Terapia afazji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-TA-!NL-P |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia afazji |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Przedmiot dla słuchaczy studiów podyplomowych Neurologopedia |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - znajomość treści KW - przygotowanie do zajęć/znajomość piśmiennictwa -obecność na zajęciach |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja klasycznych i współczesnych nurtów stosowanych w rehabilitacji afazji (w ujęciu neuropsychologicznym) oraz analiza czynników determinujących wybór odpowiednich strategii postępowania terapeutycznego i modyfikujących efektywność oddziaływań. Słuchacze zostają zapoznani ze stanem prac/wiedzy nad rehabilitacją neuropsychologiczną adresowaną do chorych z afazją, a także przesłankami teoretycznymi, które należy uwzględnić planując program terapii (rodzaj zaburzenia, materiał stosowany w terapii, sposoby pracy z pacjentem). |
Literatura: |
Domańska Ł, Borkowska A. (2008) (red.). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wyd. UMCS, 2008 (rozdział dotyczący terapii neuropsychologicznej). Łojek E., Bolewska A. (2008) (red). Wybrane zagadnienia rehabilitacji neuropsychologicznej. Wyd. Naukowe Scholar. Seniów J. (2009). Proces zdrowienia chorych z afazją poudarową w kontekście współ występujących nielingwistycznych dysfunkcji poznawczo-behawioralnych. IPiN, Warszawa. Nowakowska M. T. (1978) (red.). Rehabilitacja chorych z afazją. (seria Monografie psychologiczne, red. T. Tomaszewski, tom XXV). Prigatano G., P. (2009) Rehabilitacja neuropsychologiczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Pąchalska M. (2008) Rehabilitacja neuropsychologiczna. Wydawnictwo UMCS Lublin. dodatkowa Cwietkowa L. S. (1975). K woprosu o zadacziach, tieorii i mietodach wosstanowitel’nogo obuczenija. W: L. S. Cwietkowa (red.). Probliemy afazji i wostanowitel’nogo obuczenija. Izd. Moskowskogo Uniwersitieta, Moskwa, 142-151. Cwietkowa L.S. (1985). Niejropsichołogiczieskaja reabilitacija bol’nych. Riecz I intielektualnaja diejatel’nost’. Izdatielstwo Moskowskogo Uniwiersiteta. Moskwa. Wilson B.A. (ed.). Neuropsychological Rehabilitation. Theory and Practice. Taylor & Francis e-library |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz, który zaliczył przedmiot: Wiedza: 1. Zna podstawowe podejścia teoretyczne w rehabilitacji afazji. 2. Zna podstawowe cele i etapy pracy z chorymi z różnymi typami afazji.. 3. Zna czynniki wpływające na przebieg i efektywność rehabilitacji afazji. Umiejętności: 1. Umie formułować cele kolejnych etapów pracy rehabilitacyjnej z chorym z afazją. 2. Umie korzystać z ogólnych wskazówek co do przebiegu rehabilitacji. 3. Rozumie złożoność czynników modyfikujących uzyskane rezultaty w pracy z chorym z afazją. Postawy: 1. Przestrzega zasad etyki zawodowej w pracy z chorym z afazją. 2. Ma potrzebę podwyższania wiedzy z zakresu rehabilitacji afazji. 3. Ma potrzebę współpracy z psychologami/neuropsychologami w celu wypracowania wspólnych założeń dotyczących rehabilitacji afazji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Bigos, Jolanta Panasiuk | |
Prowadzący grup: | Kamila Bigos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.