przez pozostałe lekcje – obserwuje pracę nauczyciela, • w miarę możliwości pracuje z uczniami w różnym wieku i na różnych poziomach zaawansowania językowego, • jeśli praktykant odbywa praktykę w parze z innym studentem, obserwuje jego lekcje (ok. 36 godz.), zwracając uwagę na ich mocne i słabsze strony i dzieli się z nim swoimi spostrzeżeniami; jeżeli odbywa praktykę indywidualnie, obserwuje lekcje nauczyciela-opiekuna, starając się zwracać uwagę na wykorzystywane przez niego techniki i materiały, • w dowolnym momencie praktyki wypełnia arkusze obserwacyjne na podstawie obserwacji lekcji nauczyciela-opiekuna lub kolegi/koleżanki z pary, • korzysta z podręcznika jako głównego źródła służącego wprowadzaniu materiału językowego, ale w miarę możliwości przygotowuje również materiały dodatkowe pozwalające na właściwą realizację programu opracowanego dla danej klasy; w tym celu może skorzystać z książek z materiałami do kopiowania, podręczników i czasopism fachowych dostępnych w czytelni Biblioteki Wydziału Humanistycznego, • konsultuje z nauczycielem-opiekunem zaplanowane zajęcia na tyle wcześnie, żeby można było wprowadzić do planu zasugerowane przez niego poprawki, • za zgodą nauczyciela-opiekuna może wystawiać stopnie uczniom, • jest odpowiedzialny za sprostowanie błędnych informacji podanych uczniom, • na początku i końcu II etapu praktyki wypełnia kartę samooceny studenta-praktykanta (Self-evaluation checklist), na podstawie której pisze esej podsumowujący doświadczenie zdobyte podczas praktyki, • uczestniczy w życiu szkoły i w miarę możliwości bierze udział w uroczystościach szkolnych i innych wydarzeniach (np. szkolne przedstawienia, apele, wycieczki do kina etc.), • może obserwować również dodatkowe godziny prowadzone przez nauczyciela (np. nauczanie indywidualne, zajęcia wyrównawcze, przygotowanie do konkursów, praca z uczniem zdolnym etc.). Po zakończeniu praktyki student: • uzyskuje od nauczyciela-opiekuna zaliczenie praktyki w dzienniczku praktyk oraz na arkuszu oceny praktyki (nie później niż na tydzień po zakończeniu praktyki), • dostarcza kompletną teczkę praktyk (w formie plików do systemu praktyk) opiekunowi praktyk z ramienia UMCS nie później niż dwa tygodnie po zakończeniu praktyki lub w terminie wyznaczonym przez opiekuna; nieumieszczenie teczki w systemie w wyznaczonym terminie bez uzasadnionej przyczyny skutkować będzie obniżeniem oceny. |
Literatura: |
Rogers, J. C. (1990). The Language Teaching Matrix. Cambridge: Cambridge University Press. Teaching English to young learners: Observation tasks. (2003). Warszawa: Centralny Ośrodek Szkolenia Nauczycieli. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: posiada wiedzę na temat specyfiki placówki szkoły podstawowej, w której praktyka jest odbywana oraz dokumentów regulujących pracę nauczyciela-anglisty zna i rozumie podstawowe metody analizy i oceny wybranych elementów obserwowanych i prowadzonych przez siebie lekcji języka angielskiego na II etapie edukacyjnym zna elementy warsztatu pracy nauczyciela wskazane przez nauczyciela-opiekuna, zaobserwowane podczas prowadzonych przez niego lekcji oraz powiązane z użyciem materiałów dydaktycznych wykorzystywanych na II etapie edukacyjnym Umiejętności: stosuje przyjęte założenia organizacyjne i dokumenty obowiązujące w szkole podstawowej w placówce, w której odbywa praktykę potrafi krytycznie ocenić dostępne materiały i środki dydaktyczne, metody nauczania oraz formy pracy z uczniami klas 4-8 szkoły podstawowej w celu planowania i efektywnego realizowania zajęć; współpracuje w tym zakresie również z nauczycielem-opiekunem potrafi sformułować krytyczne spostrzeżenia, refleksje i uwagi po obserwowanych oraz prowadzonych przez siebie lekcjach w celu doskonalenia elementów własnego warsztatu pracy, odpowiednich dla II etapu edukacyjnego diagnozuje problemy językowe uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej i uwzględnia ich indywidualne potrzeby Kompetencje społeczne: krytycznie ocenia rozwój swoich kompetencji zawodowych i dostrzega potrzebę ich ciągłego doskonalenia wykazuje się odpowiedzialnością, rzetelnością i etyczną postawią w wypełnianiu powierzonych zadań wykazuje odpowiedni poziom kultury, komunikatywności i otwartości wobec ludzi, z którymi współpracuje |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Jarosz, Anna Kiszczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Jarosz, Anna Kiszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.