Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia afazji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-TA-!NL-P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia afazji
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Przedmiot dla słuchaczy studiów podyplomowych Neurologopedia

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- znajomość treści KW - przygotowanie do zajęć/znajomość piśmiennictwa

-obecność na zajęciach

Pełny opis:

Celem zajęć jest prezentacja klasycznych i współczesnych nurtów stosowanych w rehabilitacji afazji (w ujęciu neuropsychologicznym) oraz analiza czynników determinujących wybór odpowiednich strategii postępowania terapeutycznego i modyfikujących efektywność oddziaływań.

Słuchacze zostają zapoznani ze stanem prac/wiedzy nad rehabilitacją neuropsychologiczną adresowaną do chorych z afazją, a także przesłankami teoretycznymi, które należy uwzględnić planując program terapii (rodzaj zaburzenia, materiał stosowany w terapii, sposoby pracy z pacjentem).

Literatura:

Domańska Ł, Borkowska A. (2008) (red.). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wyd. UMCS, 2008 (rozdział dotyczący terapii neuropsychologicznej).

Łojek E., Bolewska A. (2008) (red). Wybrane zagadnienia rehabilitacji neuropsychologicznej. Wyd. Naukowe Scholar.

Seniów J. (2009). Proces zdrowienia chorych z afazją poudarową w kontekście współ występujących nielingwistycznych dysfunkcji poznawczo-behawioralnych. IPiN, Warszawa.

Nowakowska M. T. (1978) (red.). Rehabilitacja chorych z afazją. (seria Monografie psychologiczne, red. T. Tomaszewski, tom XXV).

Prigatano G., P. (2009) Rehabilitacja neuropsychologiczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pąchalska M. (2008) Rehabilitacja neuropsychologiczna. Wydawnictwo UMCS Lublin.

dodatkowa

Cwietkowa L. S. (1975). K woprosu o zadacziach, tieorii i mietodach wosstanowitel’nogo obuczenija. W: L. S. Cwietkowa (red.). Probliemy afazji i wostanowitel’nogo obuczenija. Izd. Moskowskogo Uniwersitieta, Moskwa, 142-151.

Cwietkowa L.S. (1985). Niejropsichołogiczieskaja reabilitacija bol’nych. Riecz I intielektualnaja diejatel’nost’. Izdatielstwo Moskowskogo Uniwiersiteta. Moskwa.

Wilson B.A. (ed.). Neuropsychological Rehabilitation. Theory and Practice. Taylor & Francis e-library

Efekty uczenia się:

Słuchacz, który zaliczył przedmiot:

Wiedza:

1. Zna podstawowe podejścia teoretyczne w rehabilitacji afazji.

2. Zna podstawowe cele i etapy pracy z chorymi z różnymi typami afazji..

3. Zna czynniki wpływające na przebieg i efektywność rehabilitacji afazji.

Umiejętności:

1. Umie formułować cele kolejnych etapów pracy rehabilitacyjnej z chorym z afazją.

2. Umie korzystać z ogólnych wskazówek co do przebiegu rehabilitacji.

3. Rozumie złożoność czynników modyfikujących uzyskane rezultaty w pracy z chorym z afazją.

Postawy:

1. Przestrzega zasad etyki zawodowej w pracy z chorym z afazją.

2. Ma potrzebę podwyższania wiedzy z zakresu rehabilitacji afazji.

3. Ma potrzebę współpracy z psychologami/neuropsychologami w celu wypracowania wspólnych założeń dotyczących rehabilitacji afazji.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Bigos, Jolanta Panasiuk
Prowadzący grup: Kamila Bigos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0