Wstęp do językoznawstwa - przedmiot do wyboru
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-WDJ-FP-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa - przedmiot do wyboru |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne, Filologia polska I st., semestr 1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Konwersatorium: 15 h Konsultacje indywidualne: 1 h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 19 h Przygotowanie do zaliczeń / egzaminów: 15 h Studiowanie literatury przedmiotu: 10 h Łączna liczba godzin - 60. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | udział w dyskusji, testy zaliczeniowe, praca z tekstem |
Pełny opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest przybliżenie problematyki, jaką zajmuje się językoznawstwo, a tym samym przygotowanie do zajęć w kolejnych semestrach studiów. Studenci poznają fundamenty wiedzy o języku: o tym, jakim systemem semiotycznym jest język, czym wyróżnia się spośród innych kodów znakowych, jak jest zbudowana struktura języka (jakie są jej elementy), czym jest język (langue), a czym jego realizacje (parole), jakie są funkcje języka i wypowiedzi, jak badać język w użyciu itp. Poznanie tych zagadnień pozwala studentom nie tylko integrować w przyszłości wiedzę o języku zdobywaną na innych przedmiotach, ale przede wszystkim stworzyć dla tej wiedzy mocne podstawy. |
Literatura: |
1. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, wyd. drugie poprawione i uzupełnione, red. K. Polański, Wrocław 1999. 2. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001. 3. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa, 1967 (i wyd. następne). 4. A. Wierzbicka, O języku - dla wszystkich, Warszawa 1967. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W01: Student zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa. - K_W01 W02:Student zna podobieństwa i różnice między językiem a innymi systemami znakowymi. - K_W05 W03: Student ma wiedzę na temat budowy języka (jego podsystemów i i ich elementów), tworzenia tekstów i zastosowaniach języka w różnorodnych aktach mowy. - K_W02, K_W05 W04: Student zna funkcje języka i tekstów. - K_W05 Umiejętności U05: Student potrafi skonfrontować język z innymi systemami znakowymi. – K_U02, K_U03, K_U05 U06: Student potrafi opisywać, analizować i konfrontować elementy należące do różnych poziomów języka. - K_U03 U07: Student potrafi analizować procesy międzyludzkiej komunikacji językowej, charakteryzować sytuacje komunikacyjne. - K_U03, K_U05. U08: Student potrafi dokonać pogłębionej analizy językowej wybranych tekstów. - K_U05 Kompetencje społeczne K09: Student, mając podstawy wiedzy o języku, jest gotów do systematycznego jej poszerzania, śledzi najnowsze badania i dyskusje językoznawcze. - K_K01 K10: Student rozwija swoją zdolność krytycznej oceny faktów językowych (z uwzględnieniem wiarygodności źródeł). - K_K01 K11: Student jest gotów do przyjmowania aktywnej postawy wobec języka, do wykorzystywania go w pełnionych rolach społecznych z troską o zasady etyczne. - K_K03,K_08 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Damian Gocół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.