Wybrane aspekty językoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-WAJ-GER.N-2S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane aspekty językoznawcze |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka niemieckiego umożliwiająca zrozumienie prezentowanych treści |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 20,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | a) Dyskusja nad zagadnieniami dotyczącymi omawianych treści programowych i wspólne wysuwanie wniosków (efekty: E.1 [K_W01, K_W04], E.2 [K_W02, K_W03], E.3 [K_U01], E.6 [K_U05], E.7 [K_U07]) b) Samodzielne studiowanie literatury (efekty: E.1 [K_W01, K_W04], E.2 [K_W02, K_W03], E.5 [K_U03]) c) 2 krótkie testy śródsemestralne (efekty: E.1 [K_W01, K_W04], E.2 [K_W02, K_W03], E.3 [K_U01], E.4 [K_U02], E.8 [K_U08], E.9 [K_K01]) d) Analiza materiału teoretycznego i praktycznego z handoutów przygotowanych przez wykładowcę (efekty: E.1 [K_W01, K_W04], E.2 [K_W02, K_W03], E.3 [K_U01], E.4 [K_U02], E.8 [K_U08]) e) Kolokwium zaliczeniowe (efekty: E.1 [K_W01, K_W04], E.2 [K_W02, K_W03], E.3 [K_U01], E.4 [K_U02], E.8 [K_U08], E.9 [K_K01]) |
Pełny opis: |
Celem kursu jest ukazanie języka w wymiarze kognitywnym i biologicznym i tym samym powiązań językoznawstwa z innymi dyscyplinami naukowymi. |
Literatura: |
Chomsky, N. (1973). Sprache und Geist. Frankfurt a. M.: Suhrkamp. Chomsky, N. (1977). Reflexionen über die Sprache. Frankfurt a. M.: Suhrkamp. Dietrich, R. (2017). Psycholinguistik. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler. Elsen, H. (2013). Linguistische Theorien. Tübingen: Narr. Gutzmann, D. (2019). Semantik. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler. Helbig, G. (2002). Linguistische Theorien der Moderne. Berlin: Weidler. Hillert, D. (2018). Die Natur der Sprache. Evolution, Paradigmen und Schaltkreise. Wiesbaden: Springer Fachmedien. Hoffmann, L. (2010). Sprachwissenschaft. Ein Reader. Berlin, New York: De Gruyter. Höhle, B. (2012). Psycholinguistik. Berlin: Akademie Verlag. Lakoff, G, Johnson, M. (2011). Leben in Metaphern. Konstruktion und Gebrauch von Sprachbildern. Heidelberg: Carl-Auer-Systeme-Verl. Pafel, J., Reich, I. (2016). Einführung in die Semantik. Grundlagen – Analysen – Theorien. Stuttgart: Metzler. Pinker, S. (1999). Der Sprachinstinkt. Wie der Geist die Sprache bildet. München: Kindler. Rickheit, G., Weiss, S., Eikmeyer, H.-J. (2010). Kognitive Linguistik. Theorien, Modelle, Methoden. Tübingen: Francke. Rösler, F. (2011). Psychophysiologie der Kognition. Eine Einführung in die Kognitive Neurowissenschaft. Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag. Schwarz, M. (2008). Einführung in die Kognitive Linguistik. Tübingen, Basel: Frank. Skirl, H., Schwarz-Friesel, M. (2013). Metapher. Heidelberg: Universtitätsverlag Winter. Tomasello, M. (2011). Die Ursprünge der menschlichen Kommunikation. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Trotzke, A. (2017). Sprachevolution: Eine Einführung. Berlin, Boston: De Gruyter. Whorf, B. L. (1963). Sprache, Denken, Wirklichkeit. Beiträge zur Metalinguistik und Sprachphilosophie. Reinbek: Rowohlt. Wildgen, W. (2012). Kognitive Grammatik: Klassische Paradigmen und neue Perspektiven. Berlin, New York: De Gruyter. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: E.1 ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa, a zwłaszcza o jego powiązaniach z naukami kognitywnymi i neurolingwistyką, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w realizacji zadań zawodowych; refleksyjnie i krytycznie podchodzi do wiedzy o historycznie zmiennych koncepcjach językoznawczych [K_W01, K_W04] E.2 zna w stopniu zaawansowanym specjalistyczną terminologię oraz główne tendencje rozwojowe w obrębie językoznawstwa [K_W02, K_W03] Umiejętności: Student potrafi E.3 posługiwać się zaawansowaną wiedzą teoretyczną z zakresu językoznawstwa do argumentowania własnych poglądów lub poglądów innych autorów, potrafi formułować wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania z wykorzystaniem odniesień do zasadnie wybranych źródeł reprezentujących zarówno poglądy odmienne jak i wspierające [K_U01] E.4 rozpoznać i właściwie interpretować zjawiska językowe w ich wymiarze kognitywnym i biologicznym [K_U02] E.5 wyszukiwać, analizować i użytkować wiedzę z zakresu językoznawstwa wykorzystując przy tym różne źródła i metody stosowne do prowadzenia badań, w tym nowoczesne techniki informacyjne [K_U03] E.6 formułować problemy badawcze dotyczące kognitywnych i biologicznych aspektów języka i potrafi dobierać odpowiednie narzędzia badawcze do analizy tych problemów [K_U05] E.7 konstruować rozbudowane wystąpienia ustne w języku niemieckim dotyczące zagadnień językoznawczych wykazując się niezależnością myślenia [K_U07] E.8 produkować w języku niemieckim teksty w języku pisanym odwołując się do głównych teorii językoznawczych z wykorzystaniem różnych źródeł [K_U08] Kompetencje społeczne: Student E.9 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego [K_K01] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.