Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-TI-RO.JF-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia informacyjna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna z obsługi komputera, programach komputerowych i Internecie


Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Konwersatorium: 30 h

Konsultacje indywidualne: 1 h

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie do zajęć: 12 h

Przygotowanie do zliczeń: 8 h

Studiowanie literatury przedmiotu: 5 h

Przygotowanie prezentacji: 4 h

Punktów ECTS: 2 = 60 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Aktywność na zajęciach - K_W01; K_W07; K_W08; K_W09; K_U02; K_U04; K_U07; K_U08; K_U09; K_K01; K_K02; K_K04


Referat - K_W01; K_W07; K_W08; K_W09; K_U02; K_U04; K_U07; K_U08; K_U09; K_K01; K_K02; K_K04


Prezentacja - K_W01; K_W07; K_W08; K_W09; K_U02; K_U04; K_U07; K_U08; K_U09; K_K01; K_K02; K_K04

Pełny opis:

Student poznaje podstawowe pojęcia z zakresu technologii informacyjnej oraz narzędzia i metody pozwalające tworzyć, przekazywać, uzyskiwać i odbierać informacje.

Literatura:

Ash T.G., Wolne słowo. Dziesięć zasad dla połączonego świata, Kraków 2018;

Bostrom N., Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies, Oxford University Press 2014;

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg?, Gliwice 2013;

Castells M.,Galaktyka internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003;

Idem,Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007;

Collins H., Artifictional Intelligence: Against Humanity's Surrender to Computers, Polity Press 2018;

Clark A., Supersizing the Mind: Embodiment, Action, and Cognitive Extension, Oxford University Press 2008;

Doudna J.A., Sternberg S.H., Edycja genów. Władza nad ewolucją, Warszawa 2018;

Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, Kraków 2016;

Idem, Ilu przyjaciół potrzebuje człowiek? Liczba Dunbara i inne wybryki ewolucji, Kraków 2019;

Dukaj J., Po piśmie, Kraków 2019;

Flusser V., Kultura pisma : z filozofii słowa i obrazu, Warszawa 2018;

Galloway S., Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google, Poznań 2018;

Gleick J., Informacja: Bit-Wszechświat-Rewolucja, Kraków 2012;

Idem, Szybciej: przyspieszenie niemal wszystkiego, Poznań 2003;

Harari Y.H., 21 lekcji na XXI wiek, Kraków 2018;

Hetmański M., Epistemologia informacji, Kraków 2013;

Idem, Świat informacji, Warszawa 2015;

Hopfinger M., Doświadczenia audiowizualne : o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003;

Kövecses Z., Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie, Kraków 2011;

Kahneman D., Pułapki myślenia O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012;

Kaku M., Przyszłość ludzkości. Podbój Marsa, podróże międzygwiezdne, nieśmiertelność i nasze miejsce poza Ziemią, Warszawa 2018;

Kubiński P., Gry wideo : zarys poetyki, Warszawa 2016;

Lobin H., Marzenie Engelbarta. Czytanie i pisanie w świecie cyfrowym, Warszawa 2018;

LorenziJ-H., Berrebi M, Przyszłość naszej wolności. Czy należy rozmontować Google’a… i kilku innych, Warszawa 2019;

Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., Nowe media. Wprowadzenie, Kraków 2010;

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2011;

McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004;

Mlodinow L., Nieświadomy mózg. Jak to, co dzieje się za progiem świadomości, wpływa na nasze życie, Warszawa 2016;

Idem,Elastyczny mózg. Kreatywne myślenie w czasach niepewności i chaosu, Warszawa 2019;

Napiórkowski M., Mitologia współczesna, Warszawa 2013;

Idem, Władza wyobraźni. Kto wymyśla, co zdarzyło się wczoraj?, Warszawa 2014;

Idem, Kod kapitalizmu, Warszawa 2019;

O’Connor C., Weatherall J.O., The Misinformation Age: How FalseBeliefsSpread, Yale 2019;

OngW.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Warszawa 2011;

Orliński W., Internet. Czas się bać, Warszawa 2014;

Pinker S., Nowe Oświecenie. Argumenty za rozumem, nauką, humanizmem i postępem, Kraków 2018;

Postman N., Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995;

Rosling H., Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Poznań 2018;

ShannonC., W. Weaver, The mathematical theory of communication, Urbana 1949;

Sumpter D., Osaczeni przez liczby. O algorytmach, które kontrolują nasze życie. Od Facebooka i Google'a po fake newsy i bańki filtrujące, Kraków 2019;

Sunstein C.R., Infotopia, Warszawa 2009;

Tegmark M., Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Warszawa 2019;

Thaler R.,Sunstein C.R.,Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Kraków 2012;

Wadhwa V., The Driver in the Driverless Car: How Our Technology ChoicesWillCreate the Future, Berrett-Koehler Publishers 2017.

Efekty uczenia się:

Wiedza studenta/ki

K_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię fachową

K_W08 - zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji oraz stanowiska naukowe wobec nich

K_W10, K_W11 - zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości wykorzystujących wiedzę z dyscyplin nauk humanistycznych

Umiejętności studenta/ki

K_U02K_U03 - potrafi komunikować się z użyciem terminologii fachowej z zakresu studiowanych dyscyplin

K_U04 - potrafi interpretować i konstruować różnego typu wypowiedzi ustne i pisemne, w tym również teksty fachowe, zgodnie z zasadami redakcji przewidzianymi dla danej formy oraz w oparciu o zdobytą wiedzę

K_U07 - potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się oraz wyszukiwać i użytkować informacje korzystając z biblioteki tradycyjnej i nowoczesnych technik informacyjnych (ICT), a także dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy uzyskanej wiedzy w celu prezentacji własnych wyników badań wykorzystując właściwe metody i narzędzia badawcze

K_U08 - potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska, dyskutować o nich oraz uzasadniać swoje stanowisko, argumentować, tworzyć wnioski i syntetyczne podsumowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów

K_U09 - potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, pełniąc różne role; przyjmować i wyznaczać zadania pozwalające na realizację celów związanych z wybranymi sferami działalności zawodowej

Kompetencje społeczne studenta/ki

K_K01 - jest gotów do świadomej oceny poziomu swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego

K_K02 - jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej, związanych z własną i cudzą pracą oraz odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych; jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań

K_K04 - jest gotów do inicjowania działania na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grzegorz Kondrasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Alicja Koziej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-9756d84d3 (2024-05-17)