Wybrane dylematy językoznawstwa-pdw MK5
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-WDJ-A.N-2S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane dylematy językoznawstwa-pdw MK5 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Wykład: 30h Konsultacje indywidualne:2h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 8h Przygotowanie do zaliczeń: 8h Studiowanie literatury przedmiotu: 12h Razem: 60h = 2ECTS |
Pełny opis: |
Moduł ma za zadanie (i) zapoznać Studentów z głównymi dylematami i kontrowersjami współczesnego językoznawstwa (tj. od publikacji, w 1916 r., Kursu językoznawstwa ogólnego de Saussure'a) (ii) w kontekście istniejącej polaryzacji stanowisk badawczych w obrębie językoznawstwa systemowego (autonomicznego; w tym: strukturalnego, formalnego, generatywnego) i językoznawstwa symbolicznego (otwartego; w tym: funkcjonalnego, kognitywnego). |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć – publikacje własne (Przemysław Łozowski); wybór: 1. “Panchrony, or Linguistics without Synchrony”, w: B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Cognitive Perspectives on Language, (1999), 23-36, Frankfurt am Mein: Peter Lang. 2. “Literary Evidence of Panchrony: Synaesthesia, Emotive Overcharge, and ‘Swiftly’-Adverbs,” in S.J. Spanberg, H. Kardela, G. Porter (eds.), The Evidence of Literature. Interrogating Texts in English Studies, (2000), 361-373, Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press. 3. „Język w nauczaniu języków obcych: system czy symbol?,” w: Wiktor Gonet i Henryk Kardela (red.), Badania Naukowe Wyższej Szkoły Umiejętności w Kielcach, Zeszyt 1, (2002), 57-69, Kielce: Wyższa Szkoła Umiejętności. 4. “Deconstructing the world-view: from actuality to virtuality in cognitive linguistics,” w: B. Lewandowska-Tomaszczyk and K. Turewicz (red.), Cognitive Linguistics Today, (2002), 56-70, Frankfurt am Main: Peter Lang. 5. “Language in time: a lesson that cognitivists may learn from Margaret Schlauch,” Studia Anglica Posnaniensia 38 (2002), 321-330. 6. „Polysemy in context: meten and dremen in Chaucer”, w: Nikolaus Ritt and Herbert Schendl (eds.), Rethinking Middle English: Linguistic and Literary Approaches, (Studies in English Medieval Language and Literature 10.) (2005), 125-146, Frankfurt am Main: Peter Lang. 7. „Componentiality revisited: friend in dictionaries”, w: Ulf Magnusson and Catherine Nordberg (eds.), Friends:Interdisciplinary Speculations on a Social Artefact, (Lulea Studies in the Arts and Social Sciences 4.) (2005), 106-125, Uppsala: Swedish Science Press. 8. “Kognitywizm i funkcjonalizm: razem czy osobno?”, w: Henryk Kardela, Zbysław Muszyński, Maciej Rajewski (red.), Kognitywistyka: problemy i perspektywy”, RRR Kognitywistyka 1 (2005), 209-218, Lublin: UMCS. 9. „Podobieństwo jako przejaw niedowolności (niearbitralności) znaku językowego”, w: Henryk Kardela, Zbysław Muszyński, Maciej Rajewski (red.), Podobieństwo, RRR Kognitywistyka 2 (2006), 131-142, Lublin: UMCS. 10. „Nauczanie znaczeń leksykalnych: definicja czy opis?”, w: Henryk Kardela i Tomasz Zygmunt (red.), Rola językoznawstwa w metodyce nauczania języka obcego, (2007), 176-183, Chełm: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa. 11. „Językoznawstwo na przełomie wieków: od systemu do symbolu”, w: Małgorzata Karwatowska i Adam Siwiec (red.), Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku, (2010), 89-99, Chełm: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie oraz Chełmskie Towarzystwo Naukowe. 12. „Tradycja jako panchronia, czyli w poszukiwaniu ciągłości kultury”, w: Jan Adamowski i Marta Wójcicka (red.), Tradycja w kontekstach kulturowych, (Tradycja dla współczesności. Ciągłość i zmiana 4.), (2011), 113-123, Lublin: Wydawnictwo UMCS. 13. “Experience behind language: panchronic motivation behind Polish names of the months”, in: Eugeniusz Cyran, Henryk Kardela and Bogdan Szymanek, Sound, Structure and Sense. Studies in Memory of Edmund Gussmann, (2012), 407-420, Lublin: Wydawnictwo KUL. 14. „The word as a symbol of experience: from ‘satisfied’ to ‘unhappy’ in sad”, in: Przemysław Łozowski i Anna Włodarczyk-Stachurska (eds.), Words in Contexts: from Linguistic Forms to Literary Functions, (Monograph 170), (2012), 41-48, Radom: Politechnika Radomska. 15. „W poszukiwaniu terminologii językoznawczej: system w czasach symbolu czy symbol na potrzeby systemu?”, w: Dorota Brzozowska i Władysław Chłopicki (red.), Termin w językoznawstwie, (Język a komunikacja 31.), (2012), 65-73, Kraków: Tertium. 16. “Language vis-a-vis culture in Jerzy Bartmiński’s cognitive ethnolinguistics”, in: Adam Głaz, James Danaher, Przemysław Łozowski (red.), The Linguistic Worldview: Ethnolinguistics, Cognition and Culture, (2013), 332-351, London: Versita. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W01-Student rozumie dogłębnie specyfikę przedmiotową i metodologiczną problematyki językoznawstwa teoretycznego w odniesieniu do obszaru języka angielskiego-K W02-Student ma pogłębioną wiedzę o złożonej naturze języka angielskiego, historycznej zmienności jego form i znaczeń, oraz różnorodności stanowisk badawczych podejmujących problematykę teoretyczno-językoznawczą-K W03-Student wie, jak analizować wytwory języka angielskiego i jak go używać w procesach komunikacji międzyludzkiej – w odniesieniu do i przy zastosowaniu różnorodnych narzędzi badawczych-K Umiejętności U01-Student potrafi formułować krytyczne sądy badawcze w oparciu o zdobytą wiedzę z zakresu problematyki teoretyczno-językoznawczej-K U02-Student potrafi wykonywać złożone zadania badawcze z kręgu problematyki językoznawstwa obszaru języka angielskiego w postaci analizy prac innych autorów oraz syntezy różnych teorii i poglądów-K U03-Student na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów zachowań językowych samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania w zależności od przyjętego stanowiska badawczego Kompetencje K01- |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Głaz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Głaz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Głaz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.